Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Ik voelde me afgescheept

Google+ LinkedIn

Ik haalde mijn portemonnee leeg en legde alles op tafel. Bankpasjes en creditcards, dierenplaatjes van de Appie, bonnetjes die nog naar mijn boekhouder moeten, foto’s van mijn kids en briefjes papiergeld van landen waar we op reis zijn geweest.

Die biljetten staan voor mij voor de magie van het leven. Op die van de Seychellen staan bijvoorbeeld tropische vissen, schelpen en palmbomen. Elke keer dat ik mijn portemonnee open doe en ik zo’n briefje zie, denk ik: wow, was ik daar? Yes girl, if you can dream it, you can have it in your life!

Als laatste haalde ik een lichtgeel papiertje uit mijn portemonnee. Ik moest het voorzichtig openvouwen om het niet te scheuren. Ineens wist ik het weer, het was een kortingsbon van de winkel die ooit een van mijn favorietenwas.

Ik had er vorig jaar een prachtige jas gekocht. Donkerblauw, halflang, supermooie stof en met een geweldige snit. Ik deed hem aan, keek in de spiegel en het was liefde op het eerste gezicht.

Al tijdens de eerste keer dragen zag ik dat elk pluisje of stofje aan die jas bleef hangen. Eerst dacht ik nog dat het toeval was. Helaas niet. Het werd alleen maar erger. Die jas hing aan als een gek. Als ik in een etalageruit keek zag ik geen stijlvolle chic, maar een moeke in een shabbie jas.

Ik kocht zo’n plakkerig rolding om pluisjes van je kleding te halen. Wat een gedoe. En ook een gebed zonder eind. Want na één keer dragen zat ik weer onder de pluizen en kon ik opnieuw gaan rollen met dat vieze ding.

Na een paar weken ging ik terug naar de winkel. Ik liet de jas zien. Ik verwachtte dat de dames van deze stijlvolle winkel mij helemaal zouden begrijpen. Zo’n pluizenjas kan nooit de bedoeling geweest zijn van dit mooie merk. Het was vast een productiefoutje.

Ik legde de inmiddels armoedige jas op de toonbank en vertelde mijn verhaal. Ik zag moeilijke blikken en voelde de energie veranderen. De eigenaresse werd erbij gehaald. Normaalgesproken had ik altijd leuke gesprekken met haar als ik in de winkel was, maar nu was ze ineens afstandelijk en kil.

“Deze kunnen we helaas niet terugnemen”, zei ze. “Huh? Maar je kunt hem toch wel terugsturen naar de fabrikant? Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?”, probeerde ik nog. “Nee. We hebben niet meer van dit soorten klachten gehad, dus ik kan hier niets mee doen.”

Hoe gebekt ik over het algemeen ook ben, op dit soort momenten freeze ik altijd. Ik voel onrecht, teleurstelling en woede. Door deze mix kan ik gewoon niets meer uitbrengen. De verkoopster stopte me een lichtgeel papiertje toe. “Hier, kun je 10% korting krijgen op je volgende aankoop”. Ik nam het aan, propte mijn pluizenjas weer in mijn tas en vertrok.

Die kortingsbon gaf mij een triest gevoel. Het was klantvriendelijk bedoeld, maar toch voelde ik me als vaste klant afgescheept.

Toen ik dat gele papiertje weer in mijn portemonnee vond realiseerde ik me dat ik sindsdien nooit meer was terug geweest naar die winkel, terwijl ik er juist zo vaak iets kocht.

Ik bedacht me hoe makkelijk je het vertrouwen van klanten schaadt. Vaak heb je het als ondernemer helemaal niet door. Je probeert eerlijk te zijn en een passende oplossing aan te bieden. Maar wat passend is voor jou als ondernemer, is heel iets anders dan wat passend is voor je klant.

Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Het is een oubollige uitdrukking en oh zo waar. Vaak zijn we gefocust op het werven van nieuwe klanten, terwijl onze bestaande klanten snakken om aandacht en respect.

In de sprint die ik afgelopen maanden begeleidde zijn verschillende ondernemers veel meer gaan verdienen doordat ze zijn gaan focussen op connectie met bestaande klanten. Met simpele acties gaven ze hun klanten aandacht en respect waardoor die besloten opnieuw te gaan kopen.

Op 18 april start ik weer een nieuwe sprint. Een deel van de vorige sprinters doet weer mee omdat ze hebben ontdekt dat je je resultaten snel kan vergroten door het toepassen van een aantal simpele acties. Dat willen ze natuurlijk nog een keer meemaken.

Komende week heb ik heb ik nog 2 plekken vrij om persoonlijk met mensen te bellen die serieus overwegen mee te doen met de PRE-SUMMERSPRINT en nog wat vragen voor me hebben. Stuur even een mailtje naar nvdl@ninkevanderleck.nl als je in aanmerking wilt komen voor zo’n persoonlijk gesprek met mij.

 

Geniet van je dag!

 

Ninke

P.S. Net voordat ik deze mail wilde versturen kreeg ik een berichtje van Gwenda Melssen over haar ervaringen met de vorige sprint.

“Ik had al zolang uitgekeken naar een traject als dit. Het was super waardevol en heeft me meer gebracht dat ik had gehoopt. In het eerste kwartaal van dit jaar heb ik mijn hele jaaromzet van vorig jaar verdubbeld. 
Een sprint met Ninke past bij je als je het al best ok doet, klaar bent om door het dak te knallen en de kortste route daar naartoe wilt nemen.”

Gwenda doet de volgende ronde weer mee. Heb jij ook zin om de kortste route te nemen om door het dak te knallen? KLIK HIER voor meer details en om je aan te melden.

 

 

 

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *