Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Klanten vinden en ze aan je binden. Hoe zorg je ervoor dat ze aanhaken en je blijven volgen? Een online community helpt daarbij. Maar hoe pak je dat nu aan? En is er met de enorme hoeveelheid aan communities nog wel ruimte voor die van jou? Daarover gaat deze blog.
Een paar keer per jaar organiseer ik events. Bijzondere momenten waar mijn klanten en volgers mij en elkaar kunnen ontmoeten. Mensen connecten met elkaar en vaak ontstaan er samenwerkingen of zelfs vriendschappen. Vaak nodig ik gastsprekers uit. Ondernemers die mij inspireren, zoals Eelco de Boer of Simone Levie. Ondernemers die mijn klanten allemaal kennen. Althans, dat dacht ik.
Tijdens de presentatie van Simone Levie op één van mijn events gebeurde er namelijk iets bijzonders. Simone vroeg aan het begin van haar talk: ‘wie van jullie weet eigenlijk niet wie ik ben?’ Wat bleek? Driekwart van de zaal kende haar niet. Ik stond versteld. Ik dacht ‘iedereen kent Simone Levie!’.
Luister je liever? Ik nam er ook een podcast over op.
Wat dit mij duidelijk maakte, is dat iedereen zijn of haar eigen groep (potentiële) klanten heeft. Wanneer je online zo actief bent als Simone en ik, denk je al snel dat iedereen je kent. En dat iedereen bepaalde mensen kent. Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn. Mijn publiek is duidelijk anders dan dat van Simone. Anders dan dat van Eelco. En anders dan dat van jou.
Veel ondernemers zijn bang dat klanten schaars zijn. Dat we met z’n allen uit dezelfde vijver vissen. Maar iedereen heeft zijn of haar eigen groep potentiële klanten, mensen die je willen volgen. Ook jij!
Er zijn genoeg mensen voor jouw eigen community. Dus neem die ruimte in en maak jezelf zichtbaar binnen jouw doelgroep. Laat (potentiële) klanten kennismaken met jouw unieke ding, met jouw waarde.
Hoe bouw je nu een eigen (online) community op? Daar heb ik de afgelopen jaren met vallen en opstaan veel over geleerd. Hierbij drie tips die naar mijn idee onmisbaar zijn voor een succesvolle community.
Je kan starten met het adverteren van een gratis weggever. En dan als volgende stap mensen uitnodigen voor je besloten groep. Veel succes!
Heel interessant, maar hoe krijg je meer klanten via facebook. Ik heb een besloten groep