Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Zeg wat niemand zegt met Aartjan van Erkel

Google+ LinkedIn

Hoe kan ik me onderscheiden? Dat is de meest gestelde vraag aan online marketeer Aartjan van Erkel. In mijn nieuwe podcast vertelt hij waarom dat unieke kenmerk voor je marketing zo onwijs belangrijk is.

“Ik vind het een grappige paradox”, vertelt Aartjan. “Veel ondernemers gaan ondernemen omdat ze zich anders voelen dan anderen. Toch weten ze niet hoe ze zich kunnen onderscheiden.”

Inderdaad, ik krijg die vraag ook regelmatig. Voortaan adviseer ik: “Ga eerst MAAK ZE GEK van Aartjan van Erkel lezen.” 😉 Dat is namelijk de titel van zijn vorige week gelanceerde boek. MAAK ZE GEK leest als een trein. Het is echt zo’n boek om met post-its, potlood en ezelsoren mee aan de slag te gaan.

Aartjan van Erkel is een van de beste copywriters van Nederland. Mijn lieftallige echtgenoot Floris, ook copywriter van beroep, staat voor mij natuurlijk op nummer 1 😉 Maar goed, Aartjan en ik hadden het vorige keer over verleiden op internet: over hoe je je lezers met onweerstaanbare teksten kan overtuigen (luistertip!).

 

Blinde vlek

Deze keer hebben we het dus over de vraag: hoe kan ik me onderscheiden? Het mooiste is als je iets kan zeggen wat de concurrentie niet kán zeggen.

Misschien denk je dat dat voor jou niet opgaat, maar Aartjan adviseert: “Vraag het aan je klanten. Misschien pikken zij er iets uit wat voor hen heel belangrijk is maar wat voor jou doodnormaal is. Bijvoorbeeld omdat je gewend bent de lat hoog te leggen.”

 

Preventieve claim

Het kan ook zijn dat je iets verkoopt wat anderen ook aanbieden. Daar is niks mis mee, stelt Aartjan. “In mijn boek laat ik zien welke woorden je dan kan gebruiken zodat je boodschap ineens heel fris en uniek klinkt.”

Alles beter dan op prijs concurreren. Maar Aartjan heeft een plan B: zeg iets wat anderen ook kúnnen zeggen maar niet doen. Hij noemt dit een preventieve claim. “Audi bijvoorbeeld heeft het over ‘metallic lak met miljoenen metaaldeeltjes’ terwijl dat voor elke metallic lak geldt.”

Aha, dus omdat Audi zijn vlag daar nu geplant heeft, klinkt dat bij geen enkel merk meer origineel. Aartjan grijnst. “Juist! Kies een detail, ga daar super enthousiast over vertellen en maak dat tot de kern van je marketing.”

 

Douanecontrole

Maar waarom is het zo belangrijk dat we in onze marketing iets unieks zeggen? Aartjan vergelijkt het met een verveelde douanebeambte. “Die is getraind om vormen te herkennen en scant de hele dag koffer na koffer. Hij heeft alles al zo vaak gezien dat zijn brein alleen reageert op iets wat afwijkt.”

Dat is ongeveer hoe wij banners bekijken of onze mailbox scannen. Het is duidelijk: alleen met een unieke boodschap val je op in de massa.

 

Storytelling

Verpakt in een verhaal blijft die boodschap het beste hangen. In MAAK ZE GEK geeft Aartjan een formule met 10 ingrediënten om een verhaal te vertellen dat je klanten onbedwingbaar nieuwsgierig maakt.

Een van die ingrediënten is een held. Aartjan: “Voor mij zijn alle ondernemers helden. Vaak wil hun omgeving ze afremmen. Dat kan uit bezorgdheid zijn hoor, maar het betekent wel dat je tegen de stroom in moet roeien.”

Zoek dus de Spiderman of Hansje Brinker in jezelf. Misschien ben jij wel net als je held door een diep dal gegaan en heb je daar veel van geleerd. Daar over vertellen maakt je menselijk en toegankelijk. En het zijn die inzichten die maken dat je nu staat waar je staat.

 

Yes, ook ik ben een heldin 😉

Vraag maar aan Aartjan. Want zonder mij had het boek niet MAAK ZE GEK geheten. Hoe dat in zijn werk is gegaan, hoor je in de podcast.

Ga snel luisteren zou ik zeggen. Ontdek wat een knakworstfoto is (ja, je leest het goed!), hoe je de held in jezelf ontdekt en wat je allemaal kan doen om je als ondernemer te onderscheiden.

 

>> O ja, en bestel jouw exemplaar van MAAK ZE GEK op maakzegek.nl.

 

Wat maakt jou uniek? Laat het me weten! Ik ben enorm benieuwd of jij er al achter bent.

 

Ben je enthousiast over deze podcast, je doet me een groot plezier als je een review achterlaat.

 

Ook interessant voor je:

 

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *