Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Sta op uit de modder!

Google+ LinkedIn

Topadviseur Alex van Ginneken vindt het jammer dat veel mooie bedrijven als parels in de modder blijven liggen. “Even afpoetsen en een schop onder de kont: meer hebben ze vaak niet nodig.”

 

Alex helpt bestaande bedrijven door te groeien en participeert in nieuwe bedrijven. Dat klinkt misschien voor jou als een ver-van-mijn-bedshow, maar Alex is een super sympathieke ondernemer die moeilijke dingen heel makkelijk kan maken.

In de loop van de jaren is hij bepaalde wetmatigheden gaan zien: problemen en kansen die steeds weer terugkeren. Ik denk dat we daar allemaal van kunnen leren.

Zo heeft Alex keer op keer gezien dat alleen met een schaalbaar product the sky the limit kan worden. Alex: “Als de omzet komt vanuit mankracht, moet je meer mensen aannemen om meer omzet te kunnen draaien.”

Daarmee zitten Alex en ik heel erg op één lijn zoals je ook kan horen in de podcast die ik Oei, ik groei heb genoemd.

 

Parels afpoetsen

Hoe losser je zelf bent, hoe beter je ziet waar anderen vastzitten,” verklaart Alex zijn succes. “Ondernemers die vastzitten, ontbreekt het vaak aan zelfvertrouwen. Hun bedrijven zijn pareltjes in de modder die je alleen even hoeft schoon te maken.”

Alex van GinnekenHoe verloopt zo’n afpoetsproces? “Dat hangt helemaal af van waar een bedrijf nu staat. Soms moeten de tarieven omhoog, vaak laat ik ondernemers ook kijken wat ze aan hun huidige klanten nog meer kunnen verkopen. Of we organiseren een congres om in één klap zichtbaar te worden.”

De kers op de taart vindt Alex ‘iets nieuws doen in een beetje oubollige markt’. “Het is geweldig als je de markt een beetje op z’n kop kan zetten. Dat je bijvoorbeeld online marketing gaat toepassen in een hele traditionele sector.”

 

Groeistuipen

Als een bedrijf eenmaal lekker begint te groeien, ligt de eerste crisis op de loer. Alex zegt dat niet om pessimistisch te doen, maar omdat aan elke doorbraak een crisis voorafgaat. Dus eigenlijk net zoals een kind zonder peutertijd nooit kleuter wordt 😉

Voor mijn gevoel heeft Alex het dus over een soort ‘Oei, ik groei!’ voor bedrijven. “Ja, een onderneming wordt niet zonder slag of stoot volwassen en bij elke fase hoort een crisis. Als je dat weet, dan kun je zo’n crisis beter relativeren omdat je weet: oh, dit hoort bij deze fase en andere ondernemers lopen hier ook tegenaan.”

Alex werkt met het groeimodel van Larry Greiner. “Dit model helpt ontzettend goed om te zien in welke fase een bedrijf zit. Elk van de 6 fasen kan een aantal jaren duren. Van de oprichting in fase 1 waarbij je bij elke stap betrokken bent tot de latere stadia waarin je jezelf vrijmaakt en een meer coördinerende rol op je neemt.”

 

95% van de ondernemers blijft hangen

“Om eerlijk te zijn,” zegt Alex, “95% van de bedrijven in Nederland blijft hangen in die eerste fasen. Deze ondernemers houden de touwtjes zo stevig in handen dat ze niets kunnen uitbesteden. Daarmee houd je je bedrijf altijd klein.”

Alex begrijpt wel waarom delegeren zo lastig is. “Als dienstverlener heb je vaak een persoonlijke connectie met jouw klant. Maar als je bedrijf groeit, zal je op een gegeven moment tegen je klant moeten zeggen: ‘Vanaf nu graag mailen met mijn team in plaats van direct met mij.’ En dat valt veel ondernemers zwaar.”

Absoluut! Ik weet nog dat ik tegen mijn virtual assistant zei: “Het lijkt wel alsof we bezig zijn met een soort ontmoedigingsbeleid.” Ik was zo druk met dat groeiend aantal klanten en had nog geen goede oplossing gevonden. De stap naar delegeren was gewoon nodig, alleen voelde het contact afhouden heel onvriendelijk.

Maar… als je eenmaal merkt hoeveel je voor elkaar kan krijgen door niet meer alles zelf te willen doen, dat is fantastisch.

Het komt dus neer op de vraag: werk je IN of AAN je bedrijf? Alex: “Ja, en die 95% die ik noemde, die werkt dus IN zijn bedrijf. Dus ga nadenken hoe je AAN je bedrijf kan werken, aan het binnenhalen van nieuwe klanten, marketing, mensen aannemen en processen optimaliseren.”

 

Jij bent niet jouw bedrijf

Twee inzichten die mij daarbij hebben geholpen, zijn:

  1. Het besef dat ik niet mijn bedrijf ben. Mijn bedrijf is een apart ‘organisme’ dat heel graag wil groeien. En het is mijn rol om die groei te faciliteren.
  2. Klanten zijn uiteindelijk niet op zoek naar mij maar naar resultaten voor hun business. Dus beloof niet jezelf maar beloof je resultaten.

Alex valt me bij. “Als je bedrijf een merk wordt, is het niet langer afhankelijk van jou. Dat zie ik ook bij mijzelf gebeuren: mensen googelen niet meer op mijn naam maar op de bedrijfsnaam. En intussen zitten we wel bij alle grote partijen aan tafel.”

 

Sta op uit de modder!

Tot slot iets wat eigenlijk het begin is van elke groei: “Realiseer je dat als je niet zichtbaar bent, er niemand op je af komt. Pak het podium,” adviseert Alex. “Ga netwerken, publiceren, presenteren. Dat zijn dingen die mij altijd geholpen hebben.”

Kortom, blijf niet als een parel in de modder liggen, maar ga shinen.

 

Mag jij ook wat meer zichtbaar worden? Leuk als je me het laat weten.

Meer weten over Alex? Check zijn site alexvanginneken.nl.

 

Ook interessant voor je:

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Google+ LinkedIn

Ilona

Duidelijk verhaal!!Inspirerend. Mijn parel ligt klaar: www.ostarazwangerschapscursus.nl Precies zoals artikel zegt....in traditionele sector (zwangerschapscursus) de online versie!!


ida

Goed verhaal Ninke!, thanks! die twee inzichten zou ik bijna boven mijn bed hangen...


Björn

Fijn inspirerend stuk.. Voelt als een schop onder kont met een ander inzicht op zak.. Dankjewel!


Josien

Leuk en fijn leesbaar artikel!


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *