Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Nare review

Google+ LinkedIn

Bam, daar was ie ineens. Een ontzettend nare review. Op Google. Onterechte beweringen en beschuldigingen van iemand die ik niet eens ken. Getver! Mijn allereerste reactie was: weg ermee! En uiteindelijk deed ik iets anders. Hoe ik hiermee omging, vertel ik je in deze blog.

Ik ben nogal van de online marketing, zoals je weet ;-). Onder elke blog vraag ik mijn lezers om te reageren. Of ze zich herkennen in mijn verhaal, of ze iets hebben aan mijn tips en om hun eigen ervaringen te delen. Hetzelfde doe ik op social media. Niet elke reactie is positief. Dat hoort erbij.

Dat dit onderwerp bij veel ondernemers speelt, bleek ook uit de vele reacties die ik kreeg op deze blog over omgaan met negatieve reacties. Van kritische berichten onder posts tot vervelende mails en soms ronduit stalking. Dat laatste is natuurlijk helemaal een categorie apart, ik heb het helaas zelf ook meegemaakt in mijn vorige business. En ook ‘onschuldige’ kritiek kan hard aankomen.

In de meeste gevallen kan ik kritiek heel goed naast me neerleggen. Ik weet hoeveel mensen ik met mijn bedrijf help en dat ik dit vanuit een zuivere intentie doe. De lessen die ik zelf leerde over het laten groeien van mijn bedrijven geef ik graag door aan anderen. Er is niets te verbergen.

Dit bericht raakte me. Omdat ik de sector een slechte naam bezorgde wegens leugens, of zo. Toch heb ik er niets anders mee gedaan, dan mezelf de volgende vragen stellen:

1. Waar ben ik bang voor?

Is mijn angst terecht? Is het waar dat mensen de woorden van deze man geloven en vervolgens gaan twijfelen aan mijn intenties? Als ik echt even naar binnen ga, weet ik dat mijn ideale klant zich helemaal niets hiervan aan zal trekken.

2. Van wie komt dit bericht?

Van een ideale klant? Van een succesvolle ondernemer die ik respecteer? Nee? Dan doe ik er niets mee. De enige reacties waar ik iets mee doe komen vanuit mijn klantengroep of andere ondernemers die een inspiratiebron voor me vormen.

3. Zegt dit bericht iets over mij of over de ander?

Ik kan niet anders zeggen dan dat deze review 100% iets zegt over de ander. Sommige mensen halen voldoening uit het neerhalen van anderen. Ik ben blij dat ik zelf zo niet in elkaar zit.

4. Geeft het me energie of neemt het mijn energie als ik me ermee bezig ga houden?

Zo’n belangrijke graadmeter voor me! Dit kost me alleen energie. Waarom zou ik in hemelsnaam mijn goede humeur laten verpesten door een paar woorden van een gekkie.

5. Wil ik dat iemand van mijn team hier tijd en energie in gaat steken?

Mijn team vraag ik wel eens ‘bagger’ te verwijderen. Bijvoorbeeld als haters hebben gereageerd op een Facebookadvertentie. Ik zie mijn social media kanalen als digitale uithangborden. Had ik een winkel gehad en zou er graffiti zitten op mijn uithangbord, dan zou ik het ook verwijderen. In dit geval had ik mijn team gevraagd te checken hoe dit te verwijderen is. Het bleek best ingewikkeld. En door…. Ik wil liever dat ze hun tijd aan iets anders besteden.

Een review betekent eigenlijk niets. Positief of negatief, ze zijn de interpretatie van een ander. Het is zonde om je erdoor te laten beïnvloeden. Blijf doen waar je blij van wordt. De juiste mensen haken zo aan en de juiste mensen haken af.

 

Hoe ga jij om met nare reacties? Laat het me weten in de comments.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Sonja

Als iets van kritiek me raakt dan is er nog iets in mij wat aandacht vraagt. Als ik gevoelens ervaar van pijn of boosheid of ergernis, geven deze mij belangrijke informatie over een dieper liggende behoefte die nog erkenning nodig heeft. Vaak is het een behoefte aan geruststelling dat ik okee ben precies zoals ik nu ben. Ik geef mezelf dan empathie en begrip voor deze gevoelens. Daarmee vervul ik mijn behoeften. Als ik dat heb gedaan en de innerlijke ruimte voel, geef ik de ander empathie en dan laat ik het gaan. Ik voel me daarna in harmonie en bedank de ander in stilte, dat hij of zij me ervan bewust heeft gemaakt dat er nog heling in mezelf nodig was. Dan voel ik me heel dankbaar en heel.


Irma van der Linden

Zo, dit is een blog waar ik echt iets aan heb. Wij staan de hele zomer in de spotlights en hoewel we inmiddels aardig wat eelt hebben gekweekt kwam een in onze ogen onterecht zware kritiek keihard binnen. Daar komt wel bij, dat ik het niet naast me neer kan leggen, want ik zit 1 of 2 weken met iemand 'opgescheept', maar dit is een fijn houvast om het makkelijker naast me neer te leggen en te focussen op gasten die het wel naar hun zin hebben en die we graag terug zien. Dank je wel, Nynke. Blij mee.


Marleen Stegeman

De ongezouten mening op mijn werkzaamheden kwam nota bene van een marketingmanager van een bekend boekhoudprogramma en tevens hoofdsponsor van een eredivisie voetbalclub. Ik heb op het punt gestaan om zijn baas te informeren over de praktijken van zijn medewerker, die bij uitstek zou moeten weten hoe om te gaan met social media. Maar heb het uiteindelijk compleet genegeerd. Wat je al schrijft: over wie zegt zijn bericht nu iets? Niet over mij! ;-)


E

Ik zag het laatst vanuit het andere perspectief. Iemand die ik behoorlijk goed ken (politiek actief) had een stap gezet waar hij zelf volledig achter staat. Onder het nieuwsbericht werd hij uitgekafferd door volstrekt onbekenden (die ook weer op elkaar gingen reageren). Het deed totaal niks met mijn waardering voor hem, ik vond het vooral sneu voor deze reageerders zelf...


Peter van Oorschot

Ik heb je toegevoegd op Messenger want op Facebook kan ik je niet toevoegen alleen maar volgen


Mieke Ruysschaert

Mij doet het denken aan de Ted Talk van Brené Brown https://youtu.be/psN1DORYYV0. Deze Ted Talk hield ze nadat haar eerste Ted Talk https://youtu.be/iCvmsMzlF7o viraal ging. Ze zegt, als je niet hier bij me in de arena staat en je onder je kont laat schoppen, wil ik je commentaar niet hebben. Het is makkelijk om aan de zijlijn te staan en commentaar te geven, maar jij doet het toch maar weer elke dag opnieuw!


Jolanda

Oh wat fijn om te lezen dat ook andere hardwerkende mensen met een pure intentie dit soort dingen overkomt. Ik had van iemand een hele vervelende recensie, uiteindelijk heb ik haar laten komen omdat ik het uit wilde praten. Heb bleek volledig gebaseerd te zijn op een misverstand. Gelukkig! Ik heb haar nogmaals geholpen en zij heeft 's avonds de negatieve recensie verwijderd. Maar het heeft me wel 5 dagen volledig bezig gehouden. Maar met deze tools kan ik de volgende keer zeker wat!


Martin Dorr

Probeer altijd zonder te beledigen de ander duidelijk te maken hoe kortzichtig zijn/haar oordeel is. Dat werkt. Ik weet het uit eigen ervaring


Sabrina

Recent mee te maken gehad Ik coach mensen en ik ben zeker niet te commercieel. Bij mij kunnen ze kiezen om per beurt te betalen of een pakket te nemen. Klant kiest voor pakket, ik leg alles goed uit. Stuur een schema op, nog wat literatuur en ik volg haar ook via een app. Na 3 weken, ze had een nieuwe afspraak die ze de dag voordien verzet, ..., ineens een bericht via Facebook dat ze haar niet goed voelt met wat ze aangeschaft bij mij en ze haar geld terugeist. Ik wil nog een afspreken om dit onder 4 ogen te bespreken maar dat komt niet in orde. Nu heeft ze mij een negatieve recensie gegeven. Hoeft dat echt direct zo...


José Szrama

Ja... inderdaad zoals je zegt : bam daar was ie. De review die mijn gemiddelde "aardig" omlaag bracht. Terecht ? .. ja, ze zegt ook in haar review : 'de winkel had niet wat ik zocht, jammer'. En dan scoor ik zomaar een 1. Nou, met 2x 5 sterren sta je dan ineens ipv een 5 of 3,7 ster. Dat vond ik goed shhhh… En ik trok het mij ontzettend aan.. zal ik haar via FB benaderen? ging het in mijn hoofd om. Nee José, laat het zo... zei ik iedere keer weer tegen mijzelf. Maar wat ik eigenlijk zo 'oneerlijk' vind, de bezoekerster vraagt om een specifieke bh (prothese bh) die ik wel kan bestellen. Haar antwoord : 'nee hoor dat hoeft niet en trouwens ik bestel 'm toch altijd via internet'. Ninke, hartelijk dank voor je blog! Dat geeft me weer moed!


Marianne Verhagen

Ja hoor, herkenbaar...Op FB een leuke , werk-gerelateerde oproep geplaatst. Wat volgde was oa een zeer onaardige opmerking . Deze kwam binnen, bleef even hangen .... bij mezelf te rade gegaan, was van iemand die zich kennelijk heel erg verveelde en waar ik niets mee te maken had. Bericht verwijderd , ik wilde nl geen discussie op FB . Iedereen bedankt voor de reacties , meedenken, en het delen ( doe ik altijd ) en vervolgens weer rust in de tent ;)


Elena

Ik check eerst of de kritiek terecht is en van wie deze afkomstig is. Ken ik deze persoon? Indien onterecht dan leg ik het naast me neer. Er zullen altijd mensen zijn die er genoegen in scheppen om een ander neer te halen. De zogenaamde azijnpissers. Uiteraard is opbouwende kritiek altijd welkom. Ga zo door Ninke en laat je niet demotiveren. Ik hoef je niet te vertellen dat je dit niet verdiend hebt!


R. Buurke

Sinds ruim 2 jaar staan op www.google.nl enkele artikelen over mijn persoon opgenomen waarvan Raad voor de Journalistiek heeft geoordeeld: "onzorgvuldige journalistiek" en heb ik nog steeds enorme last van deze publicaties; wat kan ik hieraan doen?


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *