Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Is je inbox een soort to-do list voor je? Pas op, want op die manier kan je e-mail je succes in de weg staan. Bovendien kan mail, en dan vooral veel mail, een bron van stress zijn: inbox-stress. Neem maatregelen! Ik help je alvast een eindje op weg.
Heb jij ook van die dagen:
Als je niet oppast, houdt je mail je weg van succes. Het regelmatig checken van je mail leidt je namelijk af. Het gaat ten koste van je focus. En in plaats van dat jij aan het roer staat van je bedrijf, krijgt je inbox de regie.
Een inbox levert vaak veel stress op. Hoe vaak maak jij je zorgen over wat er in je inbox zit? Voel je je soms schuldig omdat je maar niet reageert op de berichten van anderen?
Dit soort negatieve gevoelens kan je als ondernemer niet gebruiken.
Gelukkig kan je vandaag nog, zo direct al, maatregelen nemen. Ik geef je 5 manieren om je inbox-stress te stoppen. Ga je hier serieus mee aan de slag, dan levert dit je onmiddellijk meer focus, tijd en energie op.
Spreek met jezelf een aantal momenten af waarop je je inbox opent. Hoe vaak dit is moet je zelf bepalen. Voor de één is dit 1 keer per dag, voor de ander 3 keer.
Bonustip: sluit daarna je mailprogramma (of als je online je mail leest, log dan uit). Zo kom je niet in de verleiding om tussentijds tóch je mail te checken of te reageren op een bliepje dat een nieuw bericht aankondigt.
Ken je dat, dat je steeds weer een mail opent en hem daarna in je inbox laat staan? De mail blijft je achtervolgen en je aandacht vragen. Beter is om je mail direct te archiveren in handige mappen. Hierdoor creëer je direct overzicht en dat geeft rust.
Mappen die ik zelf gebruik: vandaag actie, lopende opdrachten, offertes, facturen, privé. En daarnaast heb ik een paar thematische mappen over ondernemerschap, zoals: marketing, aanbod ontwikkelen en inspirerende ondernemers.
Als je dit gaat doen, zul je merken dat de meeste mails niet om actie vragen.
Een opgeruimde inbox is een opgeruimd hoofd. Reserveer aan het einde van de dag tijd om je inbox te legen. Hierdoor ga je met een tevreden gevoel naar huis en start je de volgende dag met rust en energie.
Ken je dat, dat je de hele tijd heen en weer mailt over iets? Vergeet niet dat je ook even bij iemand binnen kan stappen of de telefoon kan pakken. Dat is vaak net zo effectief. Zeker als het gaat om zaken doen. Want persoonlijk contact levert veel meer verbinding en vertrouwen op. En dat is nodig om klanten ‘ja’ te laten zeggen.
Je gaat zeker profiteren van bovenstaande maatregelen als je ze consistent uitvoert. Maak er dus een dagelijkse gewoonte van.
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met anderen in jouw netwerk!
GEEF EEN REACTIE