Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



5 redenen waarom je goede prijzen moet vragen

Google+ LinkedIn

Is geld voor jou een gevoelig onderwerp? Zou jij graag meer verdienen, maar vind je het lastig om goede prijzen te vragen? Veel ondernemers worstelen hiermee. Ik geef je 5 redenen waarom goede prijzen vragen zo belangrijk is.

 

Zelf heb ik de spanning rondom prijzen ook gekend. In het begin van mijn ondernemerschap voelde ik mij vaak ongemakkelijk en klein als ik een potentiële klant vertelde wat het kostte om met mij te werken. Ik was altijd bang dat ik te duur was.

Doordat ik krampachtig met het thema geld omging, blokkeerde ik. In plaats van geld te laten stromen, hield ik het angstig vast. Het gevolg was dat mijn inkomen laag bleef. Op een dag besloot ik dat dit anders moest. Ik ging op onderzoek uit.

 

De money-mindset van succesvolle ondernemers

Ik ontdekte al snel dat succesvolle ondernemers heel anders met geld omgingen dan ik. Ze hadden andere gedachtes over geld. Gaven het anders uit. En het belangrijkste: zij maakten er meer van, ze vermeerderden keer op keer hun omzet!

Ik ging me verdiepen in het thema money-mindset. Het belangrijkste wat ik leerde, is dat te weinig geld hebben niet het probleem is.

Het grootste probleem is de manier waarop je met geld omgaat.

Ga je anders naar geld kijken, dan ga je zien hoe je er je eigen leven én dat van anderen mee kan veranderen. Je kan mensen inhuren om je te helpen en ze goed betalen. Je kan je geld investeren in de groei van je bedrijf. En mensen die je een beter leven gunt, kan je geld geven. Je kan dingen kopen die fijn zijn voor jezelf en je dierbaren.

Ken je geld een andere betekenis toe, dan beperkt het je niet langer. En dan gaat geld je juist vrijheid opleveren.

Wil jij het geld meer laten stromen en meer gaan verdienen? Dan is er één ding dat ik je kan aanraden. Vraag goede prijzen. Ik geef je 5 redenen waarom.

 

1. Jij bent van grote waarde

Als ondernemer met idealen zijn jouw diensten of producten gericht op het verbeteren van het leven van je klant. Dankzij jou hebben zij betere relaties, een betere gezondheid, meer geld of energie. Dat is toch super waardevol!

En bedenk eens wat het je klanten eigenlijk zou kosten als ze niet van je aanbod gebruik zouden maken. Realiseer je: hoe groter de impact van je diensten of producten, hoe hogere prijzen je kan vragen.

 

2. Meer verdienen brengt je dichter bij je ideaal

Je hebt natuurlijk je mooie ideaal. Maar wist je dat je geld nodig hebt om deze droom ook echt te kunnen verwezenlijken? Neem jij je ideaal serieus? Speel het spel als ondernemer dan groot en vraag goede prijzen.

Het zorgt ervoor dat je de mogelijkheid hebt te investeren. Bijvoorbeeld in faciliteiten, productontwikkeling, een team en scholing. Al deze investeringen vergroten vervolgens je bereik. En hoe groter je bereik, hoe groter je impact.

 

3. Je moet ook goed voor jezelf zorgen

Wil je je klanten goed helpen, dan zal je ook goed voor jezelf moeten zorgen. In andere situaties vind je het vaak heel logisch. Denk aan de zuurstofmaskers in het vliegtuig: je kan anderen pas helpen als je eerst het zuurstofmasker bij jezelf om doet.

Stel je eens voor dat je lekker zou verdienen. Dat je nooit meer geldzorgen hebt. Dat je vertrouwen uitstraalt en een gevoel van overvloed. Dat je niet meer gericht bent op je eigen problemen maar er echt bent voor je dierbaren en je klanten.

Wow, wat zal jij dan van betekenis zijn voor anderen!

 

4. Goedbetalende klanten halen de beste resultaten

Wist je dat klanten die je goed betalen ook betere resultaten behalen? “If you pay, you pay attention”, wordt wel eens gezegd. Zo werkt het echt. Als klanten een serieuze investering doen, zijn ze meestal ook meer gedreven om er alles uit te halen.

Ze zijn gemotiveerd om jouw adviezen te implementeren in hun werk of leven. Daardoor zullen ze echt resultaat gaan ervaren van jouw hulp. En dat is natuurlijk fantastisch: tevreden klanten die jou ook nog eens aanbevelen bij anderen!

 

5. Je houdt alleen vol als je goede prijzen vraagt

Hoe lang houd je het nog vol om continu met geldstress je werk te doen? Ik weet dat heel veel ondernemers dagelijks ‘met geknepen billen zitten’ omdat ze het net wel of net niet redden. Het zou toch ontzettend zonde zijn als je zou moeten opgeven omdat je te weinig verdient. Je hebt de wereld zo iets moois te geven. En daarnaast: je bent het waard!

Je bent het waard om goed betaald te worden en daarmee je belangrijke werk nog lang te kunnen doen. Gun het jezelf en gun het je klanten dat jij up and running blijft.

 

Ik ben benieuwd welke eye-openers dit artikel jou oplevert. Leuk als je ze hieronder wilt delen.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Geetje

Hoi Ninke, Ik weet dat ik veel waard ben en de kleine 12 euro per uur die ik in loondienst verdien, minstens kan verdubbelen. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. En sowieso is geld niet het belangrijkst voor mij, al is het heel handig om er genoeg van te hebben zodat ik m'n gezin kan blijven runnen. Ik heb keuze uit verschillende opleidingen om hogerop te komen. Ik kan echter ook zoeken naar een eigen bedrijf, waarbij ik door de jaren heen mezelf ook kan opleiden met diverse opleidingen die ik nodig zal hebben. Kortom eigenlijk weet ik gewoon niet welke eerste stap ik moet zetten.


Ninke van der Leck

Dank je voor je reactie, Daisy. Je laat in je reactie zien hoeveel invloed het heeft op je bedrijf en hoe je je voelt als ondernemer als prijs-stategie ingewikkeld voor je is. Ik ben blij dat we inmiddels samenwerken en we hiermee aan slag kunnen gaan.


Daisy

Ik worstel er ook erg mee. Ik ben al 10 jaar zangcoach en verslind zowat alles wat ik kan vinden over stem en zingen, maar toch heb ik het gevoel ter plaatse te blijven trappelen. Mijn collega's doen allemaal hetzelfde en concurreren op prijs en daar wil ik na 10 jaar graag van weg stappen. Het grootste bezwaar van mijn klanten is inderdaad de investering. In de muziekwereld is geld sowieso, volgens de meeste muzikanten met wie ik in aanraking kom, een 'probleem'. Veel bands, van wie de zangers klant zijn geworden bij mij, spelen dan ook vaak voor een bak bier omdat ze anders niet voldoende podiumkansen krijgen, vinden ze. Dus, het lijkt of mijn branche en de doelgroepen waarmee ik werk zelf heel hard worstelen met dit thema. Het voelt dan ook heel lastig aan om hier iets mee te gaan doen, want ik vraag me dan af of ik nog wel klanten zal aantrekken. Dit is een grote struikelblok voor me, want het brengt me zodanig veel twijfel dat ik soms overweeg om als zangcoach te stoppen en iets anders te gaan doen. En net dat maakt me heel erg onzeker, want een tijd geleden liep ik over van passie voor het vak. Maar ik word moe van al het harde werk voor weinig geld... Hoe kan ik dit aanpakken?


Sylvia

Ik vind het erg lastig om je prijs vast te stellen. Ik heb eenmaal tarieven opgesteld en verhoog dat elk jaar. Ook hier ben ik niet consequent met het verhogen en vaste bedrag van verhoging. Hoe stel je vast wat een goed tarief is? Ben je niet te goedkoop? Maar als je het opschroeft vraag ik me weer af, ben ik niet te duur? Hoe doen jullie dat?


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *