Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



De wake-up call van Facebook Queen Anne Raaymakers

Google+ LinkedIn

Laatst was ik op het Facebook-event van Anne Raaymakers. Ongelooflijk hoe zij daar de hele dag op hoog niveau waarde deelde en iedereen geboeid hield. Dus toen ik Anne interviewde voor mijn podcast, vroeg ik meteen: hoe doe je dat?

“Het is voor mij een combinatie van sport, entertainment en hobby”, vertelt Anne. “Ik zorg goed voor mezelf om zo’n prestatie te kunnen leveren. Als ik goed voor mezelf zorg, kan ik ook goed voor mijn klanten zorgen.”

Om in topconditie te blijven, eet ze gezond, doet ze dagelijks aan slow walking en neemt ze veel me-time. De woensdagmiddag en de vrijdag zijn voor haar drie kinderen en vier kleinkinderen. Daar komt niemand tussen. “Zelfs jij niet Ninke!”

I got the message Anne! Jouw me-time is heilig! 😉

Wie Anne Raaymakers is en wat ze doet, ontdek je vanzelf als je verder leest. Want ik ga zo 5 Facebook marketing tips met je delen die ik uit deze podcast heb gehaald. Je kan natuurlijk ook lekker lui naar ons gesprek luisteren…

 

Facebook marketing tip #1: Maak echt contact

De laatste maanden heeft Anne Raaymakers me geweldig geholpen om mijn Facebook-strategie op een hoger level te krijgen. Wat mij zo raakt, is haar menselijke aanpak.

Dat is ook precies waar het volgens Anne om draait op Facebook. “Mijn hart gaat sneller kloppen als klanten zich opeens realiseren dat ze op Facebook écht contact moeten krijgen met hun volgers. Als die mindshift plaatsvindt, stromen de nieuwe klanten vanzelf binnen.”

 

ANNE

 

Facebook marketing tip #2: Focus op waardevolle content

Toen ik net zelf zakelijk actief was op Facebook, kon het mij niet snel genoeg gaan. Van Anne leerde ik dat je het juist de tijd moet geven.

“Facebook is een soort feestje, een sociaal gebeuren.”
– Anne Raaymakers

De meeste zakelijke Facebookgebruikers gaan volgens Anne veel te snel over tot het aanprijzen van hun diensten of producten. Ze slaan de plank hiermee totaal mis omdat ze geen gevoel hebben voor de sociale verhoudingen. Stel, je bent als sokkenverkoper op een feestje en roept daar: “3 paar sokken voor een tientje!” Totaal ongepast.

Net als in het echte leven zal je op Facebook eerst heel wat credibility moeten opbouwen voordat mensen wat van je willen kopen. De sokkenverkoper zal zijn focus moeten leggen op het delen van waardevolle content. Bijvoorbeeld over het voorkomen van blaren met de juiste wandelsokken. Want pas als deze sokkenhandelaar zich als helpende autoriteit heeft bewezen, wil je iets van hem kopen.

 

Facebook marketing tip #3: Gebruik je eigen taal

Op Facebook is het sociale en persoonlijke karakter van je marketing dus heel erg belangrijk. Je moet je niet anders voordoen dan je bent. Want nogmaals: “Facebook is een feestje.” Gebruik daarom je eigen tone of voice. Het maakt je herkenbaar.

Anne werkt bewust zoveel mogelijk met klanten waar ze een klik mee heeft. “Die begrijpen én spreken mijn taal. Dat is veel efficiënter en effectiever dan alsmaar naar ‘de juiste stem’ moeten zoeken!“ Grappig, ikzelf merk ook dat mijn favoriete klanten best veel op mij lijken.

Dat zal bij jou niet anders zijn. Dus vraag je af: zou jij zelf gegrepen worden door de content die je deelt op Facebook? Het is een belangrijke graadmeter!

 

Facebook marketing tip #4: Investeer in Facebook

Investeren in Facebookmarketing is voor veel mensen een drempel, omdat het op korte termijn niet direct klanten oplevert. Anne Raaymakers: “Maar doe het wel! Facebook is het grootste marketingbedrijf ter wereld met in Nederland bijna tien miljoen gebruikers. Jij kan jouw product of dienst op dat succesvolle platform vermarkten!”

“Realiseer je ook dat je het rustig moet opbouwen,” waarschuwt de ongekroonde Facebook-queen. Heb geduld en stel harde doelen voor jezelf op, zoals ‘ik wil in december 1000 likes hebben’ of ‘een berichtbereik van 50.000’.”

Ook al zeggen likes niet alles, het doet wel iets met de beeldvorming. “Heb je veel likes, dan laat je zien dat jouw pagina relevant is. Wees zichtbaar, gooi de frequentie van het aantal posts omhoog en ga voor betaald berichtbereik. Adverteren dus!”

Zelf ben ik de tips van Anne consequent gaan toepassen. En ik kan niet anders zeggen: je brengt er een vliegwiel mee op gang dat met steeds meer gemak harder gaat draaien. Facebook levert me tegenwoordig dagelijks meer dan 100 nieuwe aanmeldingen op voor e-books en webinars, en… wekelijks nieuwe klanten.

 

Facebook marketing tip #5: Pak nú je kans!

Omdat Facebook in het leven van veel mensen heel belangrijk is geworden, is het andere mediakanalen hard aan het inhalen. Anne: “Vergelijk het effect van Facebook maar eens met tv-reclames. Bedrijven betalen goud geld om tijdens populaire programma’s zoals The Voice reclame uit te kunnen zenden.”

“Maar wat doet de gemiddelde kijker tijdens een reclameblok? Even naar de keuken, naar het toilet en… Facebook checken! Als je je advertenties zo plant dat die precies dán worden getoond, kan je tot 2,5 keer hogere kijkcijfers halen dan de reclames op tv!” Wow, niet vergeten:

  • Facebook adverteren is stukken goedkoper dan adverteren op tv of in de krant;
  • Facebook adverteren is veel effectiever;
  • Contact op Facebook is veel directer dan via andere media;
  • Het beste contact krijg je als je veel waarde deelt.

Toch blijf ik Facebook adverteren ook een beetje als een black box ervaren. “De return on investment is inderdaad moeilijk te berekenen”, erkent Anne. “Misschien stop je nu 100 euro in een campagne van 1 dag, maar komt er pas over 3 weken een klant uit. Dat kan. Je kan ook niet zeggen: iedere 1000 likes staat voor een nieuwe opdracht van 3000 euro. Wat ik wel weet: hoe meer je er in stopt, hoe meer je er uit haalt.”

 

Laat je wakkerschudden door Anne Raaymakers

De boodschap van Anne is bij mij goed doorgedrongen en ik ben het spel op Facebook gewoon gaan meespelen. Ook al voelt het soms wat ongrijpbaar, ik ben overtuigd. Als je consequent waarde deelt op je Facebookpagina, breng je je bedrijf in een aantal maanden in de stroomversnelling. Het bewijs krijg ik tegenwoordig elke dag!

Mijn boodschap aan jou: word ook wakker! Laat je zien op Facebook zodat klanten precies weten waarom ze bij jou moeten zijn.

Ik hoor graag hoe belangrijk dit kanaal is in jouw marketing. Laat het weten in de comments!

 

Meer weten over Anne Raaymakers? Kijk op fanfactor.nl of like haar Facebookpagina.

Update mei 2017: Binnenkort komt Annes boek Vind ik leuk! uit en je kan het nu al bestellen!

 

Ben je enthousiast over deze podcast, je doet me een groot plezier als je een review achterlaat.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Claudelle Frijmersum

Waarde volle tips eruit gehaald.Dank je wel.


Aukje

Bedankt voor het delen! Welk programma van Anne heb je gevolgd?


Phil

Hele leuke blog! Met plezier gelezen en ook zeker waardevolle tips uitgehaald:-)Liefs, Phil


@brigittevanT

Goeie tips v @ideaalinbedrijf & @anneraaymakers om Facebook voor je bedrijf in te zetten. https://t.co/7dMmilLoma https://t.co/m1OcJO90d2


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *