Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Vergroot niet je omzet, maar je winst

Google+ LinkedIn

Ben jij iemand die onderneemt vanuit passie en daarbij durft te vertrouwen op intuïtie? Grote kans dat je – net als ik ooit – HE-LE-MAAL niks hebt met cijfers. En dat je denkt: daar heb ik mijn boekhouder toch voor?

Volgens Femke Hogema van Healthy Finance is het tijd dat ondernemers meer verantwoordelijkheid nemen over hun financiën. En dat de focus niet meer moet liggen op het vergroten van je omzet, maar op het maken van meer winst. Voor mij één van de vele inzichten die mijn gesprek met Femke opleverde.

 

Een mensenmens in een wereld van cijfers

Ik weet dat geld voor veel ondernemers een ding is. Reden dus om Femke uit te nodigen voor mijn podcast. Dit leidde tot een inspirerend gesprek over hoe zij als mensenmens belandde in een wereld van cijfers, waarom zoveel ondernemers geen kaas hebben gegeten van boekhouding en wat jij als ondernemer kan doen om meer grip te krijgen op jouw financiën. Meer weten? Luister dan naar mijn podcast met Femke Hogema.

 

Financiën leuk en toegankelijk maken

In april verscheen de Nederlandse versie van het Amerikaanse boek ‘Profit First’. Dit dankzij trainer, auteur en spreker Femke Hogema van Healthy Finance. Als eerste gecertificeerde Profit First professional helpt Femke ondernemers op een leuke en toegankelijke manier om meer winst uit hun bedrijf te halen.

 

Hogere omzet, lagere winst. Hoe kan dat?!

Lange tijd heb ik mijn bedrijf puur op intuïtie gerund. Ik leefde van factuur naar factuur. Ik noem dat nu: de hoopstand. Gelukkig ben ik dat stadium inmiddels voorbij. Toch herken ik mijzelf nog altijd een beetje in de ondernemer die cijfers het liefst uit de weg gaat. Hoewel ik goed op weg ben, heb ook ik nog wel wat stappen te zetten als het gaat om ‘sturen op cijfers’.

Wat mij vooral aanspreekt aan Profit First, is dat het allemaal zo herkenbaar is. Al na de eerste alinea dacht ik: dat ben ik! Het boek beschrijft een ondernemer die boekhouden maar ingewikkeld en saai vindt. Die zich liever bezighoudt met leukere dingen of zaken die direct geld opleveren. Die er daarom voor kiest om de boekhouding compleet uit te besteden.

Misschien denk je: ‘daar is een boekhouder toch ook voor?’ Volgens Femke is inzicht in je financiën essentieel om verstandige keuzes te maken. Zeker als het gaat om de kosten die je voor je bedrijf maakt. Niet zelden komt ze ondernemers tegen die een spectaculaire omzetstijging hebben behaald, maar tegelijkertijd minder winst overhouden. Die ondernemers snappen niet waar het misgaat. Ze hebben immers geen zicht op hun eigen geld. Ze checken hun bankrekening, maar hebben geen duidelijk beeld van alle kosten die ze maken. Vaak lezen ze niet eens hun jaarrekening. Dat is het moment waarop ze bij Femke aankloppen.

 

Pak eerst je winst

Femke is al 10 jaar actief als financieel coach. Vorig jaar ontdekte zij de Profit First methode. “Ik dacht: dít is wat ik wil vertellen.” Ze besloot de methode naar Nederland te halen.

Kort gezegd draait Profit First de manier waarop we naar geld kijken om. Traditioneel geldt de formule ‘omzet – kosten = winst’. Profit First hanteert de formule: ‘omzet – winst = kosten’.

Winst is dus niet langer iets wat overblijft, nadat je alle kosten van de omzet hebt afgetrokken. Femke: “bij Profit First pak je eerst je winst. Van wat er overblijft, betaal je de kosten. Het is vooral een stukje mindset. Je legt je focus op je winst. En waar je de focus op legt, dat groeit.

 

Potjessysteem

De Profit First-methode hanteert een potjessysteem. Je werkt eigenlijk met minimaal vijf verschillende rekeningen, elk met een ander doel. Je verdeelt je omzet steeds over deze rekeningen:

  • Ontvangstschaal: hier komt alle omzet op binnen.
  • Winst: heb je nog geen winstgevend bedrijf? Zet minimaal 1 procent winst opzij. “Als je jouw bedrijf met € 1000 omzet kan runnen, dan kan je dat ook met € 990”, zegt Femke.
  • Salaris: dit is het bedrag dat je jezelf en eventuele werknemers maandelijks uitbetaalt.
  • Belasting: een apart potje voor de fiscus.
  • Kosten: hiermee moet je jouw bedrijf zien te runnen. Femke: “heb je in dit potje 1000 euro, maar wil je meer uitgeven aan bepaalde kosten? Dan zie je dus meteen dat dit direct van je winst of je salaris afgaat.”

 

Cijfers liegen niet

Dit leverde een interessante discussie op. Ik ben namelijk van mening dat kosten soms voor de baten uitgaan. Dat het soms nodig is om in je bedrijf te investeren, ook al verdient dit zich niet bijvoorbeeld al binnen een maand terug. Femke: “cijfers liegen niet. Je kostenpotje vertelt je letterlijk of je je iets op dat moment wel of niet kan veroorloven. Kan dat niet, dan moet je of kosten schrappen of de percentages van je potjes anders verdelen. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om minder winst te reserveren of om jezelf een maand geen salaris uit te betalen. Als het maar een bewuste keuze is. Door dit systeem denk je beter na wanneer je overweegt een uitgave te doen.

Duidelijk! Dit zet me wel aan het denken. Mijn man en ik hebben in het verleden ook met een soortgelijk potjessysteem gewerkt. Dit werkte eigenlijk hartstikke goed. Toch zijn we ermee gestopt. Waarom? Ik heb geen idee. Ongemerkt zijn we weer teruggevallen in onze oude routine. Zonde, want het gaf ons echt meer inzicht in wat er binnenkwam en uitging. En wat dus onze daadwerkelijke winst was. Tijd dus om het potjessysteem weer in het leven te roepen!

 

De 5 Bespaartips van Femke Hogema

  1. Denk niet dat besparen pas zin heeft als het om tienduizend euro per jaar gaat. Alle kleine beetjes helpen. Heel veel kleine beetjes vormen samen immers een groot bedrag.
  2. Bedenk bij elke kostenpost: is het ‘need to have’ of ‘nice to have’? Gaat het om het laatste? Dan hoef je deze kostenpost niet per sé te schrappen, maar maak de keuze weloverwogen.
  3. Kijk eerst naar je terugkerende kosten. Neem bijvoorbeeld alle lidmaatschappen, abonnementen en dergelijke onder de loep. Stel jezelf de vraag: dragen deze kosten écht bij aan je winst?
  4. Denk eens terug aan de periode toen je net begon als ondernemer. Waarschijnlijk kreeg je heel veel voor elkaar met amper budget. Hoe? Door creatief te zijn. Om een voorbeeld te geven: ik sprak laatst een schrijfcoach die voor haar werk veel moet lezen. Voor haar waren boeken een flinke kostenpost. Totdat ze overstapte naar een digitale bibliotheek, waar ze voor een paar tientjes per jaar onbeperkt kon lezen. Super!
  5. Ga in gesprek met je leveranciers. Je kan er natuurlijk voor kiezen om heel radicaal een dienst stop te zetten. Het kan ook slim zijn om eerst in gesprek te gaan. Wellicht kan de prijs omlaag of zijn er manieren om ervoor te zorgen dat deze uitgave wél zorgt voor meer winst. In de podcast vertelt Femke hoe zij dit heeft aangepakt met één van haar leveranciers.

 

Wat denk jij? Spreekt het idee van het omdraaien van ‘Omzet – kosten = winst’ naar ‘Omzet – winst = kosten’ je aan? En wat zijn de overwegingen die jij maakt als het gaat om je uitgaven?

 

Meer weten? Luister de podcast met Femke Hogema voor nog meer tips. Of neem een kijkje op www.profitfirst.nl.

 

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Nicoline

Hele waardevolle blog weer, Nienke! Ga het toepassen. Heb jij of Femke ook een tip qua bank voor ZZP'ers en het creëeren van potjes (incl. naam geven van die rekeningen?) Heb op het internet iets over 'KNAP' gelezen, maar weet niet zo goed of dit betrouwbaar is. Ben benieuwd! Liefs, Nicoline


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Aan de ene kant vind ik dit wel een mooi systeem, ik heb er zelf ook al een keer een blog aan gewijd. Maar: des te langer ik erover nadenk, des te vreemder ik het begin te vinden. Ik heb liever dat mijn eindresultaat de winst is, omdat dat oneindig is. Mijn kosten houd ik liever eindig; een budget en me daaraan houden, zodat ik alsnog creatief genoeg ben om de winst flink toe te laten nemen, met eventueel minder middelen. Maar misschien is dit ook beter toepasbaar voor grotere bedrijven met meer niet-inzichtelijke kosten?


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *