Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



5 tips om te bepalen of je bedrijf levensvatbaar is

Google+ LinkedIn

Je bent je bedrijf gestart met een idee. Je was er zelf erg enthousiast over en dacht je dat je een gat in de markt had gevonden. Je hebt misschien je idee gedeeld met anderen die ook blij werden van je plannen.

 

Maar nu je een tijdje onderweg bent slaat de twijfel toe. Je vraagt je af of je ooit die toestroom van klanten krijgt waar je van droomde. Je twijfelt of dit bedrijf je meer omzet gaat opleveren dan toen je in loondienst werkte. En je vraagt je af of er ooit een tijd zal komen waarin je niet geleefd wordt door je agenda.

Herken je je in deze situatie? Lees dan gauw verder en check of jouw bedrijf levensvatbaar is.

 

1. Check of je concurrenten hebt

Ga na of er andere bedrijven zijn die succes hebben met hetzelfde soort diensten als jij. Een levensvatbaar bedrijf heeft concurrenten. Concurrentie betekent dat er een markt is voor jouw type diensten. Mocht je nou geen enkel bedrijf vinden dat min of meer hetzelfde doet als jij? Dat is een slecht teken. Ga dan eens kritisch bij jezelf na (of vraag hier hulp bij) of jouw idee ook een lucratief idee is.

Concurrentie betekent dat er een markt is voor jouw type diensten.

 

2. Ga na of jij je comfortabel voelt

Een levensvatbaar bedrijf is een bedrijf waarin jij je als een vis in het water voelt. Het moet een plek zijn waar je kwaliteiten volledig tot hun recht komen en waar je doet wat je het liefste doet. Levensvatbare bedrijven worden aangestuurd door mensen die authentiek zijn en zich comfortabel voelen in hun ondernemerschap. In hoeverre is dit het geval bij jou? Kan jij jezelf zijn in je bedrijf?

 

3. Check je investeringen en je inkomsten

Een levensvatbaar bedrijf is een bedrijf dat winst maakt. Een bedrijf waar de investeringen lager zijn dan de inkomsten. Dat klinkt logisch. Maar ik spreek veel ondernemers die ontzettend veel investeren, zonder perspectief op winst op korte termijn. Veel ondernemers met idealen investeren in geld. En vooral in tijd en energie. Langzaamaan raken deze bronnen op, zonder dat er iets voor terug komt.

Een levensvatbaar bedrijf is een vitaal bedrijf dat investeert in zaken die leiden tot winst. Mocht dit bij jou niet het geval zijn, neem dan maatregelen. Als je op dezelfde manier blijft doorgaan, is de kans klein dat je bedrijf ooit winstgevend zal gaan worden.

 

4. Check of mensen NU van je willen kopen

Wil je bedrijf bestaansrecht hebben, dan moet er geld binnenkomen. Mensen moeten van je willen kopen. Onderzoek eens of er op dit moment mensen zijn voor wie de urgentie zo hoog is dat ze NU jouw oplossing willen hebben. En niet alleen de behoefte hebben: de echte lakmoesproef is of ze er ook goed voor willen betalen.

Met dit onderzoek ontdek je of jouw product of dienst ook van waarde is voor klanten. Is er geen bereidheid om te betalen voor jouw aanbod, dan zul je hard aan de slag moeten om je markt opnieuw vast te stellen, je verkoop- en marketingstrategieën te verbeteren en je aanbod bij te stellen.

 

5. Check of jij gelukkig wordt van ondernemen

Elke ondernemer kent pieken en dalen. Ik geloof dat ondernemers die passie voelen voor hun bedrijf met veel meer gemak uit hun dalen kunnen komen en sneller succes kunnen bereiken.

Ben jij zo’n ondernemer die nooit zal stoppen voordat zijn idealen zijn gerealiseerd? Kan jij niet ophouden met praten over je bedrijf? Komen de ideeën vanzelf en sta je te popelen om ze uit te voeren? Wees dan gerust. Passie en ambitie zijn ontzettend belangrijke voorwaarden voor een succesvol bedrijf. Zorg er dan voor dat je de kneepjes van het ondernemerschap leert kennen. Succesvol ondernemen kan je leren!

 

Wat is voor jou een belangrijke graadmeter voor succes? Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

Ook interessant voor je:

 

Foto: Katoompics.com

 

Google+ LinkedIn

Ashley

Ik ben nu net drie weken begonnen. Voor mij is mijn bedrijf succesvol op het moment dat ik op z'n minst constant iedere maand verdien, wat ik zou verdienen als ik m'n studie had afgemaakt en een baan had gezocht.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *