Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Zo trek je je ideale klant aan

Google+ LinkedIn

Heb je het weleens meegemaakt? Een klant die je helemaal leegzuigt. Waar je steeds meer weerstand bij ervaart. Iemand die je geen energie geeft, maar juist kost. Niet bepaald een ideale klant. Maar wie is dan wél jouw ideale klant? En hoe zorg je ervoor dat je deze binnenhaalt? Daarover gaat deze blog.

 

Als ondernemer werk je natuurlijk het liefst alleen met droomklanten. Toch is de verleiding groot om tegen iedereen maar ‘ja’ te zeggen. Vaak uit angst om omzet mis te lopen. Maar waarom zou je niet kieskeurig zijn? Kiezen voor mensen waarmee het klikt?

En het mooie is: wie alleen maar werkt met ideale klanten, verdient meer dan ooit!

Kiezen is gekozen worden

Ideale klanten kiezen niet automatisch voor jou. Wil je droomklanten aantrekken, dan zul jij eerst voluit moeten kiezen voor die ideale klant. En dat is spannend. Soms doodeng. Toch raad ik het elke ondernemer aan. Wanneer je net begint, maar ook als je jaren ondernemer bent. Sterker nog, ik denk dat het opnieuw bepalen van je ideale klant júist belangrijk is wanneer je wil opschalen met je bedrijf. Misschien heb je ooit wel nagedacht over met welke klanten je wil werken. Maar klopt dit beeld nog? Past die ideale klant van toen nog wel bij jou, jouw bedrijf en de stappen die je wilt zetten? Vaak blijkt van niet.

Hoe je jouw ideale klant bepaalt? Daarover maakte ik een tijdje terug een video. Je vindt ‘m hier.

 

Doe je ideale klant eerst een beetje pijn

Heb je eenmaal je droomklant voor ogen, dan is het tijd om die klant ook echt aan te trekken. Dat doe je door op te vallen, door indruk te maken, door je klant emotioneel te raken.

En, hoe onethisch het misschien ook lijkt, door je klant pijn te doen. Mensen moeten voelen dat ze een probleem hebben. Pas dan zullen ze in actie komen. Dat herken je misschien ook wel van jezelf: je gaat pas op je voeding letten, als je je broek (au!) niet meer dicht krijgt.

Veel ondernemers vinden het lastig om de pijn te benoemen. Ze zijn bang dat ze hiermee hun klanten afstoten. Het tegendeel is waar. Stel je voor, een gezondheidscoach heeft het volgende op haar website staan: ‘Blijft de weegschaal bij jou steeds maar onder je bed staan, omdat je bang bent voor de waarheid?’ Dit is spot-on voor haar klanten die de realiteit maar niet onder ogen willen zien, maar weten dat ze eigenlijk iets aan hun gewicht zouden moeten doen. Deze coach zal makkelijker klanten aantrekken dan haar collega die schrijft: ‘Wil je voedingsadvies om weer fit te worden?’

Over je klanten pijn doen, sprak ik trouwens een tijdje terug voor mijn podcast met top-copywriter Aartjan van Erkel. Aanrader, een superleuk gesprek!

 

Hoe trek je nou voortaan meer droomklanten aan?

Ik heb 5 tips op een rijtje gezet om beter aan te sluiten op de pijn van je ideale klant.

  1. Begin met het omschrijven van jouw ideale klant.
    Geef hem (of haar) desnoods een naam om er een echt persoon van te maken. Welke interesses en vooral problemen heeft jouw ideale klant? Wat zijn zijn grootste onzekerheden of angsten? Waar schaamt hij zich voor, wat gaat hij uit de weg?
    .
  2. Noem het beestje bij zijn naam in je marketing.
    Omschrijf zo concreet mogelijk de pijn. Het is nodig om je klant tot het besef te laten komen dat het anders kan. Probeer geen verzachtende woorden te gebruiken. Jouw aanbod vormt de oplossing voor de pijn. Dus je bent er straks sowieso om te helpen. Maar nu moet je je klant eerst wakker schudden.
    .
  3. Als je de pijn omschrijft, gebruik dan de letterlijke taal van jouw klant.
    Zelf maak ik regelmatig aantekeningen tijdens gesprekken met klanten. Dan schrijf ik niets inhoudelijks op, maar de juist woorden die mijn klanten gebruiken om hun probleem, hun pijn te omschrijven. Gebruik ik deze woorden in mijn websiteteksten, dan zullen klanten zich daar makkelijk in herkennen.
    .
  4. Heb je het pijnpunt benoemd?
    Dan is het tijd om je klant gerust te stellen. Met jouw oplossing, jouw aanbod. Spreek in de omschrijving ervan hun dromen en verlangens aan. Ook weer in hun eigen taal. Zo voelen zij ‘deze persoon weet precies wat ik nodig heb’.
    .
  5. En tot slot: neem je klant aan de hand.
    Vertel ze duidelijk welke eerste actie ze moeten ondernemen om hun probleem op te lossen. Een open deur misschien, maar zo’n call to action wordt heel vaak vergeten!

 

Bekijk je website eens? Op welke manier kan jij jouw klant emotioneel meer raken? En gebruik je al voldoende klantentaal in je marketing? Ik ben benieuwd welke nieuwe ideeën je hebt naar aanleiding van mijn blog. Laat het me weten!

 

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *