Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Lummelen

Google+ LinkedIn

Laatst liep ik te lummelen. Er kwam niets uit mijn handen dus ging ik mijn kantoor maar eens opruimen.

Ik kwam een stapel notitieboekjes tegen. Van die zwarte Moleskines. Ik houd ervan!

Ze stonden op volgorde van jaar. Vast een andere keer gedaan toen ik aan het lummelen was.

Het eerste boekje sloeg ik open en alsof het nog maar even geleden was, kon ik me alles weer voor de geest halen.

Zoals de dingen op mijn allereerste todo-lijstje (3 januari 2011):

  • inschrijven kvk
  • btw-nummer
  • zakelijke rekening
  • T-mobile naar zakelijk
  • bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • site
  • visitekaartjes & papier
  • VAR WUO |

 

Ook zag ik allemaal aantekeningen die ik maakte tijdens de vele ongemakkelijke koffie-afspraken die ik had.  Tijdens het roeren in mijn kopje probeerde ik dan mijn inwendige paniek onder controle proberen te houden: hoe ga ik hier in hemelsnaam een opdracht uit slepen?

En ik vond de tekeningetjes terug die ik maakte van mijn gedroomde visitekaartjes. Een stapel stenen met op de achtergrond een dromerige zee. Gelukkig kwam ik er op tijd achter dat dit beeld door de gemiddelde zzp coach werd gebruikt.

Het werd uiteindelijk een trap tegen een muur. Op die muur was de schaduw zichtbaar van een grote boom. Met al die verborgen boodschappen als ‘groei stap voor stap uit tot een krachtige boom’ moest het wel goed komen met dat bedrijf van mij.

Als je door mijn aantekeningenboekje bladert kun je precies zien wanneer ik gewoon maar wat deed en wanneer ik me met dingen ging bezighouden die bijdroegen aan groei.

Het wakker worden als ondernemer gebeurde in 3 stappen:

De eerste beweging in de juiste richting was 9 maanden na mijn start. In mijn boekje staan aantekeningen die ik maakte tijdens een teleseminar (heel ouderwets, een webinar via de telefoon).

5 Manieren om klanten te krijgen:

  1. Kies een paar simpele dingen om te doen die goed weken en blijf ze doen
  1. Beperk jezelf tot wat je goed kunt
  1. Kies een niche en word er bekend om
  2. Market de resultaten van je werk en niet de werkwijze
  3. Vertel mensen die je al kent wat je doet en of ze je kunnen doorverwijzen

 

Hierna trapte ik weer in de valkuil van focussen op de inhoud. Maandenlang maakte ik alleen maar aantekeningen over communicatie-oefeningen en werkvormen die ik kon inzetten bij toekomstige trainingen.

De tweede fase van mijn ondernemers-ontwaken was het moment waarop ik een netwerktraining ging volgen. Ik leerde dat ik antwoord moest kunnen geven op de vraag: waarom zou ik jou voor jou moeten kiezen? Dat ik vooral moest inspelen op de wensen en verlangens van de ander. Wow, nuttig!

Het echte wakker worden vond pas veel later plaats. Ik was inmiddels 14 maanden zzp-er toen ik me ging verdiepen in het onderwerp wat alles veranderde: de financiële mindset.

Weer volgde ik een teleseminar. Ik ontdekte dat ik pas kon groeien met mijn bedrijf als ik anders ging denken. Dat ik niet langer moest klagen, maar mezelf moest gaan ontwikkelen. En dat arme en rijke mensen totaal anders denken en doen.

Ik zie 2 rijtjes staan:


Rijke mindset

  • Ik creëer mijn leven
  • Ik leer en groei constant
  • Betaald worden op basis van waarde
  • Ik ben groter dan mijn probleem

 

Arme mindset   

  • Het leven overkomt me
  • Denken dat je het allemaal al weetr
  • Betaald worden op basis van tijd
  • Ik lijd onder mijn probleem

 

Ineens werd het me glashelder wat me te doen stond: leren van succesvolle ondernemers! Ik wilde die rijke mindset krijgen. Ik wilde leven in overvloed en de mogelijkheden met beide handen aangrijpen.

De adrenaline raasde door mijn lijf: dit wil ik en dit kan ik!

Het is nu 7 jaar later. Ik moet mezelf geregeld knijpen. Heb ik dit gecreëerd? Het mooie huis waar we wonen. De prachtige reizen die we maken. De inspirerende mensen die ik afgelopen jaren in mijn leven heb gekregen. De boost die mijn gezondheid heeft gekregen. Het geld op mijn bankrekening.

Ja, dat heb ik gecreëerd. Omdat ik mezelf uitdaagde om anders te denken en anders te doen. Dan ik ooit eerder had gedaan. En de mensen in mijn omgeving deden.

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *