Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Hoe je je bedrijf uitbouwt zonder overspannen te raken

Google+ LinkedIn

Ik wil dat mijn bedrijf, ook als ik niet aanwezig ben, doorgroeit. In deze blog lees je wat mijn team en ik nodig hebben om efficiënt (samen) te werken. En hoe je in 5 stappen zelf ook je systemen kan beschrijven.

 

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het echt heerlijk om hard te werken. Ik stop mijn ziel en zaligheid in mijn bedrijf. Maar ik wil niet gevangen zitten in mijn ondernemerschap: ik wil me vrij kunnen voelen terwijl mijn bedrijf doorgroeit.

Om vrijheid en groei te realiseren bouw ik continu aan systemen. En dat moet jij ook gaan doen. Tenminste, als jij je bedrijf wilt uitbouwen zonder zelf overspannen te raken.

 

Meer bereiken in minder tijd

Als je een eigen bedrijf start, doe je in het begin alles zelf. Logisch. Maar als de boel eenmaal een beetje begint te draaien, kom je er achter dat je te weinig tijd hebt om alles zelf te kunnen bolwerken.

Door je werk te gaan systematiseren, ga je in minder tijd meer bereiken: je krijgt meer gedaan, en je krijgt meer klanten en meer omzet. Dat klinkt goed, vind je niet?

Veel ondernemers vinden het lastig om hun werk te systematiseren. En juist als de stress toeslaat, lijkt het makkelijker om dingen zelf te blijven doen. Op korte termijn gaat dat sneller (voor je gevoel). Maar op langere termijn loont het de moeite om systemen te creëren én taken uit te besteden.

Wacht met het creëren van systemen niet tot het water je aan de lippen staat.

Het is veel slimmer om er op tijd mee te beginnen. Zodra je je activiteiten hebt gesystematiseerd, zal je er direct de winst van ervaren. Blijf je een taak zelf doen, dan zorgt die systeembeschrijving ervoor dat je efficiënter gaat werken.

Kies je voor uitbesteden, dan gaat die beschrijving je heel veel tijd en frustratie besparen. Want een taak uitbesteden zonder degelijke beschrijving leidt alleen maar tot frustratie omdat de ander de taak niet correct en efficiënt kan oppakken.

 

Systemen creëren in 5 stappen

  1. Inventariseer welke taken keer op keer terugkomen in je bedrijf. Bijvoorbeeld offerte-aanvragen maken, facturen of mailings versturen, het posten op social media of zelfs het voeren van verkoopgesprekken.
    2
  2. Beschrijf de procedures voor deze terugkerende taken.
    3
  3. Standaardiseer zoveel mogelijk alle stappen. Maak formats en checklists zodat je niet meer alles hoeft te onthouden.
    4
  4. Besteed taken en activiteiten uit die je frustreren of die je weghouden van het krijgen van klanten.
    5
  5. Blijf alert. Als je losse klusjes of terugkerende activiteiten aan het uitvoeren bent, vraag je dan af: kan ik dit systematiseren?

 

Zelf leg ik steeds meer vast en besteed ik steeds meer uit. Het levert me de vrijheid en groei op waar ik naar verlang. Zodat ik mijn bedrijf kan uitbouwen zonder overspannen te raken 😉

 

Ik ben erg benieuwd welke activiteiten jij gaat systematiseren. Leuk als je je reactie hier onder achterlaat!

 

Ook interessant voor je:

 

Foto: Katoompics.com

 

Google+ LinkedIn

Monya

Ik sta nu precies voor deze keuze. Dank je wel voor de tips.


Mirjam

1. Gebruik de tool quick parts in words ( invoegen quick part) voor veel terugkerende standaard zinnen. Bijvoorbeeld voor bevestiging van afspraken of introductie van je bedrijf, Naw gegevens van je bedrijf enz. Hierdoor hoef je niet steeds de zelfde zin opnieuw te verzinnen.2. Gebruik de app "Captio" om ( als je bijv onderweg bent) herinneringen naar je eigen mail te sturen. Hiermee hoef je niet steeds te denken o ja ik moet dat en dat nog doen. Op t moment dat je je mail checkt komt "deze to-do" dan vanzelf weer voor je neus en kan je de actie uitvoeren. Als je dit ( zelfs voor hele kleine O ja's) gebruikt hou je je hoofd leeg ;)


Linda van der Ploeg

Vanmorgen mijn bedrijf ingeschreven bij de KvK. Ik ga meteen met bovenstaande tips aan de gang!


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *