Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Huppelend de deur uit

Google+ LinkedIn

Stel je voor dat je alles wat je gelooft over marketing en sales op een grote hoop mikt.

En dat je helemaal opnieuw zou mogen gaan geloven wat wel werkt en wat niet.

Grote kans dat je eerst even met je ogen staat te knipperen. Dat je je er even geen raad mee weet.

Je bent al zo lang gewend dat sales verkoperig is. En dat je mensen niet mag lastigvallen met promotie.

Ik stond zelf ook even met mijn ogen te knipperen toen ik laatst met onze Hugo naar een open dag was en in iets nieuws moest gaan geloven.

Hugo zit in groep 8 en dan is het natuurlijk kiezen geblazen.

Ik ging zelf destijds gewoon naar de school waar mijn broer op zat.

Toen dat niks voor mij bleek te zijn ging ik naar de school waar mijn vader werkte.

Best lastig trouwens. Ik rookte toen. En dat moest dus steeds stiekem ergens achteraf.

Als mijn vader het zou zien zou hij me compleet voor schut zetten natuurlijk.

Onze Huug hoeft niet op zijn hoede te zijn.

Ten eerste rookt hij niet (mag ik hopen).

Ten tweede zal hij never nooit naar de school van zijn broer gaan.

En ten derde zijn zijn ouders ondernemers die nooit spontaan de kantine zullen binnenlopen.

We waren dus op de open dag. Van een school die eind augustus voor het eerst opengaat.

Een nieuw concept in een nieuw gebouw.

De toekomstige directrice vertelde eerst de kinderen over de nieuwe school:

“Jullie hoeven maar 4 dagen per week naar school. Je gaat 9 keer op taalreis. Er zitten maximaal 16 kinderen in de klas. Er is geen huiswerk en ook geen toetsweek”.

Je zag die kinderen gloeien. Dit leek wel het walhalla!

De ouders schoven ondertussen onrustig heen en weer op hun stoel.

Toen de kids huppelend naar hun proeflesjes gingen, barstte het vragenvuur dan ook los.

Kon het wel wat zijn, dit moderne concept?

Huiswerk is toch goed voor de discipline?

Al die reisjes, waren er wel genoeg uren over voor gedegen onderwijs?

Veel ouders dachten dat er wel eens een addertje onder het gras kunnen zitten: de ouderbijdrage zal vast tien keer hoger zijn dan op een normale school.

De directrice hield zich goed staande tussen de argwanende ouders.

Ze vertelde over het ontstaan van dit nieuwe concept: alle gebruikelijke waarden en normen binnen het onderwijs hadden ze op een hoop gemikt.

Ze bekeken wat kinderen helpt om happy de middelbare school door te komen en de beste resultaten te halen.

Ze waren opnieuw gaan ontwerpen: als alles mogelijk was, hoe zou het er dan uit moeten zien?

Op diverse plekken in Nederland is dit nieuwe concept al realiteit.

Onderzoek laat zien: de kids scoren als een malle goede cijfers en gaan met veel plezier naar school.

De open dag was voorbij. Hugo liep huppelend de deur uit. Ik huppelde hem achterna.

Wat verfrissend. Wat bevrijdend. Wat inspirerend dat mensen breken met het oude denken en zich openstellen voor een nieuw verhaal.

In business is dit ook belangrijk.

Anders denken leidt tot anders doen. Anders doen leidt tot andere resultaten.

Als ik adverteer voor mijn webinars over meer verdienen door minder doen krijg ik vaak argwanende reacties: “ja ja, dit is superfake”.

Mensen geloven niet dat het mogelijk is om in 24 uur per week een heel goed inkomen te verdienen.

Laat ze maar lekker denken.

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *