Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | Contact



Zo bedenk je een winnende naam voor je business

Google+ LinkedIn

Het vinden van de perfecte naam voor je bedrijf of product is niet makkelijk. Het moet je doelgroep aanspreken, duidelijk zijn en het liefst ook een beetje catchy. En natuurlijk mag de url nog niet bezet zijn. Hoe bedenk je een winnende naam? Daarover sprak ik met de allerbeste merknamenexpert die ik ken: Floris Hülsmann, eigenaar van Namarama én toevallig ook mijn eigen man.

Naast mijn echtgenoot en de vader van mijn jongens, is Floris ook ondernemer. Met zijn bedrijf Namarama bedenkt hij winnende namen voor bedrijven. Grappig weetje: jaren voordat Floris met zijn bedrijf begon, speelden we al eens met het idee om samen een namenbureau te starten. Waar dat op stukliep? We konden geen goede naam bedenken!

Dat laat al wel zien hoe moeilijk het eigenlijk is. Daarom besteden veel bedrijven dit dan ook uit. Aan Namarama bijvoorbeeld. In deze podcast legt Floris uit hoe je de beste naam vindt voor jouw business en waar je allemaal aan moet denken, voordat je definitief de keuze maakt.

 

Own the name, win the game

In de podcast praat ik met Floris over ons leven, waar we het ’s avonds op de bank over hebben én hoe wij elkaar 14 jaar geleden hebben leren kennen. Want terwijl ik me op dat moment als beleidsmedewerker bij Bureau Jeugdzorg nog bezighield met stoffige processen, zat Floris al volop in de online marketing. Toen al vond hij het bedenken van namen voor bedrijven het allerleukst. Daar heeft hij inmiddels een mooie business omheen gebouwd. Floris weet als geen ander hoe belangrijk een goede naam is. Het is je beste reclame en met een goede naam sta je 1-0 voor op de concurrent. De tagline van Namarama zegt het eigenlijk perfect: ‘own the name, win the game’.

 

Je eigen naam als bedrijfsnaam?

Natuurlijk wilde ik Floris ook even zijn ongezouten mening laten geven over mijn eigen naamsverandering. Een tijd terug ruilde ik de naam Ideaal in Bedrijf in voor Ninke van der Leck. En ik weet wat hij vaak afraadt: het gebruiken van je eigen naam. In mijn geval is het ok, vindt Floris. Ik heb al naamsbekendheid en ben mijn eigen brand. Daarnaast is mijn naam volgens Floris uniek genoeg. Het is Ninke, geen Nienke. En ‘van der Leck’ is ook vrij ongebruikelijk. Oftewel: een naam die beter blijft hangen dan bijvoorbeeld Jansen.

 

Wat moet je vooral NIET doen bij het bedenken van een naam?

In zijn werk komt Floris heel veel namen tegen, die de plank misslaan. Volgens hem zijn dit de drie meest gemaakte fouten bij het bedenken van een naam.

  1. Teveel vanuit jezelf denken
    Veel bedrijven denken alleen maar vanuit zichzelf en niet vanuit de doelgroep. Wie jij bent? Dat interesseert klanten he-le-maal niks. Een goede naam spreekt direct je doelgroep aan en speelt in op hun wensen.
  2. Generieke namen
    Dit zijn algemene namen, die vaak letterlijk zeggen wat het bedrijf doet. Saaie namen dus. Namen die kraak noch smaak hebben en die je niet gaan helpen om naamsbekendheid op te bouwen. Neem Verkopen.net. Voor Google misschien een handige naam, maar mensen vergeten het ook weer snel. Heb je ooit iemand horen zeggen: ‘nee, je moet niet naar Marktplaats, maar naar Verkopen.net? Enough said…
  3. Te creatieve namen
    Natuurlijk is creativiteit goed, maar je kunt er ook in doorslaan. Veel ondernemers willen een unieke naam hebben, eentje die nergens op lijkt. Een naam zonder betekenis. Dat kan misschien werken als je een gigantisch marketingbudget hebt om naamsbekendheid op te bouwen, maar dat is voor kleine ondernemers niet de realiteit. Kies dus voor een naam die jouw doelgroep begrijpt.

 

Hoe moet het dan wel?

Volgens Floris zit het goud in het midden. “Het moet herkenbaar zijn voor je klanten en ook een beetje creatief. Zodat de naam in ieder geval blijft plakken. Denk ook na over het gevoel dat je met je naam wil neerzetten. Sommige namen zijn heel hard, andere namen juist heel zacht. Ben je een stevig bureau? Dan past een zachte naam daar niet zo goed bij. En een naam moet wel bij je passen.

Luister de hele podcast met Floris Hülsmann voor nog meer namentips of kijk op www.namarama.nl.

 

Hoe ben je op de naam van jouw bedrijf gekomen? Vertel het me in de comments!

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

Cintha van Marrewijk

Mijn bedrijf heet Supergoed Spaans Leren. Eigenlijk dekt dat niet helemaal de lading. Want mijn superlesmethode laat mensen Snel & Makkelijk & Supergoed Spaans leren.


Paul

Ik maak animaties voor bedrijven om hun producten of diensten uit te leggen en mijn bedrijf heet: Animeerwaarde. Ben wel benieuwd wat Floris daar van vindt.:) Veel klanten reageren er in ieder geval positief op. Al hebben sommigen er ook andere associaties bij als ze nog niet weten dat ik animaties maak...


Martha Rijkmans

Mijn bedrijf heet Leven & Zo. Ik coach vrouwen na borstkanker. De naam viel mij in terwijl ik lag te rusten in de periode dat ik zelf borstkanker had. Ik wist meteen ‘dit is ‘m!’ Ik ben overeind gesprongen en meteen gaan kijken of de domeinnaam nog vrij was. Alleen .com was nog vrij, dus die heb ik direct geclaimd. Een paar maanden later was .nl opeens ook vrij gevallen. Dat moest dus gewoon zo zijn 😉 Nu gebruik ik voor mijn site www.levenenzo.nl.


GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *