Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



10 Verschillen tussen een waardeloos en een winnend webinar

Google+ LinkedIn

Al jaren geef ik webinars. De eerste paar jaar was het struggelen. Bijna niemand online en nauwelijks verkopen. Een jaar of 3 geleden startte ik met een compleet andere manier van webinars geven. En het veranderde alles. Ineens had ik iets in handen waarmee ik zowel mijn impact als omzet razendsnel vergrootte.

Ik deel in mijn blog de 10 belangrijkste verschillen tussen hoe ik het eerst deed en hoe ik het nu doe. Mocht je webinars geven dan zullen dit inzichten voor je zijn die jouw spel van ondernemen compleet kunnen veranderen. Geef je nog geen webinars, dan hoop ik dat dit een mooie uitnodiging is om er mee te starten.

  1. Je intentie
    Je kan een keer een webinar proberen of je kan je erin vastbijten om de code te kraken. Natuurlijk gaat het niet direct voor je werken. Maar ben je bereid te vallen en weer op te staan? Sta je open voor al die lessen die te leren zijn? Ga je het aan om je onzeker te voelen, om kritiek te krijgen? Durf je door te zetten? Heb je de intentie om webinars voor je te laten werken dan zal je jezelf nog eens zeer dankbaar zijn.
     
  2. Frequentie
    Je kan af en toe een webinar geven, zoals de meeste mensen het doen. Je kan ook structureel webinars gaan geven, zodat de resultaten zullen opstapelen. Stel je voor je geeft wekelijks een webinar waarin je 2 producten van 1000 euro verkoopt. Op jaarbasis verdien je al een ton door een keer per week een uurtje je verhaal te doen. En juist als je structureel webinars geeft, worden die 2 sales er straks makkelijk 12. Of 20. Of 40. Reken maar eens uit wat dit voor jou kan gaan doen.
     
  3. De inhoud
    Je zal misschien de neiging hebben om je webinar vol met tips te stoppen. Inhoudelijke tips waarmee deelnemers direct aan de slag kunnen. Dit lijkt waardevol, maar het gevaar is dat je mensen overspoelt met informatie. En dat is killing. Zowel voor de waarde die mensen zullen ervaren en ook voor je conversie. Beter kun je ze meenemen in je verhaal met transformatie-verhalen over jezelf en je klanten. Ze zullen zich herkennen in wat je deelt, ze houden energie om tot het einde naar je verhaal te luisteren en ze voelen het verlangen om door te pakken.
     
  4. Slides
    Toen ik begon met webinars gebruikte ik powerpointslides, zoals ik dat gewend was: elke pagina bevatte een rijtje met bullets. Nu doe ik dat anders. Op elke pagina staat maar één woord of één zin. In mijn hele presentatie zitten wel meer dan 150 slides. Ik neem mensen niet alleen mee in mijn verhaal, maar ook visueel houd ik ze vast door in een vlot tempo al die slides te laten zien.
     
  5. Promotie
    Wil je lekker veel mensen in je webinar? Heb je een mooi verhaal wat gewoon gehoord moet worden? Zorg ervoor dat je doelgroep er niet meer omheen kan. Promoot goed en veel. Dat kun je onbetaald doen via mailings. En ook betaald via advertenties op social media. Het is een manier om zowel je lijst als je omzet te laten groeien. Wees niet bang om flink te investeren in marketing.
     
  6. Focus
    Webinars geven is niet iets wat je er een beetje bij doet. Wil je ze voor je laten werken dan is focus superbelangrijk. Bereid je goed voor en laat je niet afleiden. Doe je telefoon uit en hang een bordje niet storen op je deur. Zelf heb ik weleens meegemaakt dat mijn oudste zoon tijdens een live uitzending ineens middenin mijn kantoor stond met de mededeling dat de wifi het thuis niet deed ;-).
    Ook kun je de deelnemers eraan herinneren dat focus belangrijk voor hen is als waarde uit je webinar willen halen.
     
  7. Jezelf laten zien
    In het begin deed ik me anders voor dan ik was. Ik deed wat ik dacht dat goed was. Ik vertelde de dingen waarvan ik dacht dat ik ze hoorde te zeggen. De deelnemers in een webinar voelen dat, ook al is het online. Pas toen ik me ging uiten zoals ik ben en ging zeggen wat ik te zeggen heb, raakte ik mijn publiek. Ook laat ik mezelf altijd even letterlijk zien. In heb begin van een webinar zet ik altijd even de camera aan om contact te maken. Ook vertel ik verhalen uit mijn persoonlijke leven en laat ik daar wat foto’s van zien. Mensen krijgen zo veel meer vertrouwen in je en dat is nodig willen ze met je verder gaan en van je kopen.
     
  8. Pitch
    In plaats van bang te zijn om te verkoperig over te komen en het nauwelijks te hebben over mijn aanbod zet ik nu een stevige pitch neer. Ik zie verkopen inmiddels als helpen en ik weet dat er altijd mensen zijn die ik kan helpen en dat ook willen. Ik verwoord mijn aanbod heel resultaatgericht en geef mensen de kans om in het webinar zelf mijn aanbod voor een aantrekkelijke prijs aan te schaffen. Creëer momentum voor je deelnemers en daarmee ook voor jezelf.
     
  9. Techniek
    Je kan de techniek voor webinar te duur vinden. Je kan het ook zien als een simpele investering voor iets waarmee je in korte tijd heel veel geld kan verdienen. Neem dit soort investeringen serieus. Het is belangrijk om een goede webinar software aan te schaffen (zelf gebruik ik op dit moment Clickwebinar). Ook moet je geluid top zijn. Je raakt mensen kwijt als je geluid slecht is. En zorg voor een dikke vette internetkabel met de snelste verbinding.
     
  10. Follow-up
    In plaats van je te focussen op het moment suprême in het webinar zelf kun je ook even uitzoomen en bedenken: welke kansen heb ik hier? Wat doe ik met mensen die zich niet hebben aangemeld? Wat doe ik met de mensen die zich wel hebben aangemeld en niet zijn komen opdagen? Wat met de mensen die er wel bij waren, maar niet kochten? Besteed aandacht aan een goede follow-up. In feite kun je met een paar extra mailtjes en het versturen van een opname wekelijks nieuwe klanten erbij krijgen.
     

 
Nu ik aan het einde ben van deze blog bekruipt mij een apart gevoel. Een gevoel van excitement gecombineerd met bezorgdheid.
 
Waarom?
Ik weet dat de meeste ondernemers die dit lezen denken: dit werkt toch niet voor mij. Maar degenen die het wél aangaan die gaan een te gek avontuur tegemoet.

Laat je me weten als je mooie wins hebt behaald met webinars?

Google+ LinkedIn

Lieve

Dank je, Ninke, voor je voorgaan en inspireren! Dank voor het voorbeeld van je grootse transformatie! En het voorbeeld dat alles mogelijk is als je maar wil en naar het Leven luistert.Ook ik groots verhaal: lag meer dan 10 j in bed met meer dan burn out ( niet meer kunnnen lopen zelfs!), nu heb ik ik nog 6 u slaap nodig. Dit alles door Avatar bewustzijnstraining te volgen en nu door te geven. Voorbijverlichting.be Lieve


Henny

hoi Ninke, ik wil al heel lang webinars gaan geven getriggert door Ilco de Boer.Als het internet niet razendsnel is zoals bij ons in het buitengebied geeft dat een zeker gevoel. Toch gewoon doen denk jij? gr Henny


Marianne Hermsen

Dank voor de tips. Ik geef vrijdag voor de 13e keer een webinar. De eerste 8 waren geen webinars waar ik iets verkocht. Maar ik weet dat ik elke keer leer en de interactie en conversie wordt ook steeds beter. Ik ga ook meer aandacht besteden aan de opvolging. Ik stuur altijd een mail met de opname en het aanbod. Ik weet dat jij dat niet doet, en dat is waarschijnlijk een strategie om schaarste te creëeren, toch?Ik zet er nog geen advertentie op maar wil dat wel gaan doen.


Marije

Hey Ninke, ben me aan het verdiepen in webinars en denk zeker dat het wat voor me is alleen is het nog zoeken naar wat het beste past bij mijn dienst. Ontwikkel namelijk eetbare tuinen en dan gaat het toch om persoonlijk advies en de tuin bekijken ter plaatse. Dat maakt het dus ook best lastig, wat is mijn aanbod in een webinar? Daarbij wordt ik enorm blij van persoonlijk contact met de mensen en de tuin, dat is zo waardevol! Kom er vast uit is nog even puzzelen...


Anne van Damme

Hi Ninke!Ik geloof dat webinars binnen iedere branch aantrekkelijk kunnen zijn, maar denk jij ook dat het op ieder punt van je tijdspad een goeie zet is? Ik kan me namelijk voorstellen dat je eerst een aantal jaren bezig 'moet' zijn voor je anderen kunt vertellen wat wel en niet werkt. Of zou je dan voor een andere insteek gaan?


sandra

Hi Ninke, Ik vind webinars geven leuk om te doen en ga het ook zeker meer doen. Wel vind ik de berichten tegenstrijdig. Enerzijds hoor je jouw verhaal dat je mensen mee moet nemen in je verhaal en niet teveel op de inhoud te zitten, anderzijds hoor je juist dat je waardevolle webinars moet geven. Eerlijk gezegd ervaar ik het zelf ook zo, een webinar waar ik niks 'leer' vind ik vaak een leuk verhaal waar naar ik heb zitten luisteren maar ik kan er vervolgens niks mee. Ik zal dan ook niet snel een volgende luisteren.. Waar ligt voor jou de grens?


Cintha - SupergoedSpaansleren

Het werkt inderdaad super. Ik deed afgelopen zaterdag mijn eerste webinar volgens het principe van Winst met Webinars en ik vond het geweldig. Het is zo cool de interactie en om voor zoveel mensen je verhaal te mogen doen. Ik ga er zeker mee door. En ik kan het iedereen aanraden. Un beso Cintha


Johan de Mey

Hallo NinkeIk volg je al een hele tijd. Toch krijg ik meer en meer de indruk dat jouw manier om met omzet en wins om te gaan niet voor mij is weggelegd, ik zit namelijk in een beroepscategorie waar schaal zeer moeilijk te realiseren is (individueel advies). Of zie jij andere mogelijkheden?


Yvon Moossdorff

Hai Ninke, met belangstelling lees ik je verhalen, leuk! Ik heb een vraag: wij organiseren al jaren ondernemersevents, de De Netwerkvloer. zou het zinvol zijn om een webinar te ontwikkelingen voor onze Events? wij zijn inmiddels 8 jaar actief, maar zoeken een extra mogelijkheid, naast de acquisitie en socialmedia om exposanten te werven. ik hoor graag van je, gr van Yvon Moossdorff 06-13057690


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *