Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



5 Manieren om de inbox-stress te stoppen

Google+ LinkedIn

Is je inbox een soort to-do list voor je? Pas op, want op die manier kan je e-mail je succes in de weg staan. Bovendien kan mail, en dan vooral veel mail, een bron van stress zijn: inbox-stress. Neem maatregelen! Ik help je alvast een eindje op weg.

 

Heb jij ook van die dagen:

  • waarop het lijkt alsof je geleefd wordt door je inbox?
  • dat je steeds maar weer checkt of je nieuwe mails hebt?
  • dat je inbox een soort to do-lijst is?
  • dat er geen einde aan lijkt te komen?

Als je niet oppast, houdt je mail je weg van succes. Het regelmatig checken van je mail leidt je namelijk af. Het gaat ten koste van je focus. En in plaats van dat jij aan het roer staat van je bedrijf, krijgt je inbox de regie.

 

Inbox-stress kan je niet gebruiken

Een inbox levert vaak veel stress op. Hoe vaak maak jij je zorgen over wat er in je inbox zit? Voel je je soms schuldig omdat je maar niet reageert op de berichten van anderen?

Dit soort negatieve gevoelens kan je als ondernemer niet gebruiken.

 

Meer focus, tijd en energie

Gelukkig kan je vandaag nog, zo direct al, maatregelen nemen. Ik geef je 5 manieren om je inbox-stress te stoppen. Ga je hier serieus mee aan de slag, dan levert dit je onmiddellijk meer focus, tijd en energie op.

 

1. Check op vaste momenten je mail

Spreek met jezelf een aantal momenten af waarop je je inbox opent. Hoe vaak dit is moet je zelf bepalen. Voor de één is dit 1 keer per dag, voor de ander 3 keer.

Bonustip: sluit daarna je mailprogramma (of als je online je mail leest, log dan uit). Zo kom je niet in de verleiding om tussentijds tóch je mail te checken of te reageren op een bliepje dat een nieuw bericht aankondigt.

 

2. Behandel je mail direct

Ken je dat, dat je steeds weer een mail opent en hem daarna in je inbox laat staan? De mail blijft je achtervolgen en je aandacht vragen. Beter is om je mail direct te archiveren in handige mappen. Hierdoor creëer je direct overzicht en dat geeft rust.

Mappen die ik zelf gebruik: vandaag actie, lopende opdrachten, offertes, facturen, privé. En daarnaast heb ik een paar thematische mappen over ondernemerschap, zoals: marketing, aanbod ontwikkelen en inspirerende ondernemers.

 

3. Stel jezelf de volgende vragen tijdens het behandelen van je e-mail

  • Vraagt het nu om actie? Zo ja: reageer direct of stop de mail in de map ‘vandaag actie’.
  • Heb ik hier later iets aan? Vaak krijg je berichten die je niet nu nodig hebt, maar die waarschijnlijk later van pas komen. Nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Archiveer deze berichten direct in de mappen die je op thema hebt aangemaakt.
  • Kan ik het nu verwijderen?

Als je dit gaat doen, zul je merken dat de meeste mails niet om actie vragen.

 

4. Maak je inbox dagelijks leeg

Een opgeruimde inbox is een opgeruimd hoofd. Reserveer aan het einde van de dag tijd om je inbox te legen. Hierdoor ga je met een tevreden gevoel naar huis en start je de volgende dag met rust en energie.

 

5. Vergeet niet persoonlijk contact te zoeken

Ken je dat, dat je de hele tijd heen en weer mailt over iets? Vergeet niet dat je ook even bij iemand binnen kan stappen of de telefoon kan pakken. Dat is vaak net zo effectief. Zeker als het gaat om zaken doen. Want persoonlijk contact levert veel meer verbinding en vertrouwen op. En dat is nodig om klanten ‘ja’ te laten zeggen.

Je gaat zeker profiteren van bovenstaande maatregelen als je ze consistent uitvoert. Maak er dus een dagelijkse gewoonte van.

 

Ik ben benieuwd hoe jij nu aan de slag gaat met je inbox en je inbox-stress. Deel hier onder je ervaringen!

 

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan met anderen in jouw netwerk!

 

Lees ook:

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *