Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Hoe kies je het juiste businessmodel? [+ video]

Google+ LinkedIn

Toen ik nog niet zo lang bezig was met mijn bedrijf, raakte ik op een bruiloft aan de praat met een ondernemer. Hij vroeg op een gegeven moment: ‘wat is jouw businessmodel?’ Ik stond met mijn mond vol tanden. Ik hád helemaal geen businessmodel! Sterker nog, ik wist niet eens precies wat het was en waarom ik het nodig had. Dat ontdekte ik – gelukkig – snel. Daarom vertel ik je in deze blog en in de video hierboven welke businessmodellen er zijn en waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste businessmodel voor jouw bedrijf.

Veel ondernemers hanteren een hapsnap methode, zoals ik dat noem. Dat deed ik ook lange tijd. Ik deed een beetje van dit, een beetje van dat. Bood allerlei diensten aan, maar zonder plan, zonder richting. Ik leefde destijds van factuur naar factuur. Mijn inkomsten? Ook die waren hapsnap. Onvoorspelbaar dus.

 

Van hapsnap naar zekerheid

Ik wilde af van dit onzekere bestaan, van het steeds maar hopen op genoeg klanten. Wat ik wilde was een voorspelbaar en groeiend inkomen. Ik bestudeerde succesvolle ondernemers, volgde seminars en las alles wat ik kon vinden over succesvol ondernemerschap.

Wat bleek? Succesvolle ondernemers doen bijna allemaal hetzelfde. Ze werken met een vaste methode, een businessmodel dus. In plaats van een uitgebreid pakket aan diensten en producten, focussen ze op een select aantal dingen. Deze bieden ze heel consequent aan. Ook doen ze ontzettend veel aan marketing.

Ik besloot dit ook toe te gaan passen in mijn bedrijf. Startte ik ooit met een heel pakket aan diensten, nu bied ik nog maar twee dingen aan: het coachingsprogramma Snel Meer Klanten met een Ideaal Bedrijf en de DoorbreekStrategieDag, exclusieve één-op-één coaching. Daarnaast ben ik, zoals je vast meekrijgt, heel actief op social media, een onmisbaar onderdeel in mijn marketingstrategie.

 

Duidelijk doel voor ogen

Het werken met een businessmodel heeft mij geholpen betere resultaten te behalen. Ik werk nu met een vaste methode met heldere stappen. Ik heb een duidelijk doel voor ogen en weet precies waar ik mijn energie wel en niet in moet steken.

Maar dat niet alleen. Ik ervaar ontzettend veel vrijheid, ook al is mijn bedrijf groter dan ooit. In plaats van uitvoeren van wat anderen bedenken (het Freelancersmodel, maar daarover later meer 😉 ), creëer ik nu iets van mezelf, iets waar ik écht trots op ben. Dat vind ik zo waardevol!

 

Het juiste businessmodel voor jouw bedrijf

De manier waarop jij je geld verdient, dat is een businessmodel. Dat kan op verschillende manieren. Wat voor mij werkt, hoeft zeker niet voor jou te werken. Welk businessmodel geschikt is voor jouw bedrijf, hangt af van een paar dingen:

  1. Allereerst de fase waarin je verkeert als ondernemer. Ben je net gestart of is je bedrijf al flink aan het groeien? Misschien heb je al een succesvol bedrijf en geef je leiding aan een heel team.
  2. Wat ook meespeelt in het bepalen van jouw businessmodel, is wat ik noem ‘jouw bijzondere bedrevenheid’. Dus: wat kan jij heel goed, wat gaat jou van nature af en waar gaat jouw creativiteit van stromen? Dit is waardevol voor jouw bedrijf en moet dus ruimte krijgen binnen het businessmodel waar je voor kiest.
  3. Het derde punt is jouw ambitieniveau. Wil je gewoon lekker een beetje verdienen met een leuk aantal klanten of zijn jouw ambities, net als die van mij, sky high? Jouw ambitieniveau bepaalt de keuze voor een businessmodel.
  4. Tot slot is de keuze voor een businessmodel ook afhankelijk van het type marketing en verkoop dat je in wilt zetten. Daarin kan je natuurlijk bepaalde voorkeuren hebben. Ik vind het geven van webinars bijvoorbeeld heerlijk. Misschien ligt het jou minder en wil je liever op een andere manier aan klanten komen. Ook dan zitten er mooie modellen voor je bij. Toch moedig ik je aan om jezelf te blijven prikkelen en nieuwe dingen aan te gaan, ook al vind je dit heel spannend. Wie weet levert het je iets heel moois op!

 

Alle businessmodellen op een rij

In totaal zijn er zeven businessmodellen. Qua volgorde zit er een zekere logica in. Het kan dus heel goed werken om te starten met het eerste model, om vervolgens over te gaan op businessmodel nummer twee, enzovoorts. Dat hoeft echter niet per sé. Weet je al waar je uiteindelijk naartoe wil? Dan kan je ook stappen overslaan of – net als ik – elementen uit verschillende businessmodellen met elkaar combineren.

1. Het Freelancersmodel

Hier beginnen de meeste ZZP’ers mee. Hierbij word je ingehuurd voor je kennis, je expertise. Je wordt per uur betaald. Vraag je goede tarieven? Dan kan je hier best lekker mee verdienen. Het nadeel van het Freelancersmodel is het gebrek aan groeipotentie. Je kan nooit meer verdienen dan het aantal gewerkte uren maal je uurtarief.

2. Het Adviesmodel

Hierbij word je niet meer voor je uren betaald, maar voor jouw oplossing, jouw methode. Deze verpak je in een programma of traject en bied je keer op keer aan. Dit betekent wel dat je aan marketing moet doen om klanten aan te trekken. Start bijvoorbeeld met e-mailmarketing en zorg dat je op regelmatige basis waarde deelt, zodat mensen overtuigd raken van jouw expertstatus.

3. Groepsmodel

Dit is de eerste stap in het opschalen van jouw bedrijf. Waar je bij de eerste twee modellen nog één-op-één werkt, ga je jouw kennis nu delen met groepen. Zo verdien je veel meer in een veel kortere tijd.

4. Online model

Je gaat je echt focussen op het verkopen van jouw diensten in de vorm van online producten en programma’s. Doordat je jouw diensten niet meer live hoeft te leveren, maak je jezelf meer vrij van je bedrijf. Bij dit businessmodel ontwikkel je één keer een online product, wat je keer op keer kan verkopen. Een vereiste voor dit model? IJzersterke marketing. Het product moet uiteindelijk zichzelf kunnen verkopen.

5. Het Membershipmodel

Hierbij kunnen mensen lid worden van jouw club. Klanten kunnen dan member worden tegen een vast maandbedrag. Hiervoor krijgen zij exclusief toegang tot bepaald materiaal of bepaalde diensten.

6. Het Certificeringssysteem

Dit businessmodel lijkt een beetje op het Membershipmodel. Hierbij train je andere ondernemers, zodat zij jouw methode kunnen toepassen in hun bedrijf. Het voordeel van dit businessmodel is dat je passief inkomen genereert. Je ontwikkelt namelijk iets en zolang jouw klanten deze toepassen in hun bedrijf, blijven ze je hiervoor betalen.

7. Het Leiderschapsmodel

Tot slot het Leiderschapsmodel. Bij dit model gaat het erom dat je echt bouwt aan een team. Je huurt allerlei extra handen en expertise in om het uitvoerende werk van je over te nemen. Jouw taak is ervoor te zorgen dat je een topteam samenstelt en aanstuurt zodat je met elkaar topresultaten behaalt.

Meer weten over de verschillende businessmodellen? In de video hierboven vertel ik er nog iets uitgebreider over.

 

Wat werkt voor mij?

Net als veel andere ondernemers ben ik begonnen met het eerste businessmodel, het Freelancersmodel. Ik werd ingehuurd om trainingen te geven voor een bureau. Uiteindelijk heb ik een eigen methode ontwikkeld en bood deze één-op-één aan. Model nummer 2 dus. Vervolgens ben ik diezelfde methode aan groepen gaan aanbieden (model nummer 3) om mijn diensten daarna te vertalen naar een online product.

Op dit moment zit ik nog altijd middenin businessmodel nummer 4, al heb ik ook verschillende elementen van businessmodel nummer 7 geïmplementeerd in mijn bedrijf. Zo heb ik een team dat ik aanstuur. Mijn rol verschuift zo steeds meer van iemand die alles zelf doet naar de leider van mijn bedrijf.

 

Kies voor een businessmodel dat past bij jou

Het kiezen van het juiste businessmodel voor mijn bedrijf heeft wel even geduurd. Ik was altijd iemand van het doorzetten, van bergen werk verzetten en weinig uit handen geven. Het inzicht dat ik ook een makkelijkere weg mag bewandelen, heeft wonderen gedaan. Voor mijn bedrijf, maar ook voor mij als persoon. Ik gaf bijvoorbeeld heel veel live trainingen. Superleuk, maar het kostte best veel tijd en energie. Achteraf was ik helemaal op. Dat wilde ik niet meer. Ik wilde beter voor mezelf zorgen, lekkerder in mijn vel zitten en meer energie overhouden voor andere dingen. Het vertalen van mijn diensten naar een online product heeft daar voor gezorgd. Om me nog meer vrij te maken ben ik een team gaan vormen. Mijn bedrijf draait nu door en groeit zelfs, zonder dat ik altijd aanwezig hoef te zijn. Daarom adviseer ik ondernemers ook altijd: kies een businessmodel dat past bij jou!

 

Ben je een freelancer en droom je ervan ooit aan het roer te staan van een groot bedrijf? Of lijkt het runnen van een online business je geweldig, maar weet je niet waar te beginnen? Ik hoop dat ik je heb geholpen in jouw keuze voor het juiste businessmodel voor jouw bedrijf.

Heb je nieuwe inzichten opgedaan? Laat het me weten in de comments!

 

Ook interessant voor je:

 

 

Google+ LinkedIn

kaatje

ik vind het best moeilijk, want ik ben net begonnen met mijn eigen massagepraktijk en dat is toch wel weer een ander soort van branche...dus hoe vind ik mijn weg daarin?


Wietske

Een helder stuk! Maar wat ik mij afvraag: ik ben tekstschrijver, en werk volgens het Freelancersmodel, of eigenlijk de hapsnap-methode :-). Ik weet niet hoe ik mijn bedrijf zou kunnen opschalen door bijvoorbeeld een online product te ontwikkelen: ik lever namelijk voor iedere klant maatwerk! Zijn deze businessmodellen geschikt voor iedere beroepsgroep?


Kim

Helder en overzichtelijk op een rijtje. Dankjewel!


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *