Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Van je shit je hit maken

Google+ LinkedIn

Gelukkig ben ik weer aardig opgekrabbeld, maar fysiek ging het de laatste tijd niet lekker. Terugkijkend was het een fascinerende tijd waarin ik belangrijke lessen heb geleerd.

 

Als je me al een tijdje volgt, dan weet je dat ik een chronische schildklieraandoening heb. Van het feit dat het een poosje wat minder ging, heb je waarschijnlijk weinig meegekregen: mijn bedrijf draait inmiddels ook zonder mij aardig door.

Ruim een jaar geleden heb ik een enorme switch gemaakt in mijn leefstijl en voeding. En het ging goed met me. Supergoed! Zo goed dat mijn arts vond dat ik maar eens moest proberen om mijn medicatie te verlagen.

Goed plan, leek me. Ik was er zelfs een beetje trots op en ik dacht: die vervelende ziekte krijg ik wel onder controle. Yeah, beat it! 🙂

 

Door op wilskracht

Dosis dus omlaag en het ging prima. Dat vond ik tenminste op dat moment. Achteraf gezien ging het helemaal niet zo prima: ik voelde me steeds vaker moe, kwam heel wat kilo’s aan en kreeg allerlei vage pijntjes en kwaaltjes. Toch ging ik door.

Wat mijn lichaam me intussen probeerde in te fluisteren, daar luisterde ik niet naar. Ik ging verder op wilskracht. Ik zag niet dat het de verkeerde kant op ging, tot ik in november terugkwam van een weekje Ibiza.

Ik ging erheen om aan mijn nieuwe programma te werken, maar ik deed niets en kwam vermoeider thuis dan ik vertrok. Wat een teleurstelling! Maar het was ook het moment waarop ik eindelijk in de gaten kreeg dat het niet goed met me ging.

Het was een pijnlijke ontdekking voor me: hoe had ik zo lang kunnen doorgaan terwijl mijn lichaam allerlei signalen afgaf? En ik was nog wel zo bewust bezig met mijn gezondheid!

 

Luisteren naar je lichaam

Een supermooie quote die ik Kasper van der Meulen eens hoorde zeggen:

Je lichaam fluistert voordat het schreeuwt.
Luister naar het gefluister en je hoeft niet te schreeuwen.

Nu was deze quote opnieuw een enorme eyeopener voor me: je lichaam vertelt je precies hoe het gaat en wat je te doen hebt. Ik nam me voor beter te gaan luisteren, dus mezelf beter in de gaten te houden.

Maar omdat ik er niet zeker van ben dat ik mezelf wel zo goed in de gaten kan houden, heb ik hulp gevraagd. Onder andere aan mijn man. Laat je het me weten als je denkt dat ik beter voor mezelf moet zorgen, vroeg ik hem.

Ook schakelde ik hulp in van experts in Nederland en de VS. Zij ontdekten waarom ik ineens een terugval kreeg. Er ontbreekt blijkbaar een schakeltje in mijn biochemische systeem. Had ik geen hulp gevraagd, dan lag ik nu zeker op apegapen.

Wat is het toch geweldig om mensen om je heen te verzamelen die je helpen de beste versie van jezelf te worden! Niet alleen in je bedrijf, ook in je privéleven.

 

Maak een checklist

Het fascineert me dat je blijkbaar lang ‘blind’ kan rondlopen. Dat je je niet lekker voelt, maar er geen conclusies aan verbindt.

Laatst vroeg ik mijn business-buddies of zij dit herkenden. Elk op onze eigen manier bleken we blind te zijn voor dingen die we blijven doen terwijl ze niet goed voor ons zijn.

Dat moet toch te tackelen zijn? We bedachten dat je een soort sheet kan aanleggen met indicatoren die aangeven hoe het met je gaat. Dat je gewoon dagelijks of wekelijks gaat opschrijven hoe je slaapt, hoe het met je voeding gaat, met je rust of je humeur.

Als het gaat om ons bedrijf vinden we het doodnormaal om de sales en het aantal likes bij te houden. Waarom zou je niet op dezelfde manier je lichaam in de gaten houden?

 

Lessons learned

Elk dieptepunt levert weer een paar mooie levenslessen op. Ook dit dieptepunt, en dat heeft geleid tot mijn podcast Van Je Shit Je Hit Maken. Dus:

  1. Luister naar het gefluister van je lichaam zodat het niet hoeft te schreeuwen.
  2. Vraag mensen in je omgeving om je te helpen signaleren als je over je grenzen gaat.
  3. Bedenk wat voor jou de belangrijkste indicatoren zijn hoe het met je gaat, en ga op die manier je lichaam in de gaten houden.

Ik denk dat veel ondernemers ongemerkt (en te vaak!) over hun grenzen gaan. Dat is zo jammer! Als we goed voor onszelf zorgen, kunnen we nog meer van onszelf geven. Hebben we energie om mooie dingen te creëren. Hebben we moed om nieuwe avonturen aan te gaan. En oprechte aandacht voor onszelf en voor de mensen van wie we houden.

Leer van de lessen die ik geleerd heb en zorg dat het bij jou niet zo ver komt!

 

Wat doe jij om goed voor jezelf te zorgen?

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Niels

Hoi Ninke,Allemaal herkenbaar! De grootste stap in goed voor mezelf zorgen was voor mezelf beginnen. Heel eng allemaal maar het is het dubbel en dwars waard. Zo kan ik rust nemen wanneer ik dat nodig heb en ik hoef me daar ook niet schuldig over te voelen.Ik hoop dat je het met je nieuwe regime een werkbaardere situatie krijgt,groeten, Niels


Ilona

Herkenbaar Ninke! Ik heb jarenlang niet geluisterd naar wat mijn lijf me te vertellen heeft en alle pijntjes en blokkades maar voor lief genomen. Na een burnout weet hoe belangrijk het is naar je lijf en dus jezelf te luisteren... Ook ik wil niet meer terug naar 'toen'. Dank voor de mooie quote en de tips, ook van de anderen. Blokken van 2 uur werken, wat een goed idee!


brenda

Ik heb in april het roer omgegooid qua werkplek. Na 6 jaar huren buitenshuis werk ik weer lekker vanuit huis met mijn eigen ritme. Mijn dagen starten nu meestal met een wandeling in het Vondelpark die heel voedend voor mij is. Regelmatig hardlopen doe ik nu ook en ik eet bewuster. Alles bij elkaar geeft meer energie dan ik voorheen had.


Freer Veldman

Zeer herkenbaar, elke dag ben ik ook blij om me weer fit te voelen en mijn chronisch vermoeidheid achter me te hebben gelaten. Dat maakt me dankbaar voor wat ik nu allemaal met gemak doe in vergelijk met 10 jaar geleden. De signalen zijn belangrijk uiteindelijk krijg je maar 1 lijf en 1 leven en ben ik blij met mijn interne signalen zo nu en dan! Wat ik wil nooit meer me voelen als toen, daar doe ik alles voor!


Marco den Hartog

Hoi Ninke, ik herken heel duidelijk je verhaal. Ik heb een aantal jaren geleden lange tijd met flinke maagklachten rondgelopen. Alles geprobeerd maar pas toen ik echt goed voor mezelf ging zorgen ging dat stapje voor stapje veel beter. Iets anders: zolang ik er tegen bleef knokken werd het alleen maar erger. Pas toen ik het accepteerde gebeurde er iets..Nu is mijn maag nog steeds een soort thermometer voor hoe het met me gaat. Als ik wat vage (fluister) klachten krijg, probeer ik daar niet van te balen maar dat als een soort early warning system te zien. En daar naar te handelen. Eigenlijk mooi hoe het lichaam dan werkt..Dank voor je tips!


Sylvia

De quote van Kasper staat inmiddels op een schrijfbord geschreven en ik zal het hierdoor vaak lezen. Ik heb ook een schildklieraandoening en heb gedwongen moeten veranderen van medicijn omdat de oude uit de handel is. Kan het zijn dat jij ook hierdoor 'minder' goed voelt?


Ineke Beemsterboer

Mooi geschreven Ninke, en mooie les. Ik ga erover nadenken.


Lola

Exactly! Ik kan mij hierin herkennen. In 2015 ging het ook met mij niet helemaal fysiek lekker. Ik zat met enorm veel gedachtes in mijn hoofd en een struggle om een knoop door te hakken. Toen ik dat eenmaal gedaan had, luchtte het op zoveel vlakken op. Fulltime ondernemen, al ben ik nog beginnend. En sindsdien ben ik niet meer ziek geweest. Zo zie je maar dat alles uitwerking heeft op elkaar.


Daisy De Boevere

Super-waardevolle tips, Ninke, dank je wel voor het delen :-) Daar kan ik heel wat mee, want ook ik laat mijn lichaam soms eerst schreeuwen voor ik bereid ben te luisteren. Intussen werk ik dagen van 2 blokken van telkens 2 uur. Daartussen neem ik echt rust, lees ik een boek, ga ik wandelen of mediteren. En vreemd genoeg krijg ik veel meer gedaan in die 4 uurtjes per dag, dan dat ik voordien deed op werkdagen van 8 à 10 uur! Net door die vele pauzes voel ik me veel beter afgestemd op mijn lichaam. Ik ga ook mijn man vragen me wat in het oog te houden en eens nadenken over die belangrijke indicatoren :-)


Sanja

Zo herkenbaar, Nienke. Ik heb MS en meestal ben ik verstandig. Soms ga ik genadeloos over mijn grenzen heen. Daar moet ik dan een hoge prijs voor betalen. Ik leer er wel veel van. Ik heb mijzelf beloofd alle techniek voortaan uit te besteden. Mijn optimaal werken met een chronische ziekte-systeem neemt steeds vastere vorm aan. Jouw tip om andere mensen te vragen erop te letten dat ik mezelf niet te veel forceer, ga ik zeker gebruiken.


Maartje Roozeboom

Wat ik doe om goed voor mezelf te zorgen? Dit soort blogs lezen, vooral 's ochtends vroeg, zodat ik scherp aan mijn dag begin :-) Dank! En sterkte met het luisteren naar je lichaam. Valt niet mee, is (ook) mijn ervaring.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *