Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



De oplossing voor als je vastzit

Google+ LinkedIn

Heerlijk is het om in de flow te zitten. Maar zo nu en dan zit je vast. Je bent druk met van alles, stopt enorm veel energie en tijd in je bedrijf, maar het levert te weinig op. Je vraagt je af: wanneer gaat het nou echt eens lekker lopen?

 

Herken jij dit? Dan is dit artikel vast een eye-opener voor je.

 

De energievretende cirkel

Je hebt een mooie droom. Je wilt van betekenis zijn voor andere mensen. Daarom werk je hard en dat vind je op zich geen probleem. Maar na een poosje voel je weinig verbinding meer met je bedrijf. De flow is verdwenen. Hoe komt dat?

Ik ben in de verhalen van ondernemers die bij mij aankloppen een patroon gaan zien. Ik noem het de energievretende cirkel waar veel ondernemers met idealen in vastzitten.

Het is een vicieuze cirkel waar je absoluut uit moet komen, wil je lekker in de flow komen met je bedrijf.

De 8 van oneindig

Het teken van oneindigheid is een op z’n kant liggende 8. Het was voor mij daarom een bijzondere ontdekking dat de energievretende cirkel uit 8 stappen bestaat.

De stappen zullen herkenbaar voor je zijn als het je tot nu toe niet lukt om echt door te breken.

  1. De cirkel start met van betekenis willen zijn, willen helpen.
  2. Maar ja, klanten komen niet zomaar op je af. Wat moet je doen?
  3. Je voelt de druk van rekeningen die betaald moeten worden. Je verlaagt je tarieven in de hoop dat potentiële klanten eerder JA zeggen. Je stopt veel tijd in offertes en maatwerk. Je bent continu bezig met je bedrijf.
  4. Je houdt de deur voor iedereen open. Niet alleen omdat je een groot hart hebt, maar ook omdat je bang bent dat je je bedrijf anders wel kan opdoeken.
  5. Je bent druk met het leveren van je diensten, maar ook met mailings schrijven en je website. Er komt zoveel kijken bij een eigen bedrijf. Je hebt het enorm druk met werken IN je bedrijf.
  6. Omdat je het continu druk hebt, verlies je steeds meer energie. Je hebt stress en loopt op je tandvlees. Ondernemen lijkt steeds minder leuk.
  7. Je hebt steeds minder overzicht en regie. Hoe moet je het tij keren? Waar te beginnen? Je to do-lijst wordt steeds langer en van je voornemens om het anders aan te pakken komt niets terecht.
  8. De passie waarmee je ooit je bedrijf begon, verdwijnt. Maar de behoefte om van betekenis te zijn voor anderen blijft groot. Dus je gaat er weer hard tegenaan en bent weer bij stap 1 aanbeland.

Daarmee is de cirkel rond.

Je kan je voorstellen dat dit een enorm onvoldaan gevoel geeft. En dat is heel zuur als je je bedrijf begon vanuit een droom om echt iets moois neer te zetten.

 

Gebrek aan focus

Het allerbelangrijkste om aan de vicieuze cirkel te ontsnappen, is focus aanbrengen.

En ervaar je gebrek aan focus, dan gaat het erom dat je keuzes gaat maken. Keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. In lijn liggen met jouw waarden, jouw overtuigingen.

Dus kies bijvoorbeeld voor klanten die helemaal bij jou passen. Vraag goede prijzen die passen bij de werkelijke waarde die je biedt. Werk met een heldere planning. En besteed taken uit die jij niet kan of wil doen.

 

Dromen alleen is niet genoeg

Een droom is niet voldoende om je bedrijf te kunnen dragen. Het zijn de acties die je droom tot werkelijkheid kunnen laten komen.

Elke actie die in lijn ligt van jouw ideale plaatje brengt jou dichter bij succes en voldoening.

 

Herken je je in deze energievretende cirkel of weet je hoe het was om vast te zitten in gebrek aan focus? Deel dan hieronder jouw ervaring als inspiratie voor anderen. En zit je vast, lucht je hart: erkenning is een eerste stap in de goede richting.

 

Ook interessant voor je:

 

Bewaren

Google+ LinkedIn

Corine

Heel herkenbaar. Ik zit midden in de acties om het te veranderen. Maar die acties zijn soms eng. Doodeng. Dan komt weer dat stemmetje "weet je het zeker", "kan je dit wel" maar vooral "Hoe ga je dit doen". Ik waag toch de sprong in het diepe. Anders blijf ik in die cirkel zitten. Ook al is die best veilig af en toe. Mooi artikel


Monique

Hallo Nincke, dank je wel weer voor weer zo'n eyecatcher! Heel herkenbaar...ook bij ons is onze zaak een en al passie. Maar door omstandigheden en vooral onzekerheden en ontzettend veel beren ( Grizzly's!) kom je in een situatie waarin negatief denken je handelen bepaald. " Laten we maar niet bestellen...komt er weer een factuur".. " als we maar ooit maar niet failliet gaan" ... Ons succes lieten wij afhangen van anderen. .. En nu? Nu ben ik daar klaar mee! Wij zijn de enige die het kunnen veranderen! Weg met alle bescheidenheid en onzekerheid! Wij redden het, worden nog groter zo niet de grootste in de regio en financieel geen zorgen meer! " Als je altijd doet wat je altijd deed verandert er niks" . Dank Nincke ( en Xavier) voor al je eyecatchers en andere mindset! Hebben er weer vertrouwen in, maar vooral weer energie voor! Het overleven is verleden tijd.


Tina

ook ik zit in deze cirkel. Ik heb al jaren een schoonheidssalon, met succes. Al merk ik dat sommige klanten, zomaar, zonder reden niet terug komen. Ik vind het heerlijk om kuurbehandelingen te geven, ter verbetering van de huid, te masseren, .... Nee zeggen tegen klanten vind ik moeilijk. (klanten die b.v. alleen voor epileren komen) dat kan ik ook niet. Ik zit een klein dorpje, krijg je al snel een naam. Het merk waar ik mee werk, vind ik fantastisch (alhoewel er in de buurt steeds meer salons mee gaan werken., die allemaal hetzelfde doen.) ik probeer nu een andere aanpak van behandelingen, zodat ik iets unieker kan werken. Maar of de klanten dat opmerken? In mijn dorp is nu net een andere schoonheidssalon gekomen, die volgens mij, zoals de website aangeeft, op dezelfde basis als mijn salon werkt en zelfs de prijzen heeft overgenomen. Je begrijpt dat ik er soms wat moedeloos van wordt.


Simone

Die cirkel is precies ik op dit moment. Ben nu een half jaar bezig als grafisch ontwerper/webdesigner en hoewel ik wel aardig aan klanten kom, zijn het niet de klanten die ik wil. Vaak lage budgetten waardoor ik mijn prijzen verlaag/uren te krap inschat. Het liefst werk ik voor dierenorganisaties, maar zij hebben vaak geen budget of zien geen noodzaak hun site te laten redesignen. Ik kan mijn droomklant dus niet krijgen en moet genoegen nemen met oninteressante onderwerpen en/of lage budgetten. Soms twijfel ik daardoor of ik niet iets compleet anders moet doen (iets met dierenwelzijn, maarja, hoe kun je daarmee verdienen?).


Latifa El-Guada

Goed Blog Ninke, veel herkenning hoor!


Andrea

Ik herken me niet in het artikel. Ik heb dan ook geen gebrek aan focus. Oh wat een jeuk woord is dat. Net als woorden: stip op de horizon, eigen verantwoordelijkheid en transparantie. Brrrrr..... Ik mis alleen maar klanten. Maar ja, mensen willen lang niet altijd betalen voor diensten en producten. Op het internet is veel informatie gratis verkrijgbaar. Ik weet zeker dat het goed komt. Ik werk namelijk hard genoeg, neem beslissingen waar nodig en ik heb een goed idee.


Djuly

Ik ben nu officieel 1,5 jaar schrijfster van mijn eigen kinderboekjes "Mijn Koetjeboekje"ik schilder mijn eigen illustraties in mijn boekjes. Inmiddels 3 geschreven en het moeten er 8 gaan worden. Ik sta op kramen, ik lees voor op scholen, ik heb een facebookpagina, maar ik krijg het niet voor elkaar om de boekjes in grote getallen te verkopen. Nu aan het stoeien met een website. Ik focus mij op vele doelgroepen, scholen, opa's, oma's en kinderen. Iemand nog tips voor mij? Ik heb een gigantisch stappenplan gemaakt. In de toekomst wil ik ook luisterfragmenten gaan maken en een spel met vragen over alle boekjes.


Floor

Ik denk dat er ook gezegd mag worden dat focus aanbrengen best eng kan zijn. "Nee" zeggen tegen een betaalde opdracht omdat het niet je business is maar wat je met veel moeite wel zou kunnen doen, voelt soms slecht. Maar dat is dus focus! Als zelfstandig personeelsadviseur kreeg ik laatst de vraag of ik ook aan recruiting deed. Ik kán het wel, 'maar is niet mijn business. Voelt eng om "nee" te zeggen, maar daardoor heb ik wel tijd en energie over om de goede dingen goed te doen.


Maaike

Na een aantal maanden alles in het bedrijf zelfde doen ben ik onlangs begonnen met uitbesteden. Dat is een verademing. Eindelijk goede tekst en een mooi design. Nu voel ik me professioneel en zeker.


Nathaly

Heel herkenbaar. Ik ben nu een half jaar bezig, maar ik heb nog te weinig cliënten om de kosten te kunnen dekken. Vorige week mijn website aangepast en geadverteerd op facebook. Er komen genoeg mensen op mijn website en Facebookpagina, maar dat mensen ook daadwerkelijk bij mij aankloppen dat nog te weinig. Toch meer focus nodig? Ik denk het wel.


Lineke

't is heel gek, maar voor mij is het weer precies andersom: dat het focus-probleem letterlijk dát is: door gericht te focussen creëer je je cirkeltje, door je te her-focussen re-creëer je een ogenschijnlijk-nieuwe-maar-in-werkelijkheid-oud-cirkeltje-in-een-nieuw-jasje. Wat even lekker zit, maar ON-HER-roepelijk weer gaat knellen.


Jolanda

Ik herken dit wel ja . Ik ben net een maandje begonnen en nu kriebelt het al. Druk met adverteren op FB, leren hoe dat werkt ????, toch nog maar een keer de tekst van mijn website aanpassen, is de prijs wel goed, kunnen mensen mijn website vinden ? Enz. Enz. Terwijl ik gewoon graag mensen wil helpen en gelukkig dat ook al veel heb kunnen doen. Maar nu, hoe vind ik meer klanten? Het lijkt of nu mijn tijd en aandacht vooral in al die andere dingen gaat zitten, pfff!


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *