Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



De 7 grootste valkuilen in een verkoopgesprek

Google+ LinkedIn

Een van de dingen die ik mijn klanten leer, is hoe ze een goed verkoopgesprek voeren. In dit soort gesprekken kan namelijk veel misgaan. In dit artikel deel ik de belangrijkste valkuilen.

 

Doe er je voordeel mee, want deze tips gaan je klanten en omzet opleveren!

 

1. Bang zijn om NEE te horen

Dit is misschien wel de belangrijkste valkuil in een verkoopgesprek: te graag willen verkopen. Dit heeft enorm veel impact op het gesprek. Wil je te graag, dan is het lastig om de ander centraal te stellen. En dat is juist essentieel! Verkopen gaat over het opbouwen van vertrouwen. Wil je betere resultaten, focus dan op de relatie in plaats van de uitkomst van het gesprek.

 

2. De spanning doorbreken

In een verkoopgesprek kan de spanning nog wel eens oplopen. Je praat met de klant namelijk over zijn probleemsituatie en wat hij of zij graag zou willen. Dit maakt glashelder hoe de klant er eigenlijk voor staat. Laat die spanning er gewoon zijn. Dit helpt de ander om in beweging te komen en iets aan de situatie te gaan doen.

 

3. Veel praten in een verkoopgesprek

Misschien heb je de neiging om zelf veel aan het woord te zijn? Bijvoorbeeld omdat je gespannen bent of omdat je het idee hebt dat je de ander moet overtuigen van jouw kwaliteiten. Veel praten werkt averechts. Stel goede open vragen, zoals: wat wil je veranderd zien? En waarom is het belangrijk voor je om dit te bereiken? Mensen voelen zich dan gehoord en gezien, en dat is nodig willen ze iets bij jou kopen.

 

4. Inhoudelijke tips geven

Als je in gesprek bent met iemand die je met jouw diensten heel goed kan helpen, is het heel verleidelijk om alvast allerlei tips te geven. Maar kijk uit. Met jouw tips krijgt de ander de indruk het zelf wel te kunnen oplossen in plaats van voor een solide oplossing te kiezen in de vorm van jouw aanbod.

 

5. Te snel met een aanbod komen

Uit enthousiasme kan je de neiging hebben om snel met een mooi aanbod te komen. Niet doen! Het is essentieel dat je de huidige situatie en de gewenste situatie eerst goed onderzoekt. En dat je precies weet waar de ander eigenlijk mee geholpen wil worden. Pas dan kan je een passend aanbod doen waar de klant ook echt de waarde van inziet.

 

6. Snel met de prijs komen

Sommige klanten willen direct van je horen wat jouw diensten kosten. Maar noem niet meteen de prijs. Mensen kunnen pas de waarde van jouw diensten inschatten als helder is wat hun probleem is, wat ze echt willen en wat jij voor hen kan betekenen. Vraagt iemand te vroeg naar je prijs, zeg dan: “Ik zal je er alles over vertellen, maar ik heb eerst nog wat meer informatie nodig.”

 

7. Afhaken als de klant twijfelt

Je maakt vast wel eens mee dat je een prachtig aanbod hebt gedaan maar dat de klant twijfelt. Het is een grote valkuil om het gesprek dan te gaan afronden. Twijfels bieden juist een uitstekende aanleiding om het gesprek voort te zetten. Onderzoek de achtergrond van de twijfels en wie weet neem je hiermee de bezwaren juist weg!

 

Probeer in een verkoopgesprek echt in te zoomen op de dromen en verlangens van de klant. Maar heb het ook over de worstelingen en de pijn. De kloof tussen de huidige en de gewenste situatie maakt dat mensen eerder zullen instappen.

 

Ik ben benieuwd welke inzichten deze valkuilen jou hebben opgeleverd. Deel je reactie hieronder. Thanks!

 

Ook interessant voor je:

 

Foto: Katoompics.com

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *