Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Waarom je niet iedereen moet willen helpen

Google+ LinkedIn

Als ondernemer met mooie idealen wil je natuurlijk het liefst iedereen helpen. Maar geen specifieke doelgroep hebben is de belangrijkste reden waarom zoveel mensen hun bedrijf maar niet van de grond krijgen.

 

Ook al heb je een groot hart; voor sommige mensen zal je de deur moeten dichthouden. In dit artikel geef ik je 5 redenen waarom je niet iedereen moet willen helpen maar beter een duidelijke doelgroep kan afbakenen.

 

1. Mensen weten niet wat ze over je moeten doorvertellen

Een van de krachtigste manieren om aan nieuwe klanten te komen, is door aanbevolen te worden door eerdere klanten. Maar die moeten wel weten wat ze over je moeten vertellen. Help je iedereen? Dan ben je weinig onderscheidend en herkenbaar. Hierdoor weten mensen niet wat ze over je moeten zeggen en zullen ze je niet gauw aanbevelen in hun netwerk.

 

2. Je kan alleen maar concurreren op prijs

Ben je de zoveelste kindercoach, websitebouwer of managementadviseur? Dan is de kans klein dat potentiële klanten je herkennen als uniek en waardevol. Ze zullen je vooral vergelijken met al die andere aanbieders. En áls ze voor je kiezen, dan zullen ze dat doen op basis van prijs. En dat is niet wat je wilt. Je wilt op waarde en kwaliteit beoordeeld worden. Toch?

 

3. Je creëert concurrentie

Als je je presenteert zoals anderen in jouw vakgebied, dan trek je vanzelf concurrenten aan. En dat alleen maar omdat je je domweg aansluit bij je concurrenten. Je voegt je letterlijk bij die groep door je aan te passen aan wat gangbaar is. Alles wat jou uniek maakt, valt weg doordat je doet wat anderen doen.

 

4. Je worstelt met de verdere invulling in je bedrijf

Staat bij jou de deur open voor alles en iedereen, dan zal je het moeilijk hebben met de verdere invulling van je bedrijf. Je zult continu worstelen met vragen als: welke diensten bied ik aan? Welke taal gebruik ik op mijn website? Welke social media zet ik in? Doordat je geen scherpe focus hebt, kan je alle kanten op en dat is vreselijk lastig.

 

5. Zonder doelgroep loop je omzet mis

Kies je niet voor een doelgroep maar help je iedereen, dan heeft dat direct invloed op je omzet. Want als mensen niet bewust voor je kiezen, maar puur omdat je bijvoorbeeld nou eenmaal in de buurt zit of de goedkoopste bent, dan zullen ze je ook niet op waarde kunnen beoordelen. En pas als klanten je waarde herkennen, zijn ze bereid je goed te betalen.

 

Kies een specifieke doelgroep

Wil jij gekozen worden? Dan zal je dus eerst zelf moeten kiezen. Kies voor een specifieke doelgroep en word de expert op jouw vakgebied. Je gaat opvallen en beoordeeld worden op je waarde.

 

Hoe zorg jij ervoor dat je gekozen wordt? Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

Ook interessant voor je:

 

Foto: Kaboompics.com

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *