Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Betere resultaten met je website door onweerstaanbare copywriting met Aartjan van Erkel

Google+ LinkedIn

Aartjan van Erkel is voor mij de expert op het gebied van online copywriting. Hij weet precies hoe je van websitebezoekers tevreden, goedbetalende klanten maakt. Op verjaardagsfeestjes stelt hij zichzelf voor met: “Ik ben een verleider.”

 

Hij heeft gelijk. Ik ben namelijk zelf ook door hem verleid. Nou ja, door zijn boek ‘Verleiden op internet’ dan 😉 Dus lees of luister snel verder en laat je ook betoveren door Aartjan van Erkels verleidingskunst!

 

De doorbraak van Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel werkte jarenlang als allround broodschrijver. Die klussen vond hij helemaal niet interessant terwijl zijn hart sneller ging kloppen van online copywriting.

Hij waagde de stap van generalist naar specialist en ging bloggen over alles wat hij wist over het schrijven van wervende webteksten. Dit werd zijn belangrijkste doorbraak. Binnen een paar maanden werd hij gezien als de specialist op dit gebied.

 

Niet strooien met nuttige informatie

Tegenwoordig leert Aartjan ondernemers hoe je het gedrag van je websitebezoekers kan beïnvloeden. Hoe verleid je ze tot actie? Dat is waar het om draait.

Zolang je je website beschouwt als een brochure met nuttige informatie of als een online visitekaartje, is de kans klein dat hij opvalt en eruit springt. Wil je klanten aantrekken met je website, dan moet je er met andere ogen naar gaan kijken.

Aartjan: “Een websitebezoeker wil niets liever dan helemaal overtuigd worden. Dat geeft hem een heerlijk gevoel van vrijheid.” Dit gevoel roep je op door in je tekst alle obstakels en twijfels weg te nemen die er mogelijk bij je klant zijn.

En dat is natuurlijk heel iets anders dan strooien met nuttige informatie.

 

Een klik met jou voelen

Wil je klanten aantrekken met je teksten, dan zal je het websitebezoekers makkelijk moeten maken om een klik met jou te voelen.

Beeld je eens in je klant in. Die zit naar een scherm te kijken. Hartstikke onpersoonlijk. Je moet zijn vertrouwen wekken. Ga vooral niet te zakelijk doen: dat is killing voor je verkoop en overtuigingskracht. Gebruik echt je eigen tone of voice in je teksten.

Wat ook goed werkt, is een foto van jezelf of beter nog: een video. Als een klant jou ziet en het enthousiasme in jouw stem hoort, voelt hij veel gemakkelijker een klik met jou… of niet. Want als mensen zich niet tot je aangetrokken voelen, is dat helemaal niet erg. Wat is er leuker dan alleen met mensen werken met wie je echt een klik voelt!

 

Het geheim van Aartjan van Erkel: klanten helpen

Aartjan van Erkel schrijft natuurlijk ook voor zijn eigen bedrijf teksten om klanten aan te trekken. Wat is zijn grootste geheim om zijn eigen klanten te verleiden?

“Ik stel mezelf altijd een soort controlevraag, namelijk: is de tekst een kadootje voor de lezer? Ik wil dat mijn woorden bij de lezer een gevoel oproepen van: hier heb ik wat aan! Maak dit het leidende principe in je marketing. Niet verkopen, niet overtuigen, niet informeren, nee: klanten helpen. Betere marketing is er niet.”

 

Kwaliteit van je content

Wat een opluchting toen ik de tips van Aartjan hoorde! In het verleden heb ik me beziggehouden met SEO (zoekmachineoptimalisatie) en ik vond het een ramp. Ineens moest ik elke zin beginnen met een bepaald keyword en kon ik mijn eigen tone of voice niet gebruiken. Ik dacht dat dat de enige manier was om klanten te krijgen met mijn website.

“Vroeger was Google nog te misleiden met dat soort trucs,” vertelt Aartjan. “Maar Google is slimmer geworden en teveel keywords in je tekst ziet de zoekmachine als spam. De kwaliteit en relevantie van je content is nu veel belangrijker: liken mensen het, delen ze het? Dát maakt dat je hoger komt in Google.” Goed nieuws dus als je graag je eigen boodschap zo puur en helder mogelijk naar buiten wilt brengen!

 

Kies voor iets waarvan je energie krijgt

Tot slot vroeg ik Aartjan naar zijn belangrijkste boodschap voor ondernemers die willen doorbreken met hun bedrijf. “Bouw je bedrijf om iets heen waar je veel energie van krijgt. Iets waarvan je makkelijk in de flow raakt. Laat je meevoeren door die energie en stop met al het andere. Maak keuzes.”

Mooi hè! Dit is precies wat Aartjan zelf heeft gedurfd. Hij koos voor online copywriting en creëerde het bedrijf dat helemaal bij hem past en waarmee hij eindeloos veel mensen kan verleiden. Hoe tof is dat!

 

Wat doe jij op je website: informeren of verleiden?

 

Meer weten over Aartjan van Erkel? Kijk op schrijvenvoorinternet.nl. of bestel zijn boek Verleiden op internet. Update juli 2016: in de podcast Zeg wat niemand zegt met Aartjan van Erkel praat ik met de copywriter over zijn nieuwste boek Maak ze gek!

 

Ben je enthousiast over deze podcast, je doet me een groot plezier als je een review achterlaat.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *