Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



3 Tips voor als kritiek je uit balans brengt

Google+ LinkedIn

Als ondernemer krijg je kritiek. Dat is niet te vermijden. Mensen vinden wat van je. Vaak waarderen ze wat je doet, maar soms hebben ze ook van alles op je aan te merken. En dat kan pijn doen.

 

Je kan kritiek krijgen op allerlei vlakken van je ondernemerschap. Op je zichtbaarheid, op je diensten. Of op je service, je strategie en de tijd die je in je bedrijf steekt. Kritiek is niet fijn: het betekent sociale afwijzing. En daar houden wij mensen helemaal niet van. Het liefst worden we gezien en gehoord en krijgen we erkenning voor ons harde werken.

 

Hecht je niet aan wat mensen zeggen

Als je je teveel hecht aan wat mensen van je vinden, kan kritiek jou als ondernemer ondermijnen. Je gaat jezelf klein houden en je laat je afremmen.

Kritiek kan ertoe leiden dat je, uit angst voor de mening van anderen, in stilte blijft dromen in plaats van dat je je idealen daadwerkelijk gaat realiseren.

Als jij je niet door kritiek wilt laten leiden, maar wilt gaan staan voor wat jij de wereld te bieden hebt, is het belangrijk goed met kritiek overweg te kunnen. Daarom deze 3 tips.

 

1. Verwacht kritiek

Als je groeit als ondernemer, krijg je geheid te maken met kritiek. Want als je je nek uitsteekt, ben je zichtbaar. Zolang je je hier tegen verzet, vecht je eigenlijk tegen de realiteit. Laat het gebeuren en zie de oordelen van anderen als een logisch gevolg van de groeistap die je maakt.

 

2. Zie kritiek als gratis advies

In plaats van je te verdedigen kan je kritiek onderzoeken op bruikbaarheid. Slaap er een nachtje over en kijk dan eens in de spiegel die je wordt voorgehouden. Welke lessen kan je eruit leren? En vergeet niet: het zijn maar woorden, dus blijf relativeren.

 

3. Stop met het bekritiseren van anderen

Heb je de neiging om te klagen en te oordelen over anderen? Het is een groot kado aan jezelf als je daar mee stopt. Het bekritiseren van anderen kost ongemerkt heel veel energie. En zo houd je het systeem van ‘elkaar kritiek geven’ in stand.

 

Heb jij nog goede tips voor het omgaan met kritiek? Ik lees je reactie graag hieronder.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Margot

Een prachtig inzicht. Op een dag gingen vader en zoon met een ezel op pad. Vader wilde lopen en zette zijn zoon op de rug van de ezel. Zo gingen zij op weg tot zij mensen tegenkwamen die zeiden: ‘Zie daar de wereld op zijn kop. Die gezonde jongen zit rustig op de ezel, terwijl zijn arme, vermoeide vader nauwelijks vooruit komt.’ De jongen hoorde dit, schaamde zich en stapte af. Hij wilde dat zijn vader verder op de ezel zou rijden. Zo liepen ze voort. Even later hoorden ze: ‘Moet je dat zien. Wat een ontaarde vader, die zelf lekker op de ezel zit en zijn kind laat lopen.’ Na dit verwijt zei de zoon: ‘Kom, laten we samen op de ezel rijden.’ Zo vervolgden ze hun weg tot zij mensen tegenkwamen die zeiden: ‘Kijk, dat arme beest. Zijn rug zakt door onder het gewicht van hen beiden, wat een dierenbeulen.’ Daarop zei de jongen: ‘Laten we allebei te voet gaan, dan kan niemand ons nog verwijten maken.’ Zo liepen ze verder achter hun ezel. Tot voorbijgangers commentaar leverden: ‘Zie deze dwazen. Ze lopen in de brandende zon en geen van beiden denkt eraan op de ezel te gaan zitten.’ Vader richtte zicht tot zijn zoon en zei: ‘Tja, mijn zoon, hoe je je ook gedraagt, op- en aanmerkingen zullen er altijd in overvloed zijn. Volg daarom altijd wat je eigen hart je ingeeft.’Margot ;-)


Ronald

Gek kan je worden van mensen die het altijd beter weten, Is het je weleens opgevallen dat mensen die het echt beter weten dit het liefst delen met anderen en nooit bekritiseren. Luister naar dat soort mensen, pak die positieve energie. Durf wel om meningen te vragen, om persoonlijke smaken. dat krijg je feedback. Dit is natuurlijk net zo goed kritiek maar daar kan je dat wat mee. Laat je nooit naar beneden halen door een ander. Ook als je het een keer anders of verkeerd gedaan hebt niet. Sterke Ronald


Sandra

Dag NinkeIk heb niet echt tips of aanvullingen maar ik wil je wel kwijt dat ik vorige zondag met mijn man hierover een gesprek had. Nadat ik grondig de Titelchecker gelezen heb en ben gaan toepassen kreeg ik veel meer (65%) conversie op mijn nieuwsbrieven. Waarvoor dikke merci ... Er kwamen ook complimenten van klanten binnen, fijn! Maar er kwam ook 1x kritiek (redelijk hard) binnen. Toch heb ik dan de neiging om weer naar mijn oude titels te gaan, die me minder opleverde. Gelukkig ben ik me ervan bewust, maar het maakt me soms toch onzeker en het blijft voor mij moeilijk om dan bij mezelf te blijven. Wat ik eigenlijk wil zeggen is ... BEDANKT voor deze bevestiging! Groetjes Sandra


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *