Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Heb je het weleens meegemaakt? Een klant die je helemaal leegzuigt. Waar je steeds meer weerstand bij ervaart. Iemand die je geen energie geeft, maar juist kost. Niet bepaald een ideale klant. Maar wie is dan wél jouw ideale klant? En hoe zorg je ervoor dat je deze binnenhaalt? Daarover gaat deze blog.
Als ondernemer werk je natuurlijk het liefst alleen met droomklanten. Toch is de verleiding groot om tegen iedereen maar ‘ja’ te zeggen. Vaak uit angst om omzet mis te lopen. Maar waarom zou je niet kieskeurig zijn? Kiezen voor mensen waarmee het klikt?
En het mooie is: wie alleen maar werkt met ideale klanten, verdient meer dan ooit!
Ideale klanten kiezen niet automatisch voor jou. Wil je droomklanten aantrekken, dan zul jij eerst voluit moeten kiezen voor die ideale klant. En dat is spannend. Soms doodeng. Toch raad ik het elke ondernemer aan. Wanneer je net begint, maar ook als je jaren ondernemer bent. Sterker nog, ik denk dat het opnieuw bepalen van je ideale klant júist belangrijk is wanneer je wil opschalen met je bedrijf. Misschien heb je ooit wel nagedacht over met welke klanten je wil werken. Maar klopt dit beeld nog? Past die ideale klant van toen nog wel bij jou, jouw bedrijf en de stappen die je wilt zetten? Vaak blijkt van niet.
Hoe je jouw ideale klant bepaalt? Daarover maakte ik een tijdje terug een video. Je vindt ‘m hier.
Heb je eenmaal je droomklant voor ogen, dan is het tijd om die klant ook echt aan te trekken. Dat doe je door op te vallen, door indruk te maken, door je klant emotioneel te raken.
En, hoe onethisch het misschien ook lijkt, door je klant pijn te doen. Mensen moeten voelen dat ze een probleem hebben. Pas dan zullen ze in actie komen. Dat herken je misschien ook wel van jezelf: je gaat pas op je voeding letten, als je je broek (au!) niet meer dicht krijgt.
Veel ondernemers vinden het lastig om de pijn te benoemen. Ze zijn bang dat ze hiermee hun klanten afstoten. Het tegendeel is waar. Stel je voor, een gezondheidscoach heeft het volgende op haar website staan: ‘Blijft de weegschaal bij jou steeds maar onder je bed staan, omdat je bang bent voor de waarheid?’ Dit is spot-on voor haar klanten die de realiteit maar niet onder ogen willen zien, maar weten dat ze eigenlijk iets aan hun gewicht zouden moeten doen. Deze coach zal makkelijker klanten aantrekken dan haar collega die schrijft: ‘Wil je voedingsadvies om weer fit te worden?’
Over je klanten pijn doen, sprak ik trouwens een tijdje terug voor mijn podcast met top-copywriter Aartjan van Erkel. Aanrader, een superleuk gesprek!
Ik heb 5 tips op een rijtje gezet om beter aan te sluiten op de pijn van je ideale klant.
GEEF EEN REACTIE