Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Aantrekkelijk en fout

Google+ LinkedIn

Gisterenavond reed ik met de trein terug uit Groningen. Ik was een dagje bij mijn leiderschapscoach geweest. Ze zet paarden is als spiegel. Nou, ik kan je zeggen: ik heb flink in die spiegel mogen kijken. Terwijl ik met zwarte laarzen in de blubber stond en een enorm beest in beweging moest krijgen, werden mijn blinde vlekken pijnlijk zichtbaar.

Op de terugweg was ik gaar en doodmoe. Wat kost het toch veel energie om jezelf tegen te komen. Het leek wel alsof ik een marathon had gelopen.

Terwijl de zon onder ging en een oogverblindende oranje gloed veroorzaakte, checkte ik mijn mail. Mijn inbox stroomde over met veel fijne berichtjes. Dank je wel als jij mij ook een lovenote stuurde!

Ik moest geregeld hardop lachen. De gare forenzen om me heen keken me vervreemd aan. Toch gek eigenlijk, dat mensen verbaasd zijn als je lol hebt. Afijn…

Naast alle toffe aanmoedigen als: ga a.j.b. door me je vip-mails, ze zijn geweldig! kreeg ik ook berichten van mensen die me wezen op de taalfouten in de mail van gisteren. Zelfs in de titel stond er een! Had ik dat wel door? Las ik het wel zorgvuldig genoeg over voordat ik op send drukte? Kon ik niet beter een corrector inhuren?

Missie geslaagd! De taalfout in de titel was een copywriterstruc van de bovenste plank.

Copywriting vind ik een van de belangrijkste skills van een online ondernemer. Teksten schrijven waarbij de wangen van de lezer gaan gloeien, het hart gaat bonken of de nekharen overeind gaan staan.

Dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Al helemaal niet met saaie woorden en afstandelijke taal. Nee, daarvoor moet je dichtbij durven komen. De emotie durven oproepen.

Een veel voorkomende manier om dit te doen is natuurlijk storytelling. Verhalen worden al verteld sinds we met berenvellen aan bij het kampvuur zitten. Echte verhalen vangen de aandacht. Mensen gaan aan, zijn alert en komen in beweging.

Kijk even naar het stukje hierboven. Op zich heeft die paardencoaching helemaal niks met copywriterstrucs te maken. Maar toch werkt het. Ik heb je aandacht getrokken, je bent door blijven lezen tot in ieder geval deze regel.

En zo werkt het ook met taalfouten. Vooral een taalfout in de titel. Het is een onregelmatigheid, het hoort niet. Bam, daarmee heb je direct de aandacht van de lezer te pakken.

Ik was al een tijdje van plan om deze copywriterstruc eens uit te proberen. Toen ik het mailtje kreeg met de boodschap dat mijn mails zeet onprettig en onvriendelijk overkwamen was dat dan ook een kadootje. Ik gebruikte de tekst voor een titel en voilà een stortvloed aan reacties was het gevolg.

Het zou best kunnen dat jouw teksten ook wat opgespiced kunnen worden. Dat het smeuïger, verhalender, persoonlijker mag. Dat kun je leren.

In mijn persoonlijke begeleidingstrajecten krijg je mijn hulp bij copywriting. Ik geef feedback op titels, aanmeldpagina’s, ebooks en andere teksten. Want hoe goed je ook bent in je vak, als je het niet kunt verkopen met je woorden heb je er niets aan.

Tijdens de PRE-SUMMERSPRINT ga ik dit ook doen. Het doel van deze sprint is dat je meer leads, aanvragen, opdrachten, aanmeldingen, klanten en omzet krijgt. De focus ligt dus op marketing en verkoop, waarbij aantrekkelijke taal een must is.

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *