Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Hoe bouw je een succesvolle community op?

Google+ LinkedIn

Klanten vinden en ze aan je binden. Hoe zorg je ervoor dat ze aanhaken en je blijven volgen? Een online community helpt daarbij. Maar hoe pak je dat nu aan? En is er met de enorme hoeveelheid aan communities nog wel ruimte voor die van jou? Daarover gaat deze blog.

Een paar keer per jaar organiseer ik events. Bijzondere momenten waar mijn klanten en volgers mij en elkaar kunnen ontmoeten. Mensen connecten met elkaar en vaak ontstaan er samenwerkingen of zelfs vriendschappen. Vaak nodig ik gastsprekers uit. Ondernemers die mij inspireren, zoals Eelco de Boer of Simone Levie. Ondernemers die mijn klanten allemaal kennen. Althans, dat dacht ik.

Tijdens de presentatie van Simone Levie op één van mijn events gebeurde er namelijk iets bijzonders. Simone vroeg aan het begin van haar talk: ‘wie van jullie weet eigenlijk niet wie ik ben?’ Wat bleek? Driekwart van de zaal kende haar niet. Ik stond versteld. Ik dacht ‘iedereen kent Simone Levie!’.

Luister je liever? Ik nam er ook een podcast over op.

 

We vissen niet uit dezelfde vijver

Wat dit mij duidelijk maakte, is dat iedereen zijn of haar eigen groep (potentiële) klanten heeft. Wanneer je online zo actief bent als Simone en ik, denk je al snel dat iedereen je kent. En dat iedereen bepaalde mensen kent. Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn. Mijn publiek is duidelijk anders dan dat van Simone. Anders dan dat van Eelco. En anders dan dat van jou.

Veel ondernemers zijn bang dat klanten schaars zijn. Dat we met z’n allen uit dezelfde vijver vissen. Maar iedereen heeft zijn of haar eigen groep potentiële klanten, mensen die je willen volgen. Ook jij!

Er zijn genoeg mensen voor jouw eigen community. Dus neem die ruimte in en maak jezelf zichtbaar binnen jouw doelgroep. Laat (potentiële) klanten kennismaken met jouw unieke ding, met jouw waarde.

 

3 Tips voor een succesvolle community

Hoe bouw je nu een eigen (online) community op? Daar heb ik de afgelopen jaren met vallen en opstaan veel over geleerd. Hierbij drie tips die naar mijn idee onmisbaar zijn voor een succesvolle community.

  1. Deel zoveel mogelijk inspiratie
    Succesvolle online communities bestaan uit mensen die iets gemeen hebben. Ze hebben een bepaalde interesse, vergelijkbare dromen of worstelen met dezelfde problemen. Speel daarop in door zoveel mogelijk content weg te geven over dit thema. Dit zorgt ervoor dat mensen bij je aanhaken.
  2. Laat je eigen gezicht zien
    Veel ondernemers vinden het eng om zichtbaar te zijn. Toch is dat nodig om die binding met je klanten te krijgen. Geef mensen de kans om zich in jou en jouw verhaal te herkennen.
  3. Creëer een platform waar mensen uit jouw community met elkaar kunnen connecten
    Ik heb bijvoorbeeld besloten Facebookgroepen voor mijn klanten. Hier kunnen ze met elkaar sparren, ervaringen delen en vragen stellen. Stimuleer de interactie door inspirerende content te delen en door bijvoorbeeld met Facebook Live je gezicht te laten zien.

 

Heeft deze blog je geïnspireerd om te starten met een (online) community? Laat het me weten in de comments.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Emma Giesen-Orbons

Heel interessant, maar hoe krijg je meer klanten via facebook. Ik heb een besloten groep


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *