Facebook Twitter Google+ LinkedIn
In de verkoop is het belangrijk om de taal van je klanten spreken. Die taal moet je ook terug laten komen in de omschrijving van je aanbod. Hoe moeten klanten anders begrijpen dat jij écht de oplossing voor hun problemen hebt?
Iedere ondernemer is wel eens gefrustreerd omdat de zaken niet gaan als gepland. Ups en downs horen bij ondernemerschap. Heb je een bedrijf, dan zullen die er altijd zijn.
Misschien vraag jij je soms vertwijfeld af of je niet gewoon heel iets anders moet gaan doen. Je gaat denken dat niemand geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. Je bent bang dat je te duur bent. Of je twijfelt aan de mogelijkheid ooit een succesvolle ondernemer te worden.
Gelukkig hoef je niet direct drastische maatregelen te nemen als je bedrijf niet lekker loopt. Je hoeft je dienstenaanbod niet overboord te gooien. Je hoeft ook niet meteen op zoek te gaan naar een totaal andere markt.
Wat je wel moet doen: kritisch kijken hoe jij je diensten omschrijft. Heel vaak hebben ondernemers heel veel waarde te bieden, maar weten hun klanten dat niet en blijft de verkoop achter.
De manier waarop deze ondernemers namelijk over hun diensten praten en schrijven sluit niet aan op de belevingswereld van hun potentiële klanten. Het is letterlijk het verschil in taal dat ervoor zorgt dat er niet gekocht wordt.
1. Luister naar je klanten. Vraag je klanten letterlijk: waar lig jij nou wakker van? Wat zijn de grootste belemmeringen die je ervaart? Wat is je grootste wens, wat wil je het liefste bereiken? En luister goed naar wat ze je vertellen. Deze informatie is van onschatbare waarde voor je bedrijf.
2. Zorg ervoor dat jouw diensten de oplossing vormen voor de problemen van jouw potentiële klanten. Bekijk je aanbod eens kritisch. Biedt het echt het antwoord op de belangrijkste vragen van je klanten? En liggen de namen van je diensten, de titels, in lijn met hun grootste worstelingen en verlangens?
3. Verwerk de taal van je klanten in je marketing. In alle marketingacties moet je zoveel mogelijk aansluiten op de taal van je klanten. Zowel op je website als op social media gebruik je zoveel mogelijk hún woorden. Klanten-taal dus!
Dus worstel je met verkoop? Onderzoek dan eens in hoeverre de omschrijvingen die je gebruikt in gesprekken en op je website aantrekkelijk zijn voor je klanten. Zorg ervoor dat jouw teksten aansluiten op hun problemen en wensen.
En pas je dienstenaanbod aan zodat het een oplossing vormt voor de problemen van je (potentiële) klanten.
Ken je iemand voor wie dit artikel ook waardevol kan zijn? Deel het dan op social media of stuur het door.
GEEF EEN REACTIE