Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | Contact



Dit soort adviezen kosten je geld

Google+ LinkedIn

Als ondernemer krijg je aan de lopende band adviezen. Gevraagde en ook veel ongevraagde. Van andere ondernemers, van klanten, van je partner, van je vrienden…van de buurvrouw. Het hoort er nu eenmaal bij. Alleen is het belangrijk om te weten naar welke adviezen je moet luisteren en naar welke niet. Want de meeste adviezen kosten je geld.

Toen ik net begon als ondernemer, trok ik me de adviezen van anderen heel erg aan. Ik zoog alle adviezen op als een spons. En ik handelde er ook direct naar. Zei mijn vader bijvoorbeeld “Ninke, leuk artikel, maar moet je nu meteen weer zo commercieel doen?” Dan noemde ik in het artikel daarna maar geen aanbod. Of een klant, die me stuurde: “je schrijft wel leuk hoor, maar ik vind dat je wel erg vaak mailt”. Dus ging ik minder vaak mailen.

Inmiddels weet ik dat ik naar de meeste mensen niet moet luisteren. Toch zie ik nog altijd veel ondernemers, die zich laten leiden door hun omgeving. Pas jij je strategie aan, aan wat andere mensen vinden? Dan is er één les die je heel snel moet leren. Hou op met iedereen proberen te pleasen!

 

Succesvolle ondernemers doen het anders

De meeste mensen om je heen zijn geen ondernemer. Ze werken voor een baas. Als ondernemer leef je echt in een andere wereld, waar een andere mindset bij past. Krijg jij veel adviezen uit deze niet ondernemende omgeving? Vraag je dan eens af of het slim is om te luisteren naar mensen die geen ondernemer zijn.

En misschien heb je wel veel andere ondernemers in je omgeving. Moet je daar dan wél naar luisteren? Dat ligt eraan. Over het algemeen hebben veel ondernemers het moeilijk. De gemiddelde jaaromzet van een ZZP’er is bijvoorbeeld 35.000 euro. Zijn dat je voorbeelden? Wil je je daar aan optrekken?

Ik zeg altijd: met een bedrijfje verdien je centjes. Wil je écht succesvol zijn? Een heerlijk leven kunnen leiden dankzij je bedrijf? Veel mensen helpen, omdat je de wereld iets moois te bieden hebt? Omdat je gewoon steengoede oplossingen hebt voor de problemen van je klanten? Dan zal je je niet moeten laten leiden door de gemiddelde adviezen van de mensen om je heen. Doe je dat wel, dan kom je ook ergens uit bij de middenmoot.

 

Naar wie moet je wel luisteren?

In de afgelopen jaren heb ik met vallen en opstaan geleerd dat er twee groepen mensen zijn naar wie je wel moet luisteren:

  1. Succesvolle ondernemers
    Ik luister naar ondernemers die verder zijn dan ik. Die hun succes al bewezen hebben, het pad al hebben afgelegd. Die weten waar ze het over hebben.
  2. Mijn ideale klanten
    Want daar doe je het uiteindelijk allemaal voor. En natuurlijk kan je niet iedereen pleasen, maar feedback van klanten serieus nemen is heel belangrijk. Vaak hebben ze namelijk hele goede feedback te geven.

Als ondernemer kan je het niet helemaal alleen. Je hebt support nodig. En een spiegel. Maar kies dan wel de juiste mensen en omring je met succesvolle ondernemers. Mensen die je supporten, die vertrouwen in je hebben, die de grootsheid in je zien. En vooral mensen die jou het succes gunnen.

 

Ben jij gevoelig voor adviezen uit je omgeving? Naar wie luister jij? Laat het me weten in de comments.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Jaap Ruis

Dank je Ninke voor het artikel. Ik spreek weinig mensen en vertrouw mijn gedachten toe aan mijn vrouw. Daar heb ik vaak spijt van gehad, want met opmerkingen als "heb je nog geen stoffen genoeg" werd mijn plezier gedoofd en mijn droom vermoord. Ik ben 71 en startte twee jaar geleden met een nieuwe beroepsopleiding: costumier. Ik maak Chanel-type damesjasjes van luxe stoffen, het is mijn passie en ben er elke dag mee bezig. Ik weet zo gauw niet hoe ik succesvolle mensen kan ontmoeten. Misschien moet ik gaan golfen ?


Sarah

Een hele goede! Echt een thema waar ik "toevallig" de afgelopen dagen echt mee bezig ben....je niet bezig houden met het oordeel van anderen mensen en het oordeel van je eigen innerlijke, naar beneden halende stem...ik denk ook dat dit makkelijker afgaat als je ten eerste kiest dat jouw eigen ECHTE gevoel over iets het belangrijkste is om naar te luisteren en de rest is bijzaak. Ik denk eigenlijk dat je vooral jezelf het meeste in de weg kan zitten/ het meeste oordeel over jezelf hebt, en dat je dan oordelen van anderen krijgt, gewoon een logisch gevolg is ... Ik merk ook dat het echt oefening en bewustwording vergt, dat het überhaupt gebeurd! Daar ben ik nu zelf mee bezig....:) Leuk om hier dus ook weer te lezen.


Carla

Dank je voor dit advies Ik zal voortaan jou weg Volgen GrCarla


Robbert

Prima en duidelijk artikel, volledig mee eens!


Bloq lezer😉

Herkenbaar... vooral op momenten l het iets minder gaat


Cathy

klopt helemaal. als je geen grote ondernemers in je omgeving hebt is dat wel een hele lastige. Ik investeer het geld wat mijn partner verdient in mijn bedrijf. En dat is nú heel wat meer als ik ooit heb durven investeren. En hij heeft er nog nooit echt iets van terug gezien.... Is het gek dat hij het niet zo ziet... Ik heb al zo vaak van alles ondernomen. Altijd vol enthousiasme. En tot nu toe met zeer beperkt resultaat. Ik denk dat het dan heel moeilijk is om in je kring van bekenden die support te vinden die je nodig hebt.


Suze

Mooi duidelijk verhaal, thanks!


Yvonne Vrijhof - Heks en Kruid

Mooi en duidelijk verhaal! Dank je wel voor de reminder. Ik weet het (onbewust) wel, maar soms stap je in deze valkuil (ook onbewust). Het is inderdaad niet handig om naar adviezen te luisteren van mensen die zelf geen stappen durven te zetten... Vaak zijn hun adviezen (ongetwijfeld vriendelijk) meer bedoelt om jou niet té groot te laten groeien... want Oei! wat zou er dan allemaal kunnen gebeuren...


Sander

Zo is het maar net! Dank voor jouw advies Ninke! Daar ga ik wel naar luisteren hoor. Want ik geloof dat ik van jou kan leren.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *