Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



De belangrijkste voorspeller van je inkomen [+ video]

Google+ LinkedIn

Je hebt vast wel eens gehoord: the money is in the list. Dat is een feit. Je mailinglijst is je vijver met potentiële klanten. Toch ligt maar bij weinig ondernemers de focus op de groei van hun lijst.

E-mailmarketing is een hele effectieve manier om te communiceren met potentiële klanten. De meeste ondernemers hebben ook wel een mailinglijst en versturen af en toe een nieuwsbrief. Maar als je een goedlopend bedrijf wilt neerzetten, moet je echt prioriteit geven aan het continu laten groeien van je lijst.

 

Hoe komt je mailinglijst van de grond?

Misschien herken je de situatie wel. Je website is klaar, je hebt een prachtig aanbod, dus laat die klanten maar komen. Je wilt graag het nieuws verspreiden maar hoe begin je?

Ikzelf begon ooit met 3 mensen op mijn mailinglijst: mijn moeder, mijn man Floris en ikzelf. Hoe moesten dat er 100, 1000 of nog meer worden? En hoe kon ik ervoor zorgen dat juist ideale klanten zich zouden inschrijven voor mijn lijst?

Ik zag wel in dat het niet alleen om het aantal abonnees gaat maar ook om de kwaliteit van de lijst. Nu, een kleine drie jaar later, heb ik een mailinglijst met tienduizenden lezers.

Best een grote vijver dus. En het mooie is dat hierdoor een continue stroom aan klanten op gang is gekomen. Je kan je voorstellen dat ik hierdoor met veel vertrouwen kan ondernemen en een voorspelbaar, groeiend inkomen heb.

 

3 tips om je lijst supersnel te laten groeien

  1. Creëer een onweerstaanbare weggever. De Amerikanen noemen het een ‘bait’. Dat klinkt een beetje oneerbiedig, maar het is een lokaas om je ideale klant aan te trekken. Die weggever kan een ebook zijn, een videoreeks, een checklist. De vorm maakt niet uit, zolang de inhoud maar iets is wat jouw ideale klant nú wil weten of nú wil hebben. En dan laten ze met plezier hun naam en e-mailadres achter.
    ruimte
  2. Ook offline kan je mensen je weggever aanbieden. Raak je in gesprek met iemand of geef je een presentatie? Bied altijd aan om in ruil voor een mailadres jouw weggever diezelfde avond nog na te sturen. Heb je een fysieke winkel, dan lijkt het misschien moeilijker om mailadressen te verzamelen. Maar ook dan kan je een waardevolle, digitale weggever maken en mensen bij de kassa om hun mailadres vragen. Of verloot iets gaafs en laat mensen die kans willen maken op de prijs hun naam en mailadres in een pot gooien. Wees creatief!
    ruimte
  3. Zorg dat je eindeloos veel waardevolle content deelt op social media met altijd een link naar je website. Daar staat vervolgens op elke pagina goed zichtbaar je weggever. Ook op mijn website draait het om mijn weggever. Omdat deze zo ‘in the picture’ staat, wordt deze wekelijks zeker honderd keer aangevraagd waardoor mijn lijst doorlopend verder groeit.

 

Bonustip: bied geen nieuwsbrief aan

Een paar jaar geleden kon je mensen nog wel een nieuwsbrief aanbieden. Nu werkt ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’ echt niet meer. Mensen zijn een beetje nieuwsbrief-moe. Gebruik dus dat hele woord ‘nieuwsbrief’ niet.

Meld bij je weggever dat je mensen na aanmelding nog waardevolle tips en inspiratie van je krijgen. Zeg je dit er niet bij en ga je wél mailings versturen, dan kunnen die gezien worden als spam.

 

Blijf gefocust op de groei van je lijst

Sommige mensen zijn bang om abonnees kwijt te raken. Naar mijn idee is dit het laatste waar je mee bezig moet zijn.

Speel het spel om te winnen in plaats van niet willen verliezen. Blijf creatief in het bedenken van manieren om je lijst te laten groeien. Dat mensen zich uitschrijven is logisch, it’s all in the game.

Hoeveel abonnees je nodig hebt, verschilt per bedrijf. Voor mij kwam er een soort keerpunt toen ik over de 1000 inschrijvingen heen ging. Dat was voor mij het moment dat die continue stroom aan nieuwe klanten op gang kwam.

Essentieel is natuurlijk dat je blijft focussen op de groei van je lijst. Blijf waarde delen, zorg ervoor dat je frequent mailings stuurt. Op die manier bouw je het vertrouwen op met je lijst en maken steeds meer mensen de stap naar jouw betaalde aanbod.

Hoe groter je lijst, hoe makkelijker je inkomen groeit.

 

Richt jij je al voldoende op de groei van je mailinglijst? Laat het hieronder weten.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Micheline

Ninke,Zeer akkoord. Ik gebruik wel nog de term 'nieuwsbrief', lijkt me toch niet zo'n barrière te zijn. Wel goed bijhouden, loggen, welkomstmail, regelmatige update...You know, the works :-) Mvg, Micheline


Marjoline Kampinga

Je bent super!Echt super!Dank je,liefs van Marjoline


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *