Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



De boel belazeren

Google+ LinkedIn

Bedrieger? Oplichter?

Waar gaat dit over?

Geschrokken luisterde ze verder.

Ze was in een live uitzending op Instagram terecht gekomen van iemand die ze graag volgt.

Nu waren ineens mensen in de chat die bedrieger schreven. En oplichter.

Ze twijfelde: heb ik me dan zo vergist? Is deze persoon niet te vertrouwen?

Dit gebeurde gisterenochtend, tijdens Live met Ninke op Instagram.

Elke dinsdagochtend om 9:00 uur ga ik live en help ik ondernemers met uitdagingen in hun bedrijf.

Deze keer hielp ik Karinka die moeite heeft met zichtbaarheid.

Als interieurstyliste helpt ze bedrijven aan een tof interieur.

Ze vindt haar eigen werk niet zo speciaal. Het kost haar namelijk weinig moeite, dat interieuradvies.

Haar werk online laten zien voelt daarom ongemakkelijk.

Er goed geld voor vragen al helemaal.

Want als iets heel makkelijk voelt, mag je er dan wel veel geld voor vragen?

Ik vertelde Karinka dat ze niet de enige is die deze onzekerheid kent.

Er is zelfs een naam voor deze zelftwijfel. Het heet in het Engels het Impostor Syndrome.

Voordat ik uitlegde wat dit precies inhoudt, zei ik in de uitzending dat ik de letterlijke vertaling van het woord Impostor niet wist.

‘Bedrieger’. ‘Oplichter’, schreven mensen in de chat.

“Oh ja”.

Het Impostor Syndrome heet in het Nederlands het Oplichterssyndroom.

Het is een psychologisch mechanisme. Ondanks dat je aan de lopende band successen boekt, blijf je je afvragen: verdien ik dit wel?

Vooral vrouwen schijnen hier last van te hebben.

In mijn vorige bedrijf had ik er ook veel last van. Ik gaf trainingen aan tandartsen, leerkrachten en dokters over het signaleren en bespreekbaar maken van kindermishandeling.

Misschien wel een van de moeilijkste thema’s op aarde, waar mensen die met kinderen werken enorm mee worstelen.

Ook al kreeg ik veel complimenten en waren mensen dankbaar dat ik ze hielp. Ik voelde me vaak heel klein en onzeker.

Straks geef ik de verkeerde adviezen…

Als ze maar niet ontdekken dat ik er eigenlijk geen verstand van heb…

Wie ben ik om deze mensen zoiets moeilijks te leren…

Al die twijfels en onzekerheden. Getsie. Wat heb je eraan. Wat hebben je klanten eraan. Wat heeft de wereld eraan.

Ga toch staan voor wie je bent en wat je kunt.

Dat is wat ik op een gegeven moment tegen mezelf zei. En nu ook tegen jou.

Houd je niet klein.

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *