Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



3 manieren om opnieuw zaken te doen met bestaande klanten

Google+ LinkedIn

Ga eens na bij jezelf: hoeveel klanten heb je al geholpen, en met hoeveel van hen heb je opnieuw zaken gedaan? Heb je ze een vervolgaanbod gedaan? Ik ga je laten zien dat je vaker dan je denkt, klanten opnieuw je diensten kan aanbieden.

 

Veel zzp’ers lijden aan een chronisch gebrek aan klanten. Ze richten zich voornamelijk op het werven van nieuwe klanten. Maar dat is lang niet altijd nodig.

Wie zich richt op bestaande klanten kan met minder moeite en in minder tijd nieuwe opdrachten binnenhalen.

Als je een lijst maakt van de klanten met of voor wie je hebt gewerkt, dan zul je ontdekken dat je met velen al een tijdlang geen contact meer hebt.

Er zijn natuurlijk altijd redenen waarom mensen je hulp niet meer inschakelen. Wil jij opnieuw zaken doen met oude klanten, dan zul je bereid moeten zijn te horen waarom ze niet meer van je kopen. Zonder hen te veroordelen. En zonder jezelf te veroordelen als ze NEE zeggen op jouw vervolgaanbod.

 

Zoek contact om een vervolgaanbod te doen

Pak je klantenlijst erbij en mail ze. Of bel ze op; dat is meestal effectiever. Vertel dat je aan ze moest denken, vraag hoe het gaat en vraag of er een reden is waarom je een tijdje niets hebt gehoord. Mensen zullen het over het algemeen waarderen dat je weer contact zoekt en willen best vertellen waarom ze niets meer van zich hebben laten horen.

In dit artikel laat ik je zien wat de 3 hoofdredenen zijn voor klanten om niet meer bij je te kopen. En bij elke reden geef ik aan welke mogelijkheden er voor jou zijn om juist dán een vervolgaanbod te doen.

 

1. Ze dachten gewoon niet aan je

Misschien was iemand ziek, met verlof of was er bijvoorbeeld een reorganisatie. Iedereen wordt af en toe volledig in beslag genomen door ‘het leven’. Het belangrijkste voor jou is om weer in contact te zijn met de ander.

Je kan vragen hoe het staat met de zaken waarvoor je eerder was ingehuurd. Je zou de ander kunnen uitnodigen weer eens bij te praten. Geef in ieder geval aan dat je bereid bent om mee te denken en de ander te helpen als daar behoefte aan is.

 

2. Ze waren niet tevreden over jou

Als je contact zoekt met oude klanten, kan je soms verrast worden doordat je hoort dat iemand niet tevreden was. Dat is niet prettig om te horen. Maar haal dan even diep adem en zie welke kansen dit biedt. Je hebt nu namelijk de mogelijkheid de schade te herstellen. Bied een oplossing aan, zodat de klant alsnog een positieve ervaring krijgt met jouw dienstverlening.

 

3. Door jou is hun probleem opgelost

Als je je werk goed hebt gedaan, is de kans groot dat een klant dénkt dat hij jouw diensten niet meer nodig heeft. Toch is het belangrijk om goed door te vragen. Want meestal heeft de oplossing tot een nieuw probleem geleid. Huh?

Laat ik het je uitleggen. Bijvoorbeeld: iemand heeft dankzij jouw adviezen de inzichten waar hij behoefte aan had. Maar nu blijkt dat hij in de praktijk veel moeite heeft om ze te implementeren. Een mooie kans voor jou om een vervolgaanbod te doen.

 

Zie jij kans om oude klanten een vervolgaanbod te doen? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Deel ze hieronder.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Lydia van Hekken

Dag Ninke,Ik zie dat je 21 oktober al een reactie hebt gegeven. Dit zie ik nu pas. Je hebt gelijk dat ik meer geld moet vragen aan mijn cl. Dit ga ik zeker doen. Blijft nog dat ik een manier moet vinden om mijn doelgroep ( de Ideale cl) te bereiken. De cl. die in behandeling zijn geweest waren enthousiast.Zij stuurden cl. naar mij door. Ook mijn vroegere huisarts stuurde door. Hij is helaas overleden. Het probleem is dat mijn doelgroep minimaal blijft en het laatste halfjaar ( na mijn operatie) gedaald is naar bijna 0. Waar ik aan wil werken is hoe ik mijn praktijk een Boost kan geven. Niet mijn sterke kant want ik ben geen verkoper en heb 2 linkerhanden als het om computers gaat en online werken. Ik besef dat dit in deze tijd broodnodig is. Het is wel een ding waar ik tegenop zie en dat energie weglekt bij mij. Volgens mij gaat het om de Niche die je moet hebben en hoe je de ideale cl. aan je bindt. Mijn website is erg gericht op het aanbod. Hoewel dit in het verleden niet altijd slecht heeft gewerkt. De rustige uitstraling werd als positief ervaren. Geen toeters en bellen en niet te lange teksten. Mijn ervaring is dat ik dan zelf ook afhaak. Eerlijk gezegd zou ik willen dat iem. dat computergebeuren van mij overneemt en ik mij kan richten op het werk wat ik graag doe. Met vriendelijke groet, Lydia


L. van Hekken

Hallo Ninke,je hebt gelijk en ik weet dat ik te weinig vraag. Ik vraag niet per uur maar per consult van 1,5 uur. Ik heb cl. die het zouden kunnen betalen en ook een hoop cl. die dit geld niet hebben. Het is niet dat ze het er niet voor over hebben voor zichzelf. Ze hebben het gewoon niet.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *