Over Ninke | Ervaringen | Podcast | Doorbreektips | CoachingContact



Werkt jouw business voor jou of werk jij voor je business?

Google+ LinkedIn

‘De Lean Website’, het boek van Seph Fontane Pennock, gaat over meer omzet uit je website halen zodat jouw online business vóór je werkt in plaats van andersom. Een verhaal van een jonge internetondernemer die zichzelf vrij heeft gemaakt.

 

Dertien jaar geleden rolden de eerste dollars binnen via een eBay-winkeltje. Zo kreeg Seph de smaak van het online ondernemen te pakken. Het is duidelijk dat deze vrijbuiter opgegroeid is met internet en precies weet hoe hij het web moet inzetten.

 

Maakt het uit waar je woont?

Seph woont op dit moment in Lissabon. Een kantoor heeft hij niet nodig, een laptop is genoeg. Hij zit intussen al een maand of tien in het buitenland.

Een echte wereldburger dus. Waarom zou je in Nederland blijven? Praktische bezwaren wuift Seph weg. Ook als ik roep dat het met kinderen héél anders is.

Daar is Seph het niet mee eens. “Het is voor kinderen niet verkeerd om ergens te belanden waar ze de taal niet spreken en nog geen vriendjes hebben. Het zal best even moeilijk zijn, maar kinderen redden zich wel. Zo’n ervaring maakt een gezin en de kinderen sterker en rijker, en daar hebben zij de rest van hun leven profijt van.”

In mijn online magazine Rising Stars zei ik: “Ik wil ooit met mijn gezin voor langere tijd naar het buitenland.” Dus bedankt Seph voor je liefdevolle schop onder m’n kont!

Voordat ik het wist waren we al een kwartier aan het kletsen en bedacht ik me dat ik Seph nog niet had geïntroduceerd. Dat is zo leuk aan de gesprekken in mijn podcast: ze zijn niet gescript en gaan soms een totaal andere kant op dan je verwacht.

 

Maak het niet ingewikkelder dan het is

Toch eens vragen naar Sephs missie. “Ik wil ondernemers helpen door ze fouten te besparen die ze een hoop tijd en geld kosten, zodat ook zij snel een winstgevende online business hebben staan.”

Seph wil het niet ingewikkelder maken dan het is. “Binnenkort wil ik in een experiment laten zien hoe ik binnen twee dagen de eerste winst draai met een website die ik letterlijk in die twee dagen ga maken. Gewoon om te laten zien hoe makkelijk het eigenlijk is als je het op de juiste manier doet. Ik hoor nog teveel verhalen van mensen die na drie jaar nog steeds hun baan niet kunnen opzeggen omdat hun website geen klanten oplevert.”

‘De Lean Website’, boordevol praktische tips, is in juni uitgekomen. Ik vind het boek echt een aanrader. En natuurlijk was ik wel benieuwd wat Seph van mijn website vindt. “De site doet blijkbaar precies wat-ie moet doen. Als dat niet zo was, was ik wel in de kritiek-modus geschoten maar daar had ik totaal geen last van.”

Oef! Toch heeft het boek wel een aantal zaadjes geplant bij me…

 

Efficiënt en gefocust

Bij ‘lean’ draait het om efficiëntie. Op een lean website kunnen bezoekers eigenlijk maar één route kiezen, en dat is via je mailinglijst naar je klantenbestand. Een lean businessplan van één A4’tje helpt je om vol focus aan de slag te gaan.

Dat is iets wat ik ook veel zie: ondernemers met zoveel ideeën dat ze niet kunnen kiezen. En dan krijgen ze alles maar half werkend. Terwijl één ding werkend krijgen dé manier is om cashflow te genereren en uit de startblokken te komen.

Zelf noemt Seph zijn boek een kookboek om in 7 stappen van idee onder de douche naar winstgevende website te gaan.

Het recept: leer je klant en zijn probleem kennen. Bouw een minimale website waar je jouw oplossing verkoopt. Zorg dat je voldoende bezoekers in jouw funnel krijgt.

Best een simpel recept. toch? 😉

 

Opschalen: maak jezelf vrij

Als dat eenmaal werkt, kan je gaan opschalen. Je automatiseert de processen zodat jijzelf nauwelijks meer nodig bent. Jij bent er niet voor je business maar je business is er voor jou. En op dat punt gaat Seph verder naar het volgende bedrijf.

Op dit moment zit hij in de Engelstalige markt van de positieve psychologie. Als serie-ondernemer is Seph niet van plan om z’n hele leven aan één bedrijf te werken.

Dat zie ik bij mezelf en andere ondernemers met idealen niet zo snel gebeuren. Mijn hart ligt echt bij dít bedrijf, en dat is bij mijn klanten niet anders. Seph: “Ook dan kan je opschalen. Je kan in de breedte uitbreiden door een nieuw product te ontwikkelen of door er bijvoorbeeld de Engelstalige markt bij te nemen.”

 

Wanneer zou het genoeg zijn?

Als ik vraag waar Seph over vijf jaar wil staan, zie ik ineens een hele andere kant van deze bonk energie. “Ik hoef niet per se iets anders te doen dan nu, maar ik wil er wel meer oké mee zijn. Ik heb alle ingrediënten voor een heel gelukkig leven.”

Hij haast zich eraan toe te voegen: “Ik bén ook gelukkig, maar ik ben heel erg gejaagd bezig met hoe kan ik groeien met mijn business. Alles moet meer, beter en groter. Wanneer houdt dat op?”

Wat een mooi en eerlijk antwoord. Ook ik vraag me vaak af: wanneer zou het genoeg zijn? Voor mijn gevoel nog lang niet.

Mijn bedrijf is niet puur mijn werk: het is een levensproject.

 

En voor jou? Is jouw bedrijf ook een levensproject of is het meer iets tijdelijks? Let me know!

Je kan Seph volgen via twitter of youtube.

 

Ook interessant voor je:

 

Google+ LinkedIn

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *