Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Het gevaar van een Scapino worden

Google+ LinkedIn

“Mèn, wat stinkt het hier!”, riep ik.

Het is precies een week geleden dat ik samen met Aartjan van Erkel langs het Gein liep. Een prachtig riviertje dat door Abcoude stroomt, waar het op dat moment verschrikkelijk stonk.

Met Aartjan zit ik al jaren in een mastermind. Hij is Nederlands bekendste copywriter. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd en ondertussen is een vriendschap ontstaan.

We hadden met ons businesscluppie overnacht in een heerlijk hotel. Misschien ken je het wel: het oude witte stationnetje van Abcoude.

Toen ik nog bij mijn ouders in Rosmalen woonde maar in Amsterdam studeerde, sjeesde ik er altijd langs met de trein.

Het heeft jaren leeggestaan nadat er een nieuw station in Abcoude is gebouwd. Sinds een jaar of 3 is het een geweldig mooie plek. Met lekker eten, goede koffie én een fijn watertje waarlangs je een wandelingetje kunt maken.

Terwijl ik de ene na de andere foto maakte, want wat ben ik blij met de camera op mijn nieuwe iPhone xs, praatte Aartjan me bij over het bijzondere polderlandschap in Nederland.

Nooit echt over nagedacht: zoveel water, zoveel hoogteverschil. In Abcoude kun je precies zien hoe speciaal het eigenlijk is dat de boel niet overstroomt.

We lopen langs de schattigste huisjes en boerderijtjes. Prachtige boomgaardjes en weitjes vol blije koeien en schapen. En dat allemaal onder een strakblauwe lucht en dauw op het gras. Oud-Hollandser kun je het bijna niet krijgen.

Mooi toch hoe je ineens je eigen landje kunt waarderen. Vertragen en inzoomen en dan ineens zien hoe fijn het is.

Terwijl ik jaren gedachteloos aan het landschap voorbijging als ik in de trein zat.

Ik werd ineens uit de mooie droomwereld gerukt, toen er een enorme mestlucht optrok. “Mèn, wat stinkt het hier!”, riep ik.

“Hmm, gewoon kruidig, vind ik”, zei Aartjan.

Ik moest keihard lachen: “Je weet het weer zo te zeggen, dat het bijna aantrekkelijk wordt!”.

We hebben het vaak met elkaar over de kracht van taal. Over de impact van je woordkeuze.

Wat je zegt en schrijft over je aanbod bepaalt in grote mate of je het verkocht krijgt.

Veel ondernemers zie ik saaie taal gebruiken. En containerbegrippen die de concurrent ook gebruikt. Of vakjargon wat klanten nooit zullen begrijpen.

Hiermee beland je als bedrijf in de middenmoot. Hier word je niet op waarde beoordeeld, maar op prijs.

En de vraag is of je moet willen dat je de Scapino in jouw markt wordt.

Wil je jouw waarde kenbaar maken, dan zal je aan aantrekkelijke marketing moeten doen.

 

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *