Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



3 Meest gemaakte fouten bij het aansturen van je team

Google+ LinkedIn

Toen ik net begon met het uitbesteden van werk, werd mijn agenda maar niet leger. Ik bleef druk. Herkenbaar? Dan maak je waarschijnlijk dezelfde fout als ik destijds. De stap van ondernemer naar leidinggevende is enorm. In deze blog lees je hoe je je team meekrijgt in jouw visie en plannen en welke 3 fouten je daarbij zeker moet voorkomen. 

Wanneer ik in een nieuwe groep stap, vind ik dat vaak best spannend. Dit jaar nog, toen ik als enige niet-Amerikaan, me aanmeldde voor de Greatness Mastermind van Lewis Howes. Pas ik hier wel tussen? Vinden mensen me wel leuk? Met wie kan ik lekker connecten of misschien wel bevriend raken? Hoe ik dat heb ervaren? In een van mijn podcasts vertel ik er meer over.

Volgens leiderschapscoach en businessvriendin Floor Daver zijn die gedachten heel normaal. “Alle mensen in groepen hebben ze.” Floor is al van jongs af aan gefascineerd door hoe groepen werken. Inmiddels heeft ze hier een succesvolle business van gemaakt en traint ze ondernemers en managers op het gebied van leidinggeven. Haar goal in life? Het leven en werken in groepen beter en relaxter maken. Zit jij op dat turning point van ondernemer naar leidinggevende? Dan moet je de tips van Floor zeker even lezen. Luister je liever? Ik nam ook deze podcast met haar op.

 

De grootste don’ts bij het leidinggeven

Vrijwel alle ondernemers beginnen klein. Je doet alles nog zelf. Langzamerhand besteed je steeds meer taken uit en voor je het weet heb je een team. Een dit vraagt om leiderschap. En precies daar gaat het vaak mis. Volgens Floor zijn er 3 veelgemaakte fouten bij het aansturen van teams.

1. Zelf de kar blijven trekken

Volgens Floor willen leidinggevenden vaak de touwtjes in handen houden. Ze besteden wel werk uit, maar dan alleen in de vorm van concrete opdrachten. “Door al het denkwerk zelf te blijven doen, houd je mensen klein. Je laat ze niet zelf nadenken”, zegt Floor. Bovendien wordt jouw werkdruk maar niet kleiner, hoeveel taken je ook uitbesteedt.

2. 1-op-1-aansturing

Zeker wanneer je veel met freelancers werkt, is de verleiding groot om elk teamlid afzonderlijk aan te sturen. Bij problemen komen ze naar jou toe, in plaats van dat ze het eerst met elkaar proberen op te lossen. Als je dit laat gebeuren, zal je team niet leren samenwerken. En dat terwijl samenwerking juist essentieel is voor een zelfsturend team.

3. Het slechte voorbeeld geven

Verwacht je veel van de mensen om je heen? Dan zul je echt zelf het goede voorbeeld moeten geven. Dat houdt in dat je afspraken nakomt, goede feedback geeft en regelmatig evaluatiegesprekken met ze voert. De houding ‘doe wat ik zeg, niet wat ik doe’ werkt niet bij het aansturen van een team.

 

Zo krijg je mensen mee

Tot slot geeft Floor in de podcast nog een gouden tip voor het meekrijgen van je mensen. Volgens haar heeft elk goed functionerend team een gezamenlijk doel. Ondernemers hebben vaak de neiging om vanuit eigen doelen te praten. Een omzetdoel bijvoorbeeld. Het team denkt dan: ‘ja hallo, maar dat geld is allemaal voor jou’. Ook ik dacht eerst vooral aan omzetdoelen. Totdat ik het omdraaide en dit doel vertaalde naar het aantal klanten dat we helpen. Dat maakte het veel tastbaarder en waardevoller. Mensen helpen voelt veel beter dan een geldbedrag.

Floor voegt daaraan toe: “formuleer niet alleen met elkaar een doel, maar ook vooral HOE je daar komt. Bijvoorbeeld door elkaar minimaal 2 keer per dag te spreken, 3 keer per jaar iets leuks te doen met het team of elkaar 1 keer per week een compliment te geven. Zo gaat het veel meer over het ‘hoe’ in plaats van het ‘wat’.”

 

Heb jij een groeiend team? Hoe heb jij de stap naar leidinggevende ervaren? Laat het me weten in de comments!

 

Ook interessant voor je:

Google+ LinkedIn

Ricky Hahn

ik ging als zzper kinderzuster mee op huwelijksreis met ouders van een gehandicapt kind. Ik had afgesproken dat ik de huwelijksnacht voor hun kind zou zorgen. Ik zou wel kunnen slapen, monitor en alarmgeluid op “vol” en laat maar komen. Ik zou er voor zorgen dat de ouders niet gestoord werden. Het alarm van de monitor ging af, ik vloog mijn bed uit om een noodzakelijke handeling uit te voeren en wie stond daar in een prachtige nachtjapon bij haar kind?? Juist.....de bruid


Petra Volckaert

Hallo, Wij hebben een delicatessezaak - traiteur. Ons team telt 8 vrouwen. We hebben 780 klanten per week. Kunnen ze een gezamelijk doel maken van bv. 880 klanten per week ? Hoe begin je hieraan ? Laat je ze samen zitten om een actie in elkaar te steken ? Over welke periode moet je dit dan zien ?....... Vriendelijke groeten, Petra


Sabine Sommerfeld

Ik wil alles volgen, om mijn business goed te laten lopen en van mijn angsten af te komen om met mensen te durven praten. Ik moet uit mijn confort zone komen. Niet gemakkelijk. Maar kan ook geen €2000 of €3000 aan uit geven dat kan ik momenteel niet sorry Met vriendelijke groeten Sabine Sommerfeld


jaap van Roozedaal

Mijn business (decorbouw & verhuur) kent externe pieken en wat dalen qua drukte. Ik werk met een aantal Payroll krachten en een aantal freelancers. In de extreme pieken zou ik eigenlijk een vaste kracht erbij kunnen gebruiken om mezelf te ontlasten, maar als er dan ineens een mindere maand tussen zit dan is een vaste kracht weer te kostbaar ben ik bang. Wanneer weet ik nou dat het echt tijd is en mogelijk is om een vaste kracht aan te nemen?! Ik vindt dat best een grote stap die ook voor stress kan zorgen als het werk zoals,in april uitblijft. Nu is het weer een extreem drukke maand met lange dagen en korte nachten. Lastige kwestie waar ik al een behoorlijke tijd mee worstel. Misschien hebben jullie handige tips?!


Joy Koning

Beste Ninke, Wanneer beslis of bereik je dat punt dat je vooral aan de zaak moet werken en niet in de zaak? Ik ben eigenaar van een kapsalon, waarin ik zelf 4 dagen per week vol in mee draai (klanten help + aansturen + de rest) We zijn inmiddels flink gegroeid maar dit is pas het begin.. hoe structureer je dat binnen je onderneming? Kan je zomaar per direct tegenover klanten zeggen ik stop met salon werk en ga mij focussen op het managen of bouw je het langzaam af? Groetjes Joy


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *