Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



De 5 grootste fouten bij het geven van webinars en hoe jij die kan voorkomen

Google+ LinkedIn

Sinds zo’n tweeënhalf jaar geef ik webinars. Maar pas de laatste maanden voelt het alsof ik ‘de code gekraakt’ heb. En dat is een van de belangrijkste redenen waarom mijn bedrijf de laatste tijd zo hard groeit.

 

Webinars leveren mij zoveel omzet op dat het mijn grootste inkomensbron geworden! Het geven van webinars kan veel doen voor je bedrijf:

  • Je expertstatus groeit razendsnel;
  • Je mailinglijst zal zich in korte tijd verveelvoudigen;
  • En: Je vergroot snel en makkelijk je omzet.

In de eerste periode dat ik webinars gaf, gebeurde dit helemaal niet. Ik vond het wel leuk om te doen, maar ik kan niet zeggen dat het toen al een echte gamechanger was.

 

Weinig deelnemers en weinig extra omzet

Als ik nu terugkijk op die periode, dan snap ik wel waarom mijn webinars destijds maar weinig opleverden. Ik maakte structureel een aantal fouten waardoor ik weinig deelnemers had en er niet veel mee verdiende.

In dit artikel deel ik de 5 grootste fouten die ik maakte (en die ik de meeste ondernemers nog steeds zie maken). En natuurlijk vertel ik je ook hoe jij ze voortaan kan voorkomen.

 

FOUT #1 Magere promotie

Als je een webinar geeft, zorg er dan voor dat zoveel mogelijk mensen er van weten, dus wees niet te bescheiden met promoten.

Zie het webinar als een kans om jouw boodschap te delen met een groot publiek. Juist een webinar nodigt uit voor volume: niemand hoeft ergens heen en je bent ook niet afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van een zaal.

Daarnaast betekent elke aanmelding een uitbreiding van je e-maillijst. Als je aan e-mailmarketing doet, dan weet je hoe waardevol dat is!

Zelf promoot ik mijn webinars af en toe onder de abonnees op mijn lijst. Maar de meeste aanmeldingen komen bij mij via Facebook. Door Facebook advertenties bereik ik met gemak tien- tot wel honderdduizenden mensen die interessant voor mij zijn. Ik kan je dan ook echt aanraden om Facebook flink in te zetten voor de promotie van je webinars.

 

FOUT #2 Steeds weer een nieuw onderwerp

De grootste misvatting over webinars is dat je steeds weer een nieuw webinar met een nieuw thema zou moeten aanbieden omdat je publiek anders verveeld raakt. De kracht van geld verdienen met webinars is juist dat je keer op keer hetzelfde webinar geeft. Je kan dan keer op keer verbeteringen aanbrengen en zo echt het beste uit jezelf halen.

Natuurlijk is het ook niet zo dat je het webinar steeds aan hetzelfde publiek geeft. Via Facebook-ads kan je elke keer weer opnieuw aan deelnemers komen die je webinar voor het eerst bijwonen.

 

FOUT #3 Geen of een slecht aanbod doen

Wil je goed kunnen verdienen met je webinars, dan zal je met 3 dingen rekening moeten houden.

  1. Je webinar moet een perfecte opbouw hebben waardoor je deelnemers zich gezien voelen, zich herkennen in jouw verhaal en vertrouwen krijgen. Vertrouwen in een oplossing voor hun probleem. En vertrouwen in jou.
  2. Je moet een ijzersterk aanbod doen. De dienst of het product dat je aanbiedt, moet exact aansluiten bij waar jouw publiek op zit te wachten. Daarnaast moet je aanbod zó onweerstaanbaar zijn dat mensen het eigenlijk niet kunnen weigeren.
  3. Bied aan het eind van het webinar de mogelijkheid om vragen te stellen. Mijn ervaring is dat mensen die graag gebruik maken van je aanbod maar toch nog wat vragen hebben, dit zullen aangeven. Je kan met ze in gesprek gaan (via de chat) waardoor ze een betere beslissing kunnen nemen.

 

FOUT #4 Te weinig slides

Als mensen één à twee uur naar je verhaal moeten luisteren, zorg dan dat ze geboeid blijven. Dit kan je heel praktisch oplossen door heel veel slides te gebruiken.

In mijn webinars gebruik ik er wel meer dan 100. Het zijn kale slides waar steeds maar één woord of zin op staat. Hiermee kan ik de aandacht van de deelnemers goed vasthouden. Zou je te weinig slides gebruiken of hele drukke, dan haken mensen af.

 

FOUT #5 Geen opvolging of follow-up

Als je in je webinar veel waarde deelt en een onweerstaanbaar aanbod doet, dan kan je er vanuit gaan dat heel veel mensen geraakt worden door je verhaal. Maar niet iedereen is in staat om op korte termijn een beslissing te nemen over je aanbod.

Zorg ervoor dat je na het webinar in contact komt met mensen die geïnteresseerd zijn in je aanbod maar niet hebben gekocht. Je kan deze mensen op het spoor komen door achteraf de chatberichten nog eens door te lezen. Wie stelden vragen over je aanbod maar kochten niet? Stuur ze een follow-up mailtje waarin je vraagt of je nog iets voor ze kan doen.

 

Wil jij webinars gaan geven of meer resultaat halen uit je webinars? Ik kan je van harte aanraden om met mijn tips aan de slag te gaan zodat je meer mensen gaat bereiken en meer omzet gaat halen uit dit fantastische medium.

 

Geef jij al webinars? Dan ben ik benieuwd welke fouten jij herkent.

 

Ook interessant voor je:

 

Foto: Katoompics.com

 

Google+ LinkedIn

Elies

Zelf vind ik webinars vaak lang duren. Van mij mogen ze over het algemeen korter en meer to the point. Maar ik heb hier nog geen gevolgd. Het principe is wel ideaal, vanuit huis, nieuwe kennis en soms contacten opdoen. Succes!


Ad van Bussel

Nou Rebeca, ik zou er toch voor gaan, ik wil het ook gaan proberen, maar ik moet eerst iets op papier gaan zetten waar ik het over wil hebben, jij hebt het al klaar, de eerste keer is eng, maar je wordt er steeds beter in. Mijn eerste presentatie voor 80 personen stond ik te trillen op m'n benen, gelukkig stond ik achter een desk. Nu gebruik ik het gehele toneel. Komt goed laat me weten wat je te vertellen hebt. Ad van Bussel Nog geen website!! Ik ga daar nu eerst aan beginnen.


Rebecca Stahmer-Ikink

Ik zou nog graag Fout 6 willen toevoegen: Helemaal geen webinars durven geven, omdat je bang bent voor datgene wat mensen zullen zeggen of denken. Onder het mom van: "Daar heb je weer zo'n groentje die ons even komt vertellen hoe wij dit of dat moeten doen"! Ik heb zelf een aantal concepten klaarliggen voor webinars, met in mijn idee wel interessante onderwerpen. Helaas ben ik een angsthaas (wat uit mijn ervaringen in het verleden afkomt, toen ik mijn eerste workshop zou geven wat dus faliekant fout ging) en dus durf ik geen webinars te geven.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *