Facebook Twitter Google+ LinkedIn
‘Druk!’ Wees eens eerlijk. Hoe vaak geef jij dit antwoord wanneer iemand vraagt hoe het met je gaat? Ik zeg het niet meer. Druk ben ik namelijk niet. Afgelopen december heb ik – weliswaar noodgedwongen – bijna niet gewerkt. Toch behaalde ik mijn hoogste maandomzet ooit. Wat ik hiervan heb geleerd? Dat je meer kan verdienen, juist door minder te werken. Echt!
Even voor de duidelijkheid: ik hou van werken. Waar ik niet van hou is het gevoel van ‘er altijd maar moeten zijn’. Ik zie het helaas nog veel om me heen. Ondernemers die kei- en keihard werken en altijd maar beschikbaar zijn. En dan ook nog eens zonder dat dit zich vertaalt naar een hoge omzet. Heel frustrerend!
Daarom wil ik in deze blog (en als je liever luistert, ga dan naar de podcast Ik kon niet meer werken) een belangrijke les met je delen. Zodat jij kan groeien als ondernemer en tegelijkertijd meer ruimte overhoudt om te genieten van dingen die je echt gelukkig maken. Klinkt goed, nietwaar?
In mijn blog Van je shit je hit maken vertelde ik al dat het even niet zo goed met me ging. Ik was ziek. Zo ziek dat ik veel in bed lag en alles even heb moeten stoppen. Een pittige tijd, maar waar ik toch iets positiefs aan heb overgehouden. Namelijk: het inzicht dat mijn bedrijf het ook goed doet als ik er even niet ben. Sterker nog, mijn omzet ging die maand door het dak. Dat zette me aan het denken. Hoe kan het dat ik meer ben gaan verdienen in een periode waarin ik vrijwel niet heb gewerkt?
Eigenlijk is het heel logisch. Mijn lijf dwong me simpelweg om slimmere keuzes te maken. Ik kon weinig, dus ik moest dat kleine beetje energie wat ik had gebruiken voor de écht noodzakelijke dingen. Maar verder deed ik HE-LE-MAAL niks!
Eén ding is me wel duidelijk: minder doen smaakt naar meer. En dan natuurlijk niet noodgedwongen wegens gezondheidsproblemen, maar omdat ik de vrijheid wil hebben om te kiezen. Ik kies er nu bewust voor om meer tijd door te brengen met mijn gezin, met de mensen van wie ik hou en om voorgoed afscheid te nemen van het gevoel van ‘er altijd maar moeten zijn’.
Het geheim van succesvol ondernemen zit ‘m dus niet in keihard werken. Het gaat om kiezen voor de hoofdzaak, voor wat er echt toe doet. En in het ondernemerschap is dat naar mijn idee klanten krijgen. Dus focus je op het optimaliseren van je bedrijfsprocessen, zodat je meer en makkelijker klanten aantrekt. Bijzaken en klussen die je beter kan uitbesteden schrap je van je eigen to-do-lijst. Mijn lichaam dwong me om daar nóg scherper op te zijn. En dat heeft geleid tot nog meer omzet.
Wat ik je graag wil meegeven? Stop met altijd alles alleen willen doen en maak je misbaar. Is het echt rendabel dat JIJ alle ballen hoog houdt? Zeker weten van niet! Stel jezelf eens de volgende vragen:
Uitbesteden kost inderdaad geld. Ik denk dat het zinvol is als je er wel mee begint. Al is het met iets kleins. En dat je dan stap voor stap meer uit gaat besteden. Alleen dan kan je bedrijf doorgroeien naar een goedlopend bedrijf.
Ik heb je blog gelezen maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar hóe je voor elkaar hebt gekregen dat alles doorging zonder dat jij er was. Wat heb je allemaal uitbesteed? Aan wie? Wat deed je nog wel zelf en wat niet meer?
Belangrijk is dat je de hoofdzaak van je business definieert. Ik denk dat dat voor alle ondernemers zou moeten zijn: leads en klanten aantrekken. Dus bijvoorbeeld webinars geven is voor mij een vorm omdat te realiseren. Dat ben ik blijven doen. De rest besteedde ik uit. Voorbeelden daarvan zijn: Agenda-beheer, email, zaken rondom social media. Vaal dek je dat je bij zo veel dingen nodig bent in je bedrijf, terwijl iemand anders het ook kan doen. Dus in plaats van dat je zelf je tijd en energie aan je bedrijf geeft, faciliteer je de groei. Dus voeg je nieuwe bronnen toe aan je bedrijf die de tijd en energie leveren.Veel succes!
Hi Ninke,Na het zien van jouw youtube filmpje Xten, ben ik gelijk aan de slag gegaan. Ik heb een marketing/PR expert aangenomen èn iemand die voor mij de blogs gaat schrijven. Onwijs bedankt voor je prachtige inzichten. Ondanks dat het super spannend is om deze stappen te nemen, voel ik me zo vrij als een vogeltje. Ik zit heerlijk nu op IJburg aan het strand van mijn pauze te genieten, voordat ik mijn volgende klant ga coachen. En bij het lezen van deze blog weet ik weer; ik zit op de goede weg. Mijn volgende stap is nu: een inspirerende naam voor mijn Talenten Coach Praktijk maken en mijn website publiceren. Vocal Coaching meets Talent in Life Coaching.. of zoiets, haha! Dat wordt dus de volgende stap.Dank je wel, lieve Ninke. Je bent een top wijf!XX
Whoohoo! Wat een bold moves! Succes Nicoline. Gogogo!
Anita
Ik snap je hele punt en heb ook vaak het idee dat ik heel druk bezig ben maar er te weinig uitkomt. Het vervelende is dat uitbesteden vaak veel geld kost en dat er niet altijd is. Heb je nog meer tips voor een webshop? Vind het soms lastig om de tips om te zetten richting de focus van mijn eigen bedrijf.