Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Het geheim van een goed verkoopgesprek met Lianne Ebbinkhuijsen

Google+ LinkedIn

Lianne Ebbinkhuijsen is jarenlang mijn mentor geweest op het gebied van verkopen en spreken. Laatst heb ik voor mijn podcast Lianne alles gevraagd over het geheim van een goed verkoopgesprek.

Wat Lianne lukt, krijgt verder niemand voor elkaar. Als ik Liannes ondernemerstips en -adviezen hoor of lees, krijg ik altijd een fysieke reactie. Mijn hart gaat sneller kloppen en alles in mij zegt: dít is voor mij, hier wil ik alles over leren!

Ik heb Lianne destijds dan ook ingehuurd omdat ik wilde begrijpen wat zij doet in haar communicatie. En wow, wat heb ik veel van haar geleerd!

 

Lianne Ebbinkhuijsen: “Succesvolle ondernemers zijn goede verkopers”

Laatst heb ik voor mijn podcast Lianne alles gevraagd over het geheim van een goed verkoopgesprek. Haar tips deel ik natuurlijk graag met je. Hoe gaaf zou het zijn als jouw doelgroep ook lichamelijk voelt dat jij degene bent waar ze moeten zijn…

In de ogen van Lianne Ebbinkhuijsen hebben succesvolle mensen één kwaliteit gemeen: het makkelijk kunnen verkopen van zichzelf én hun ideeën, zonder zichzelf te verliezen. Voor de meeste ondernemers is dit niet eenvoudig.

Herken je dit? Je bent vast goed in je vak, maar ontspannen voor een groep je verhaal doen of één-op-één een verkoopgesprek voeren, daar voel je je niet echt comfortabel bij. Gelukkig zijn volgens Lianne de kneepjes van een goed en relaxed verkoopgesprek voor elke ambitieuze ondernemer te leren.

 

TIP 1: Word interactie-intelligent

Alles begint volgens Lianne bij interactie-intelligentie. Wat ze bedoelt, is dat je je bewust wordt van de dingen die je in de communicatie met je klant kan doen en laten, waardoor jij echt gaat resoneren met de ander. En dat is exact wat ik zelf ervaar als ik met Lianne praat. Ik voel fysiek: met deze persoon zit ik op één lijn, zij heeft mij veel te bieden. En het is precies dit gevoel dat je in een verkoopgesprek bij de klant op wilt roepen.

 

TIP 2: Stop met uitleggen

Als je niet weet wat resoneert bij jouw klanten, ga je vaak ‘maar wat doen’. Zoals veel praten, de expert uithangen en van alles uitleggen in de hoop dat je indruk maakt.

Lianne noemt dat: oplossingen zoeken voor je ongemak. Druk bewegen, veel praten, zenuwachtig lachen, het zijn allemaal dingen die jouw ideale klant (helaas) onmiddellijk afstoten. Uitleggen verkoopt echt niet! Je klant wil niets over het proces weten. Die is alleen maar geïnteresseerd in wat het hem oplevert als hij met jou in zee gaat.

 

TIP 3: Word je bewust van je trekjes

Het is een enorme winst als je je bewust bent van jouw oplossingsmechanismen. Ga eens bij jezelf na: wat doe ik eigenlijk als ik me ongemakkelijk voel voor een groep of in een gesprek?

Als je die trekjes weg kan laten, ben je meer in staat om te resoneren met de ander. En zie eens hoe goed jij die ander kan helpen. Als je dat gaat voelen en uitstralen, is het verder een kwestie van je gesprek goed opbouwen.

 

TIP 4: Vraag goed door op de pijn

De basis van een verkoopgesprek is dat iemand een probleem heeft waar jij de oplossing voor hebt. Omdat klanten gezien willen worden, is het essentieel dat je in de eerste plaats heel goed luistert naar wat die ander nou precies wil.

Sluit aan bij wat voor je klant op dat moment relevant is, op zijn probleem, zijn pijn. Wat is de impact hiervan op zijn dagelijks leven? Op zijn resultaten, maar ook op zijn privéleven en zijn toekomst? Door hier op door te vragen, wordt je klant gemotiveerd om het echt anders te willen doen.

Vervolgens laat je zien wat er allemaal mogelijk wordt als je klant zijn probleem zou oplossen. Je neemt de ander mee in de impact van de oplossing. In een goed verkoopgesprek ervaart de klant op zo’n moment een soort ‘plop’: een doorbraak naar mentale ruimte waardoor ineens duidelijk wordt dat er veel meer mogelijk is dan je klant zich ooit had gerealiseerd.

 

TIP 5: Geef je klant alles om goed te kunnen beslissen

En dan het sluiten van de deal. De uiteindelijke beslissing om met jou in zee te gaan neemt de klant uiteraard zelf. Wat jij kan doen, is alle informatie geven die nodig is om de beslissing te kunnen maken.

Lianne Ebbinkhuijsen: “Als je een goede ‘plop’ weet te realiseren, dan sluit de klant op dat moment in zijn hoofd de deal eigenlijk al.” Je hoeft je product of dienst dan helemaal niet meer te verkopen. Je klant vraagt er dan zelf om.

 

Ook enthousiast over de tips van Lianne? Als je meer wilt weten over wat ze voor jou kan betekenen, kijk dan op easy-influence.com. Daar kan je een gratis dvd bestellen met de 3 geheimen van verkopen zonder stress.

 

Pas jij deze tips al toe? Ik ben benieuwd naar je ervaring. Leuk als je een reactie achterlaat.

Ben je enthousiast over deze podcast, je doet me een groot plezier als je een review achterlaat.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *