Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Zo ben je veel aantrekkelijker

Google+ LinkedIn

Klanten aantrekken, daarvoor moet je aantrekkelijk zijn. Heel aantrekkelijk zelfs. Ben je dat wel?

Kijk eens door de ogen van je volgers. Hoeveel honing heb je aan je kont? Welke reden hebben ze om je in hun hart te sluiten?

Ik geloof dat je veel aantrekkelijker kunt zijn. Niet door jezelf anders voor te doen, je tanden te bleken of een filtertje voor je foto’s te gebruiken. Juist niet. In deze blog deel ik 5 tips voor extra honing aan je kont.

 

1. Ontdek wat je uniek maakt en maak dat groot
In de Amerikaanse mastermind waarvan ik lid ben gingen we zeggen wat ieders uniqueness is (superleuk om te doen trouwens).
Nu moet je weten dat ik me soms maar een kleintje voel in die groep. Niet qua postuur, want tussen die fitnessbabes voel ik me juist heel erg groot.

Maar wat de ruimte betreft die deze mensen innemen om te vertellen over hun dromen en kwaliteiten… schaamteloos en met heel veel woorden. Hiermee vergeleken voel ik me soms heel erg bescheiden.

Ik was aan de beurt tijdens het rondje uniqueness. Stuk voor stuk hadden ze een prachtig betoog, wat op het volgende neerkwam: “Ninke, you just use a few words, but everything you share is spot on and gives me a lot of learnings”.

Oh mèn. Hetgeen waarvan ik dacht dat het een zwakte is (niet zoveel te zeggen hebben) bleek juist uniek en aantrekkelijk!

Sindsdien ben ik veel meer recht voor z’n raap. In m’n video’s op Instagram Live bijvoorbeeld. Of in mijn coaching. Geen gelul, cut the crap. Gewoon zeggen waar het op staat.

Ik kan je aanraden een aantal mensen te vragen wat jou uniek maakt. Het is mogelijk je blinde vlek.

 

2. Schrijf zoals je praat
Heb jij dat ook? Als je met mensen een koffietje drinkt heb je een hele andere tone of voice dan in je blogs bijvoorbeeld.

Jarenlang was ik op schrift een totaal ander mens dan live. Elke keer als ik blogs schreef of een video opnam, kwam ineens ‘Ninke de beleidsmedewerker’ om de hoek kijken. Met haar afstandelijke, saaie taal. Ontmoetten mensen mij voor het eerst live dan zeiden ze: “hè? Je bent in het echt veel leuker!”

Sinds ik me realiseerde dat ik steeds in die beleidsgroef terechtkwam, schud ik mezelf steeds even wakker: “hee, wat zou je nou echt willen zeggen?” En dat ben ik dus gaan opschrijven.

Schrijven zoals je praat is veel makkelijker. Daarnaast komt je eigen stemgeluid naar voren, waardoor je je onderscheidt. Voor lezers is het veel makkelijker om aan te haken en voor je te kiezen.

 

3. De privé-jij en werk-jij zijn hetzelfde
Als ik aan mijn tijd in loondienst denk dan zie ik mezelf aan een vergadertafel zitten. Ingehouden, een rol spelend, passend bij mijn functie beleidsmedewerker. Mijn eigen mening liet ik nauwelijks horen. Ik deelde alleen de dingen die ik dacht te horen delen.

Na werktijd was ik anders. Veel losser, lol maken en zeggen waar het op staat. Veel leuker voor de mensen om me heen. En ook voor mezelf. Ik kon ontspannen en me lekker laten gaan.

Een van de ondernemersregels die ik heb opgesteld is dat ik in mijn bedrijf 100% mezelf wil kunnen zijn. En dat is heerlijk! Ik voel me lekker en trek mensen aan die als persoon goed bij me passen.

De vraag die jij jezelf nu mag stellen is: in hoeverre pas jij je aan? Aan een bepaalde zakelijke rol? Of een rol die past binnen jouw branche? En wat loop je mis als je dit blijft doen?

Free yourself en wees 100% jezelf. Ook in je bedrijf. Het is ontspannen ondernemen en je hebt een grote aantrekkingskracht voor je ideale klant.

 

4. Ga lekker veel live
Vorige week vertelde een klant me dat er een moment was waarop ze wist dat ik de juiste coach voor haar was. Ze zei: “ik volgde je al een tijd, maar toen je een live deed en ondertussen in een pan soep stond te roeren, wist ik dat ik coaching van je wilde.”

Je ziet, het is de menselijke touch (zoals in de soep roeren 😉 ) die bij mensen binnenkomt. En hoe kun je die beter overbrengen dan in live video’s zoals Instagram Live, Facebook Live of een vlog.

Zelf gebruik ik graag Instagram om live te gaan. Elke dinsdagochtend om 9:00 doe ik een live q & a en coach ik ondernemers om door te breken naar het volgende level. Kijkers krijgen zo een beeld van hoe het is om door mij gecoacht te worden. Veel effectiever dan wanneer ik zou vertellen over mijn coaching.

Om live te gaan moet je mogelijk even een drempeltje over. Als jij bereid die stap te nemen hoeven volgers in ieder geval geen drempelvrees meer te ervaren om bij jou klant te worden.

 

5. Vertel veel waargebeurde verhalen
Marketing en verkoop gaan over emotie. Je zal moeten inspelen op het gevoel van je doelgroep. Je aantrekkingskracht verhoogt onmiddellijk als je verhalen vertelt. Stories waar mensen zich in kunnen herkennen. Bijvoorbeeld over je eigen worstelingen en transformatie. Of over die van een klant.

Zo vertel ik zelf altijd dat ik in mijn beginjaren als zzp-er ‘met mijn bureautje op de overloop tussen de wasmanden zat te wachten tot een keer een klant zou bellen’. Hoe vaak klanten tegenwoordig wel niet refereren aan deze situatie. “Jij zat op de overloop, maar ik zat op zolder tussen de wasmanden”.

Verhalen lijken er op het oog niet toe doen. Toch geven ze mensen een reden om bij je aan te haken.

Veel ondernemers vinden het lastig om verhalen te vertellen. Jij ook? Wees je ervan bewust dat de verhalen voor het oprapen liggen. Wat heb je meegemaakt? Wat heeft indruk gemaakt? Wat fascineert je? Waar heb je ontzettend om moeten lachen? Deel het! Vertel waar je was, met wie, wanneer en hoe de hele situatie eruit zag. Lekker beeldend, het maakt je alleen maar aantrekkelijker.

 

Heb jij nog tips voor extra aantrekkingskracht? Ik lees ze graag hieronder in de comments🙂

Google+ LinkedIn

marieke

Dank voor deze tip, ik heb het meteen gedaan en t voelt nu een stuk vrijer, en veel meer mezelf.


Jessica

Bedankt, Ninke! Zo herkenbaar, vooral in puntje drie ben ik mezelf tegengekomen, dat is echt nog een leerdoel voor mij.


Fabienne

Uitstekende tips en zo voor de hand liggend, maar vaak moeilijker in de praktijk te zetten en met name om jezelf over die drempel te tillen. Bedankt.


Astrid Tees

Grappig, bij mij ging het precies andersom. Het lukt mij niet om een rol te spelen die bij een bepaalde functie past. Ik ben van mezelf heel outgoing en met name heel informeel. In de zorg waar ik werkte was iedereen zo dus daar paste ik naadloos tussen. Later, in andere wat meer formele banen merkte ik dat ik zó ander was dan de rest. Dat maakte dat ik me heel erg ongemakkelijk voelde .Daarom ben ik nu zo blij dat ik als online coach weer gewoon heerlijk mezelf mag zijn, niet hoef te voldoen aan kledingvoorschriften en niet zo diplomatiek hoef te zijn. (dat is namelijk écht mijn talent niet...) Wat een opluchting...Gewoon weer mezelf, met of zonder make up in een vlog of Facebook live. Met een hond die lekker aanwezig kan zijn, maar wat vind ik dat leuk en gewoon niesen als ik moet niesen...Nja..you get the picture..Leuke blog Ninke!


Angelique

Wat heerlijk herkenbaar, en wat komt dit zó op het juiste moment. Wanneer ik mijzelf mag zijn, kan werken vanuit intuïtie: dan stróómt het en komen er spontaan schitterende dingen op mijn pad. Maar zodra ik ga denken, mezelf ga vergelijken met anderen, onzeker begin te worden, dan loopt alles muurvast. Het is heel belangrijk van jezelf te houden, inclusief van al je imperfecties (en daar heb ik best een tijd over gedaan..) om een goede ondernemer te kunnen zijn. Ik heb nu al zó vaak gehoord dat mensen mij juist waarderen op de punten die ik voor mijzelf inderdaad als zwakte zie/zag. Maar ik realiseer mij: dat maakt mij juist uniek inderdaad, en dat is behalve onderscheidend ook gewoon.. leuk blijkbaar :-)! Dus ik ga dat niet meer proberen te "verbloemen" maar dat er ook gewoon "laten zijn".


Saskia

Leuke blog! Gelukkig krijg ik al vaak te horen dat ik zo 'lekker' schrijf als ik praat. Dus dat zit wel goed. Privé-ik en werk-ik zijn ook wel gelijk. Soms ben ik bang dat ik daardoor als ondernemer iets teveel onzekerheid laat zien. Anderzijds vind ik ook dat teveel ondernemers doen alsof alles goed gaat en ze alles wel weten. Daar geloof ik niet in!Ik ga eens wat mensen vragen wat mij uniek maakt. Daar ben ik wel benieuwd naar.Live gaan en verhalen vertellen lijkt me nog een uitdaging! Gezonde maaltijden... live kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar verhalen vertellen vind ik lastiger te bedenken.Ik heb het genoteerd, ik kom het vast nog tegen tijdens een module in SMK! :) De eerste module heeft mij al veel helderheid gegeven, al denk ik dat het door wat oefening nog beter kan met mijn focus.


Edith Nieremeijer (PurePowerDesign)

Vroeger bij je werkgever kreeg een papier om vooral te doen werd je werd opgedragen. Ik liep al snel langs de lijntjes, verkocht de abonnementen als zoete broodjes, maar het werd mij niet in dank afgenomen er werd ontslagen, terwijl ik beter scoorde dan de rest. Zeer frusterend, maar nu hebben wij een hobby gevonden, naar alle waarschijnlijkheid zal het volgend daar een jaar een bedrijf uit voort vloeien. Iets waar ik en mijn man onze volle passie in kwijt kunnen.


Henriëtte

Klopt ergens een passie voor voelen. Je allersterkste Tool. Je wordt gevoelt door de ander... Je passie maakt je gelukkig en nog meer door het te delen. Ik heb een benb en ben singer-songwriter,kgeef concerten. Beide vanuit passie. Mijn benbwereld bv is zo fraai!! Doordat ik er zelf in zit...mijn hart zidl en zaligheid. Ook wbt mijn liedjes het spat eraf,authentiek... Ik doe niet voor minder... Wil niet conformeren.


Ilse Godtschalk

Leuk blog! Ga mijn teksten zelf schrijven ipv iemand anders dit te laten doen!


Roos Tulen

Ik denk dat als je innerlijke vuur brand dat dat èèn van de grootste aantrekkingskrachten voor anderen is. De eindelose energie en passie omdat je in jezelf en je dienst of product gelooft is aanstekelijk! Door dit vuur uit te delen groeit je eigen vuur en zorg je dat er bij iedereen ook iets veranderd.


Cynthia

Zo herkenbaar, een rol spelen. Ik voel me in mijn bedrijf zo vrij. Ik denk dat je jezelf helemaal moddert herkennen in je zaak. Alles van jou moet doorvoeren naar jouw ik. In blogs en Social media. Dat voelt de klant en is zo puur. Leuk blog!


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *