Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Kritiek krijgen op social media

Google+ LinkedIn

Tijdens één van mijn laatste webinars gaf ik de tip om ongemakkelijk vaak te posten. Om veel meer van jezelf te laten zien. Op social media, in mails, in blogs en natuurlijk in video’s. Jezelf zichtbaar maken is een groot ding voor veel ondernemers. Ze vinden het eng. En ja, mensen zullen iets van je vinden. En dat is niet altijd leuk. Maar als je je niet laat zien, hoe weten klanten dan dat je er bent?

Tijdens dit webinar gebeurde er iets bijzonders. Net op het moment dat ik vertel dat je je niet moet aanpassen aan de azijnpissers, verschijnt deze opmerking in de webinar-chat:

“Ninke, het duurt te lang. Kan het tempo niet een beetje omhoog?”

 

Wat een timing! Ik heb het over kritiek op social media en een of andere zuurpruim begint op hetzelfde moment te klagen in de chat. Wat een cadeau!

 

Kritiek hoort erbij

Natuurlijk haalde ik de opmerking even aan. Ik bedankte de zender, omdat het precies illustreerde wat er gebeurt als je zichtbaar wordt. Je kan het niet iedereen naar de zin maken. Kritiek hoort er nu eenmaal bij, wanneer je jezelf laat zien.

De vraag is alleen: hoe ga je hier mee om?

Of je nou jezelf bent of je voordoet als iemand anders: er zullen altijd mensen zijn die je geweldig vinden. Er zullen ook altijd mensen zijn die het helemaal niks vinden. Eigenlijk is maar één ding echt belangrijk: dat je dichtbij jezelf blijft.

Dus denk jij dat ik het tempo van mijn webinar heb opgeschroefd? Nee, natuurlijk niet! Want ik wil mezelf kunnen zijn. Alleen dán weet ik dat de juiste mensen bij me zullen aanhaken.

 

Zo laat je zelf zien, zonder mensen te vervelen

Met ongemakkelijk vaak posten, bedoel ik natuurlijk niet mensen keer op keer hetzelfde verhaal voor te schotelen. Ik heb in de loop der jaren geleerd wat mensen echt tof vinden. Wat ervoor zorgt dat ze je blijven volgen en klant bij je willen worden. Een paar tips:

  • Inspireren, niet informeren
    Door je klanten te inspireren, raak je ze in het hart en houd je ze vast. Informeer je ze alleen maar? Dan raken ze snel verzadigd en ben je ze kwijt. Vertel inspirerende verhalen over jezelf en je klanten. Transformatieverhalen, daar smullen je volgers van!
  • Vertel wie je bent, niet wat je doet
    Natuurlijk kan je artikelen delen over welke diensten of producten je aanbiedt en over hoe lang je bedrijf al bestaat. Maar wie ben JIJ in dit verhaal? Deel je eigen verhaal, laat zien wie het gezicht achter jouw business is. Zelfs al werk je business-to-business, je doelgroep wil de mens achter het bedrijf leren kennen.
  • Maak van je shit je hit
    Ik weet nog heel goed hoe moeilijk ik het vond om open te zijn over mijn auto-immuunziekte. Ik dacht dat anderen er echt niet op zaten te wachten. Dat het me zwak zou maken als ik erover zou vertellen. Of dat ik allemaal zielige patiënten naar me toe zou trekken 😉
    Dat gebeurde niet, integendeel. Mijn resultaten gingen zelfs door het dak. Ik was nu niet langer de iron woman, maar een echt mens, met een echt verhaal. Mensen voelen eerder vertrouwen als jij helemaal JIJ bent.

 

Krijg jij al rillingen bij het idee dat je meer van jezelf moet laten zien? Wat belemmert je om jezelf te laten zien? Laat het me weten in de comments.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Patricia

Wederom bedankt voor je goede tips, ik heb er echt veel aan!


Judith

Te bescheiden zijn en faalangst hebben, belemmerd mij hierin. Dankjewel voor jouw bericht!


Debbie

Hallo Nienke duidelijk verhaal maar . Hoe zit het met echte nare mensen stalker bijvoorbeeld .politie kan niet veel en je bent zo in de picture met alles .dat remt dan voor mij ...hoewel ikan dat niet wil.natuurlijk.


mendiena Boer

Mooie verhaal Ninke, Ik ontdekte vorige jaar toen ik de training Thinking into Results volgde, bij Bob proctor, waar mijn verlegenheid, bescheidenheid is ontstaan. Ik ben daar nu verandering in aan het brengen. Tijdens mijn laatste presentatie heb ik mij kwetsbaar opgesteld. Daarna kreeg ik mooie reacties. Hoe fijn is dat. Het is wat je zegt! Er zijn altijd mensen die kritiek hebben. De kunst is je daar niet door te laten beïnvloeden. Ik heb me jarenlang wel bescheidend opgesteld. Ik weet nu ook dat ik hele mooie kansen heb laten liggen. Het is wat het is, ik heb nog kansen genoeg om het anders te doen. Dus! lieve mensen, ik spreek uit ervaring, gooi je bescheidenheid van je af, ga gewoon doen.


Lies

Vorige week heb ik net voor het eerst een trol op mijn facebookpagina gekregen. Het is ook de eerste keer dat ik echt keihard aan Fb-marketing doe, dus het had me niet mogen verbazen. Ik heb haar vriendelijk uitgelegd wat ik doe, en wat het precies is, maar ze weigerde te luisteren en was heel agressief. Op een bepaald moment ben ik gewoon gestopt met reageren. Toen ze later nog op een andere post OOK haar gal begon te spuwen over mijn aanbod, dat ze echt van toeten noch blazen kent, was ik het zat. Ik heb haar comments gedeleted en haar geblokkeerd. Ik heb eruit geleerd dat ik maar beter gewoon NIET kan antwoorden als ik negativiteit ruik, want ik heb het met mijn vriendelijke maar kordate antwoorden alleen nog aangewakkerd...


J. Ruis

Fijn om iemand als jij tegen te komen. Je haalt me weg van het oude pad om alleen het product aan te prijzen. Ik moet mijn weg er nog in vinden, maar ga het zeker doen.Jaap, 71 jaar


Kim

Ik vind een foto van mezelf altijd lelijk... daarom lukt het me niet om het op social media te zetten. Producten zijn leuker om af te beelden en te stylen:)


Mathilde Reesink

Goed om jou zo bezig te zien. Ik ben zelf geconfronteerd met een erfelijk bepaalde ziekte. Bipolaire stoornis of zoals men zegt manisch depressiefDe maatschappij drukt je in een hokje. Wil je al vrijwilligerster weer de maatschappij in wordt je opnieuw in een hokje met een stempel erop gedrukt. Ik denk dat wij als Nederlanders eens goed moeten gaan nadenken hoe wij momenteel met elkaar omgaan. En dan heb ik het over arm of rijk wit of zwart dik of dun welk geloof of nationaliteit dan ook. Het is gewoon te ziek voor woorden. Bedankt Nederland


Scarlet

Heerlijk dit van je te lezen en dank je wel voor je tips. :)


Q

He Ninke, Als iemand een opmerking of een verzoek heeft dan hoeft dat niet direct een klagende zuurpruim te zijn. Dat is jouw interpretatie. 90 minuten aandachtig luisteren is een hele opgave. Ik begrijp dus wel dat die opmerking over jouw webinar gemaakt is. Misschien is er wel een hele inventieve oplossing voor. : )


morgana

dankjewel Ninke voor je inspiratie: dat je kritiek als n kado opvat. Jezelf kunnen zijn in je zichtbaarheid op social media is wat mij betreft n weg van vallen en opstaan. Wat me tegenhoud zijn mn overtuigingen die ik ooit voor waar heb aangenomen zoals: ik val door de mand, ik word afgekeurd als ik mezelf laat zien, dus zichtbaar wordt 2 is schokkender: help ik word suksesvol en dan? wat ik ook merk dat ondanks deze overtuigingen ik steeds weer opsta en stapjes ga nemen, zoals nu reageren op jouw vraag. Dank jewel voor de kans weer verder in beweging te komen, hartelijke groet


Marijke

Fantastisch hoe je schakelt en kritiek als een kans ziet! Je hebt me geïnspireerd. Dankjewel daarvoor.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *