Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Bedankt he

Google+ LinkedIn

“Het gaat niet om wat je zelf denkt dat goed is. Het gaat om wat je klanten waardevol vinden”.

Ik zeg het zo vaak tegen mijn klanten. Laatst nog tegen Frank.

Frank is organisatieadviseur en heeft een mooie training op de plank liggen.

Afgelopen jaren is hij gecertificeerd trainer geworden. Om die certificering te krijgen volgde hij allemaal dure cursussen bij een instituut in Canada.

Maandenlang zwoegde hij om DE training te ontwikkelen waarmee hij Nederland zou gaan veroveren. De champagne ging open toen zijn aanbod op zijn website stond.

Dit is nu 3,5 maand geleden en hij heeft sindsdien niets of niemand veroverd. Hij is juist iets kwijt.

Zijn geloof een goede trainer te zijn.

Ik stond een paar weken geleden met Frank langs de lijn op het voetbalveld. Met rode vlekken in zijn nek vertelde hij over de ruzies met zijn vrouw. De geldstress maakt hem een vervelend mannetje.

Elke avond sluit hij zich op in zijn werkkamer. Zijn vrouw ligt altijd al te slapen als hij naar bed gaat.

Hij heeft geen zin meer om mee op stap te gaan met vrienden. “Ga jij maar”, zegt hij tegen zijn vrouw.

Ze heeft genoeg van het gedoe thuis. De avond voor ons gesprek op het voetbalveld hadden ze flink lopen schreeuwen naar elkaar.

De hele nacht had hij wakker gelegen. De schaamte voor zijn slechtlopende bedrijf is ondragelijk.

Heeft hij het nou zo verkeerd gezien? Die training van hem is echt heel goed. Waarom is er dan geen enkele manager die hem wilt inkopen?

“Het gaat niet om wat je zelf denkt dat goed is. Het gaat om wat je klanten waardevol vinden”, zei ik.

“Weet je wat je doelgroep wil?”

Frank gaf geen antwoord op mijn vraag. Steeds weer probeerde hij mij ervan te overtuigen hoe goed zijn training wel niet is.

Dit zie ik zo vaak gebeuren. Het is de hardnekkige default setting van de gemiddelde vakidioot.

100% Gefocust op de inhoud zonder oog te hebben voor de markt. Zelf hoteldebotel maar nooit checken of de doelgroep er ook voor te porren is.

Mocht jij ooit voor een baas gewerkt hebben voordat je voor jezelf begon, dan is de kans groot dat jij ook steeds in de inhoud duikt.
Hierdoor mis je de aansluiting met je doelgroep en is het lastig om je dienst of product te verkopen.

“Je hebt er een nieuw vak bij, Frank”, zei ik. “Je bent nu ook marketeer en verkoper. Meld je maar eens aan voor mijn webinar”.

Afgelopen weekend stond ik in de voetbalkantine mijn handen te warmen aan een kopje thee. Frank kwam naar me toe.

“Wie denk jij dat er een trajectje heeft verkocht?”.

Frank vertelde dat door mijn webinar er een wereld voor hem openging. Ineens zag hij hoe hij al die tijd had lopen navelstaren.

De naam van zijn training had hij veranderd en hij was in gesprek gegaan met wat managers die hij via LinkedIn kende.

Waar hij vroeger alleen maar praatte over de inhoud van zijn training was hij nu geïnteresseerd in de ander.

Voordat hij het wist had hij het traject verkocht. Voor de volle prijs van bijna 10.000 euro.

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *